Bowman
Ja, nå dummer man seg ut igjen..

Men jeg bare begynte å bygge, og først nå innser jeg at jeg ikke vet hvordan jeg skal få det fint med "sitt-rammen" rundt sandkassen. Som dere ser på bildene har jeg rammen ferdig, og tenkte jeg skulle skråskjære hjørnene. Men hvordan i all verden måler jeg ut det? Altså lengden på plankene så alle hjørnene går sammen, og for den del går an å skru fast?!
Tips noen?

Visse burde ikke få bruke verktøy selv ... :)
Ram rundt en uferdig sandkasse i tre, plassert på en platting i hagen. En fotball ligger på gresset i bakgrunnen. Tilpasses ramme rundt sandkasse med to planker i lys tre på en terrasse, en over og en vertikal, perspektiv mot hjørne av sandkassen.

Du får ta det i to etapper så å si.
Du viser at du vil at sittebrettet skal omslutte hjørnestolpe. Du måler selvsagt "innsiden" på hjørnestolpen, 45' s vinkel. Så får du måle hvor/hvordan du skal sage ut plankene for hjørnestolpene.
Litt pusling - men skal man krongletillt'et så skal man :)
Jeg gjor 1 ting i tresløyd i 9. klasse - et par hyllekonsoller; fikk en 4'er for dem pga at jeg hadde laget halvt sammenføyninger og boret og dreid tapp i tverrsstengene – jo da, jeg kronglet til'et men akkurat da var det fullt logisk hvordan man skulle gjøre for at det skulle holde.

Det blir fint og elegant slik du synes å planlegge :)
Sag heller for lite enn for mye - så mye enklere å ta bort litt til enn å legge til litt som mangler ;)

Bowman
BMW fahrer skrev:
Du får ta det i to etapper så å si. Du viser at du vil at sittebjelken skal omslutte hjørnestolpen. Du måler selvfølgelig "innsiden" på hjørnestolpen, 45' s vinkel. Så må du måle hvor/hvordan du skal sage ut plankene for hjørnestolpene. Litt pusling - men skal man krongletille't så skal man :) Jeg gjorde 1 ting i trearbeidet i 9. klasse - et par hyllekonsoller; fikk en 4'er for dem på grunn av at jeg lasket og boret og dreide tapp i tverrstengene - jo da, jeg kranglet det til men akkurat da var det fullt logisk hvordan man skulle gjøre for at det skulle holde. Det blir pent og elegant slik du ser ut til å planlegge :) Sag heller for lite enn for mye - så mye enklere å fjerne litt til enn å legge til litt som mangler ;)
Tusen takk!

Men det er ikke så kronglete som jeg jeg ved et uhell fikk deg til å tro. Stolpene har blitt fylt på med to til mellom hver hjørne, og sittebjelken skal være oppå disse, bare så man kommer litt opp.

Det var egentlig bare 45* hjørnene jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle få til. Men jeg la planker på plass og funderte, så nå sager jeg ytterkant til ytterkant, og kapper så vinklene, og kommer være nøye med å heller ta for lite enn for mye :)

Takk for at du tok deg tid!

(Alt er vanskelig når man ikke kan det:) )

D09
Fint :)

Er det impregnert tre? :)

Send et bilde når den er klar... Barna blir sikkert glade :)

Bowman
TobiasGren skrev:
Send et bilde når den er klar... Barna blir sikkert glade :)
Ja det blir de sikkert :)
Resultatet ble ikke så ille likevel.
Nå skal det bare duk og sand i.

Rektangulær ramme av tre til en sandkasse på en solrik gressplen, med en hengekøye ved siden av.

Se der! Ser kjempefint ut! Har selv bygget en nesten helt lik en!

Jeg satte et lag med markduk på innsiden for at gresset ikke skulle vokse opp mellom plankene. Stiftet dette fast under sittekanten. Deretter har jeg skjult den stygge svarte plasten med ytterligere en planke som ligger på plasten, på innsiden. Så den synes ikke. Den ble 280x205cm, en solid sak! 3½ lass med sand ble det! Jeg gjorde også slik at jeg gravde ut ca. 30 cm under kassen og gjorde stolpene til kassen 30 cm lengre. Så stolpene hviler 30 cm under bakkenivå. Så nå har ungen ca. 60 cm dyp sand å leke med :) Bør ikke finne bunnen på et par år i alle fall. Også bunnen er dekket med markduk. Alt for å forhindre gress fra å klatre opp. (vi hadde en hel del matte hjemme, ellers hadde vi nok ikke dekket bakken, bare sidene)

På det ene bildet ser man en kant som ligger på, nå har jeg bygget to slike. Som to lokk til sandkassen. Disse er dekket med hønsenetting, og har hengsler på seg, så man kan felle dem opp når kassen skal brukes. Når den ikke brukes, ligger nettene på, for at kattene ikke skal bruke den som sin kasse :)

Men vi er strålende fornøyd med den. Mye penere og større/solidere enn de man kjøper på bauhaus osv. for ikke så mye mer penger!

Mvh

Stefan

• En stor sandkasse laget av tre, fylt med sand og leker som en sandkasseformet bøtte og spade, plassert i en hage.
  • Sandkasse laget av tre i en hage med grøn markduk rundt. Huset i bakgrunnen har mørkt ytterpanel og en rød-hvit stripete markise.
Sist redigert:
Bowman
Stew skrev:
Se der! Ser kjempefint ut! Har selv bygd en nesten nøyaktig lik!

Jeg satte et lag med markdekke på innsiden for at gresset ikke skulle vokse opp mellom plankene. Stiftet dette under sittekarmen. Deretter har jeg skjult den stygge, svarte plasten med nok en planke som ligger på plasten, på innsiden. Så den synes ikke. Den ble 280x205cm, en solid brikke! 3½ lass med sand ble det! Jeg gravde også ca. 30cm under kassen og forlenget stolpene til kassen med 30cm. Så stolpene hviler 30cm under bakkenivå. Så nå har ungen ca. 60cm dyp sand å leke med :) Bør ikke nå bunnen på et par år i alle fall. Selv bunnen er dekket med markduk. Alt for å hindre gress i å klatre opp. (vi hadde en del duk hjemme, ellers hadde vi nok ikke dekket bakken, bare sidene)

På det ene bildet ser man en kant som ligger på, jeg har nå bygget to slike. Som to lokk til sandkassen. Disse er dekket med hønsenetting og har hengsler, så man kan slå dem opp når kassen skal brukes. Når den ikke brukes, ligger nettingen på, for at kattene ikke skal bruke den som sin kasse :)

Men vi er kjempefornøyde med den. Mye finere og større/mer solid enn de man kjøper på bauhaus osv. for ikke så mye mer penger!

Vennlig hilsen

Stefan
Takk!

Din ser flott ut også, solid!
Trodde jeg hadde tatt i for mye, men så utrolig stor ble den ikke likevel.
Kanskje jeg burde grave litt også, det blir bare ca. 30cm dypt nå med sand tror jeg.
(Det innebærer 1200L, spørsmålet er hvor mye det er på en standardhenger)

Jeg skal bygge lokk også selvfølgelig og kanskje en passende oppbevaringskiste. :)

Jeg poster sluttbildene senere :)

F
Bowman skrev:
Jeg skal bygge lokk med såklart og kanskje en passende oppbevaringskasse. :)
Gjør ikke noe vanntett lokk bare, men la regnvannet kunne renne ned i sanden. Tørr sand=vanskelig å lage sandkaker=triste barn!

Bowman
fredrik.johansson skrev:
Gjør ikke et vanntett lokk bare, men la regnvannet kunne renne ned i sanden. Tørr sand= vanskelig å lage sandkaker= triste barn!
Neida, det blir hønsenetting.

Lock holder kattene ute.

Enig med overstående ros!
Det ble virkelig fint :)

• Liker
Bowman
  • Laddar…
Bowman skrev:
Takk!

Din ser festlig ut også, skikkelig!
Trodde jeg hadde tatt i for mye, men så stor ble den ikke likevel.
Kanskje burde jeg grave litt også, det kommer bare til å bli ca. 30 cm dypt nå med sand tror jeg.
(Det innebærer 1200L, spørsmålet er hvor mye det er på en standardslepvogn)

Jeg skal bygge lokk med selvfølgelig, og kanskje en passende oppbevaringsboks. :)

Jeg poster sluttbildene senere :)
Når det gjelder hvor mye man får hjem per slep, avhenger det av hvor mye slepvognen får laste :) Men som det fungerer her, får man en skuffe for 300:-, eller så mye som man tør. En skuffe pleier å være rundt 1000l. Og veie ca. 1200kg (vet ikke eksakt). Min tilhenger er klassifisert for hmm 700kg. Så det blir jo litt overlast. Men jeg kryper hjem og kjører forsiktig.
Tror vi fylte omtrent 3 kbm i vår boks. Og det var eksakt 3 hentinger. Så rundt 1000l vil jeg si.
Men, må legge til advarselen om at man ikke får laste mer enn hva tilhengeren tåler. Så det anbefaler jeg ikke.

Med vennlig hilsen

Stefan

Bowman
Stew skrev:
Angående hvor mye man får hjem per henger. Det kommer jo an på hvor mye hengeren kan laste :) Men som det fungerer her så får man en skuffe for 300:-, eller så mye som man tør. En skuffe pleier å være rundt 1000l. Og veie typ 1200kg (vet ikke eksakt). Min kjerre er klassifisert for hmm 700kg. Så det blir jo litt overvekt. Men jeg kryper hjem og kjører forsiktig,
Tror vi fylte omtrent 3kbm i vår boks. Og det var eksakt 3 henter. Så rundt 1000l vil jeg si.
Men, må legge inn brasklappen at man ikke får laste mer enn hva kjerren tåler. Så det anbefaler jeg ikke.

Mvh

Stefan
Ja ok! Takk for den gode infoen!
Nei overvekt er ikke bra, det skal jeg holde øye med!
Har veldig nær grustaket, så kanskje fusker jeg litt..

Men da kanskje jeg klarer meg med en henger da!
Men på den annen side trenger jeg fylle hull i plenen litt overalt, og det fungerer vel med sand har jeg for meg.

Fungerer kjempebra med sand! Gresset vokser gjennom, mosen gjør det ikke! Så fyll på :)

Bowman
Stew skrev:
Fungerer kjempebra med sand! Gresset vokser gjennom, mosen gjør det ikke! Så fyll på :)
Det høres bra ut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.