3.471 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Sage i stendere for å bekrefte at veggen ikke er bærende?
Jeg er i ferd med å rive en vegg som ifølge tegningen kan være en bærende hjertvegg, men som muligens ikke er bærende. Årsakene til dette er:
- Huset er bygget (1976) med kraftige fagverkstakstoler i stedet for de enkle takstoler som tegningen foreskriver. Takstolene ser ut til å være dimensjonert for aktuell spennvidde.
- De stående stenderne er spikret inn i svill skrått nedenfra. Det får meg til å tro at veggen er bygget etter at takstolene kom på plass. Ellers hadde man vel gjort det enkelt for seg og spikret ovenfra?
- For en tid tilbake hadde jeg en snekker på loftet i en annen sak. Han kastet et blikk på konstruksjonen og mente at det "nok" bare var å fjerne veggen.
- Jeg har saget forsiktig i stenderne for å se om sagen "klemmer", eller om noe synker. Etter å ha saget litt mer og mer i løpet av noen dager, er nå 6 stendere på rad avsaget til 80% uten at noe har sunket eller at sagen har klemt det minste.
Hva tror dere om dette? Kan jeg ta ned veggen uten å risikere liv, helse og eiendom?
- Huset er bygget (1976) med kraftige fagverkstakstoler i stedet for de enkle takstoler som tegningen foreskriver. Takstolene ser ut til å være dimensjonert for aktuell spennvidde.
- De stående stenderne er spikret inn i svill skrått nedenfra. Det får meg til å tro at veggen er bygget etter at takstolene kom på plass. Ellers hadde man vel gjort det enkelt for seg og spikret ovenfra?
- For en tid tilbake hadde jeg en snekker på loftet i en annen sak. Han kastet et blikk på konstruksjonen og mente at det "nok" bare var å fjerne veggen.
- Jeg har saget forsiktig i stenderne for å se om sagen "klemmer", eller om noe synker. Etter å ha saget litt mer og mer i løpet av noen dager, er nå 6 stendere på rad avsaget til 80% uten at noe har sunket eller at sagen har klemt det minste.
Hva tror dere om dette? Kan jeg ta ned veggen uten å risikere liv, helse og eiendom?
Ofte handler det jo ikke om at så fort en bærende innervegg forsvinner at alt raser, så knapt har man sjelden dimensjonert.
Jeg vil påstå at det er et vågalt inngrep om du ikke har tenkt å erstatte veggen med bjelke eller lignende. Dog vanskelig å hjelpe uten mer info.
Jeg vil påstå at det er et vågalt inngrep om du ikke har tenkt å erstatte veggen med bjelke eller lignende. Dog vanskelig å hjelpe uten mer info.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fagverksbjelker bygges for å være frittbærende, med sikkerhet også dine. Den eneste usikkerheten er at normene for snølastberegninger (på forekommen anledning) har blitt endret de fleste steder i landet. Mer enkelte steder, spesielt i den sørlige halvdel. I Västra Götaland varierer dagens norm mellom 1,5 og 3 kN/kvm (snølasteverdien på bakken). I SBN 75 som gjaldt i 1976 var tilsvarende variasjon 0,8-1. Ganske stor forskjell med andre ord. Har du flaks har du tilgang til en takstolstegning som angir hvilken snølast man har regnet med. I annet tilfelle må du sammenligne takstolenes dimensjoner med aktuelle slike som du kan finne i Träguiden på nettet. Å sage i lekter for å se om en vegg er bærende er ingen metode jeg tør å anbefale. De største taklastene består av snø og det er ikke sikkert at det er maksforhold når du sager.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da kan du trygt sage ned resten av reglarna også.
HeiN norfre skrev:Jeg er i ferd med å ta ned en vegg som ifølge tegningen kan være en bærende hjertevegg, men som muligens ikke er bærende. Årsakene til dette er:
- Huset er bygget (1976) med kraftige fagverkstakstoler i stedet for de enkle takstolene som tegningen stipulerer. Takstolene virker dimensjonert for aktuell spennvidde.
- De stående stenderne er spikret inn i mønelinjen skrått nedenfra. Det får meg til å tro at veggen er bygget etter at takstolene kom på plass. Ellers hadde man vel gjort det enkelt for seg og spikret ovenfra?
- For en stund siden hadde jeg en snekker på loftet i et annet ærend. Han kastet et øye på konstruksjonen og mente at det "nok" bare var å fjerne veggen.
- Jeg har saget forsiktig i stenderne for å se om sagen "klemmer til", eller om noe synker. Etter å ha saget litt mer og mer i noen dager, er nå 6 stendere på rad saget av til 80 % uten at noe har sunket eller at sagen har klemmet til det minste.
Tror men bare tror at det ikke er noe problem men tenk på at du har 6 stk stendere med 20 % igjen! Å presse sammen en stender som står rett krever ekstremt trykk! Mye mer enn bare et tak eller overetasje
Veggen er nå nede. Det var ikke noe trykk på noen av lektene.
Hadde en bekjent som er bygningsingeniør her for noen dager siden, og han mente at det hadde merkes tydelig om veggen var bærende når man saget i den.
Hadde en bekjent som er bygningsingeniør her for noen dager siden, og han mente at det hadde merkes tydelig om veggen var bærende når man saget i den.
Klikk her for å svare