Hei

Jeg trenger tips til metode for å sammenføye 2 eikeplater til en sammenhengende benkeplate. Platene ligger ikke i vanlig 90vinkel, men snarere 45, snittene er gjort og de er rette og fine. Så nå skal de bare settes sammen.

Hvordan gjøre det?
Skru sammen på undersiden med bjelke?
Lim?
Skal det være noe mellom lim, fugemasse, silikon???

Så lurer jeg på om dere tror det er mulig å sage ut et rundt hull (rund oppvaskkum fra IKEA) rett over skjøten mellom platene. Eller vil det ikke holde? Skjøten mellom platene er ca 66 cm lang og "kum" er 45 cm. Ville dere turt å sette bjelke før og etter kummen og så håpe at det holder, eller vil dere flytte kummen.

Takk!
Martin

PS. har ikke tilgang til biscuit joiner.

P
Det finnes spesielle spennebeslag som er til for å holde sammen skjøter på benkeplater. Disse freses inn i platens underside og strammes ved hjelp av en mutter.

Hvis platen har underlag i nærheten av vasken tror jeg ikke at holdbarheten skal være noe problem, forutsatt at skjøten utføres på en god måte. Problemet er vel heller at du får en skjøt der man søler mest med vann og det er risiko for at platen sprekker opp mellom stavene. Er det en IKEA-plate eller en plate av tilsvarende kvalitet er nok sprekkene et faktum.
Om jeg skulle ha montert det så ville det bli med ordentlig underlag ved siden av vasken (ekstra treverk om det ikke finnes noe der), et tynt lag transparent silikon i skjøten og dra det hele sammen med spennebeslag.
Beslagene finner du garantert hos Lundell & Zetterberg i Globen.

Det tilfeldigvis være en artikkel om nettopp dette i siste gjør sånn. Fikk den i postkassa i går, så den burde finnes/komme til aviskiosken hvilken dag som helst.
Alternativet er en hyggelig kommunal innretning kjent som biblioteket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.