Trenger å kappe en takplanke på langs, men dessverre er ikke rommet kvadratisk.

Så i den ene enden trenger jeg å ha 2 cm og i den andre 3 cm bredde (lengden er 4 m)

Hvordan fikser jeg dette på en bordsag, hvordan tenker jeg, hva kan jeg google for å finne tips og triks.

Eller er det bare håndsag som gjelder...:sleep:

Jeg pleier å tegne på brettet og kjøre på frihånd uten anlegg på bordsagen, funker bra om ikke 100% finish kreves?

• Liker
111111
  • Laddar…
Snor slå og sage i bordsaga etter streken.

• Liker
111111
  • Laddar…
Skal du langsage en planke med bordsag kan du skruve fast den planken på en annen langplanke og sage etter den nedre. Vanskelig å forklare og jeg er trøtt, men tenker du litt kanskje du får det til :D

• Liker
Jensabiten og 1 annen
  • Laddar…
Tekniken henger mye på hvilke verktøy og maskiner man har tilgang til. Beste resultatet (om man ikke har tilgang til en justersag) synes jeg blir med en håndsirkelsag og styreskinner. Det forutsetter at planken er stor nok til å kunne låses fast. Skal man sage for fri hånd er en båndsag bedre enn en bordsirkelsag. Har du "bare" en bordsirkelsag synes jeg at @Vildes forslag i innlegg #4 er best. Jeg synes ikke at det er helt ufarlig å kløyve et langt arbeidsstykke for fri hånd i en bordsirkelsag.

Klyver med en japansag med klyveside og 4 meter er ingen problem. Skal den passe mot vegg og deretter taklist tar det ikke mer enn 5-10 min. Blir mye fokus på maskiner. :cool: og glem vanlig fogsvans for den er laget for å kappe. ;)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.