Jeg har to bjelker som er 8cm tykk & 22cm bred.
Lengde 3 meter
Jeg skulle trenge å sage den så den blir 7*17
Hvilket verktøy bruker jeg for å få den 7cm tykk?
Sirkelsagen går ikke så dypt selv om man snur bjelken. Trenger noe som kan sage rett med samt klarer minst halvparten av 17cm.
Stikksag får jeg aldri rett.
Sirkelsag klarer ikke dybden
Noe mer har jeg ikke hjemme, men hva skal jeg lete etter?
Lengde 3 meter
Jeg skulle trenge å sage den så den blir 7*17
Hvilket verktøy bruker jeg for å få den 7cm tykk?
Sirkelsagen går ikke så dypt selv om man snur bjelken. Trenger noe som kan sage rett med samt klarer minst halvparten av 17cm.
Stikksag får jeg aldri rett.
Sirkelsag klarer ikke dybden
Noe mer har jeg ikke hjemme, men hva skal jeg lete etter?
Lei en bordsag eller ta dem med til en snekkerfirma og betal dem for å gjøre det.J jamaica skrev:Jeg har to bjelker som er 8cm tykk & 22cm bred.
Lengde 3 meter
Jeg ville trenge å sage den slik at den blir 7*17
Hvilket verktøy bruker jeg for å få den 7cm tykk?
Sirkelsagen går ikke så dypt, selv om man snur på bjelken. Trenger noe som kan sage rett med og klarer minst halvparten av 17cm.
Stikksag får jeg aldri rett.
Sirkelsag klarer ikke dybden
Noe mer har jeg ikke hjemme, men hva skal jeg lete etter
Da jeg driver med tømmerreparasjoner på huset kløyver jeg ganske ofte tømmer. Dog kortere biter enn 3 meter.
Hvis man holder seg til gjør-det-selv-metodene:
Tømreren som hjelper oss hadde brukt motorsagen. Det er j-vlig risikabelt å kløyve en stokk med motorsag på frihånd - spesielt hvis man ikke er vant. Men det går. Finishen blir typ 1 av 10, men det kan jo være godt nok for enkelte formål.
Neste steg er vel en eller annen form for kløyvejigg for motorsag. Finnes alt fra enkle anhold til komplette små sagbruk. Hjemmesnekret, ferdigkjøpt eller noe midt imellom. F.eks.:
https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/30-8980
Trenger man bedre finish og tilfeldigvis har tilgang til en planhøvel så er det slett ikke en dum måte for å gjøre grovdimensjoneringen.
Man kan jo også planhøvle for hånd, men det er en ganske svett utfordring med de dimensjonene.
Selv er jeg litt mer komfortabel med sirkelsagen og bruker oftest i stedet bordsagen eller håndsirkelsagen og sager maks dybde fra begge sider. Så tar jeg midtstrengen som blir igjen med buesag eller japansag med kløvetanning og håndhøvler deretter ved behov. Men da blir det mye lettere siden større delen av overflaten allerede er plan.
Verdt å merke seg med denne metoden er at det er viktig å sørge for at virket er noenlunde rett, plant og vinkelrett. Som med all kløyving, men jo grovere dimensjoner desto mer manifesterer feilene seg.
Hvis man holder seg til gjør-det-selv-metodene:
Tømreren som hjelper oss hadde brukt motorsagen. Det er j-vlig risikabelt å kløyve en stokk med motorsag på frihånd - spesielt hvis man ikke er vant. Men det går. Finishen blir typ 1 av 10, men det kan jo være godt nok for enkelte formål.
Neste steg er vel en eller annen form for kløyvejigg for motorsag. Finnes alt fra enkle anhold til komplette små sagbruk. Hjemmesnekret, ferdigkjøpt eller noe midt imellom. F.eks.:
https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/30-8980
Trenger man bedre finish og tilfeldigvis har tilgang til en planhøvel så er det slett ikke en dum måte for å gjøre grovdimensjoneringen.
Man kan jo også planhøvle for hånd, men det er en ganske svett utfordring med de dimensjonene.
Selv er jeg litt mer komfortabel med sirkelsagen og bruker oftest i stedet bordsagen eller håndsirkelsagen og sager maks dybde fra begge sider. Så tar jeg midtstrengen som blir igjen med buesag eller japansag med kløvetanning og håndhøvler deretter ved behov. Men da blir det mye lettere siden større delen av overflaten allerede er plan.
Verdt å merke seg med denne metoden er at det er viktig å sørge for at virket er noenlunde rett, plant og vinkelrett. Som med all kløyving, men jo grovere dimensjoner desto mer manifesterer feilene seg.
Takk alle for tips
Motorsag det gir jeg meg ikke på
Båndsag eller levere inn eller leie det går bort nå da en ny bjelke koster rundt 500 kr å kjøpe så da kan jeg like gjerne kjøpe.
Tenkte se om det finnes et triks som jeg ikke har tenkt på her hjemme.
Jeg kan kjøpe en større klinge, & teste å sage som noen skrev, med sirkelsagen. Problemet er at jeg ikke har noe støtte for å få den til å gå rett, så er litt usikker, men jeg kan kjenne på det. Vende på den & avslutte med baufilen.
Om jeg kjøper en større klinge, hvor stor diameter skal den ha? Eller jeg mener hvor stor del av klingen cirka går ned i bjelken?
Motorsag det gir jeg meg ikke på
Båndsag eller levere inn eller leie det går bort nå da en ny bjelke koster rundt 500 kr å kjøpe så da kan jeg like gjerne kjøpe.
Tenkte se om det finnes et triks som jeg ikke har tenkt på her hjemme.
Jeg kan kjøpe en større klinge, & teste å sage som noen skrev, med sirkelsagen. Problemet er at jeg ikke har noe støtte for å få den til å gå rett, så er litt usikker, men jeg kan kjenne på det. Vende på den & avslutte med baufilen.
Om jeg kjøper en større klinge, hvor stor diameter skal den ha? Eller jeg mener hvor stor del av klingen cirka går ned i bjelken?
Kjenner du noen som har en planhøvel? Det er jo bare 10mm som skal bort på tykkelsen. Det høvler man bort på tre passeringer.
Høyden tar du med sirkelsag fra to sider. Pass på å høvle overflaten pen når du uansett høvler den andre siden.
Høyden tar du med sirkelsag fra to sider. Pass på å høvle overflaten pen når du uansett høvler den andre siden.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 928 innlegg
Hvorfor er en centimeter så kritisk? Går det ikke an å beholde tykkelsen, så løser jo det andre seg enkelt?
Du kan også sage et antall 5 cm, respektive 1 cm dype snitt med sirkelsagen og deretter bruke stemjern for å fjerne treet mellom sagsnittene, samt høvel for å gjøre det pent etterpå. Kan jo dessuten gjøres i omganger dersom du ikke kan sage 5 cm på en gang med sirkelsagen.
Litt avhengig av treslag og annet går det an å prøve med håndsag. Legg bjelken på siden og legg 7cm lekter, eller annen støtte inntil. Du kan også ha bjelken stående, men da trengs ofte støtte på begge sider av sagen.
Prøv deretter å sage. Endre vinkel på sagen ganske ofte så går det lettere. Det vil ta noen timer, men sannsynligvis raskere enn sirkelsag, og stemjern-metoden.
Det er ikke sikkert at det fungerer. Det avhenger som sagt av flere ting. Men du merker raskt om du gjør noen fremskritt, eller om det føles håpløst.
Prøv deretter å sage. Endre vinkel på sagen ganske ofte så går det lettere. Det vil ta noen timer, men sannsynligvis raskere enn sirkelsag, og stemjern-metoden.
Det er ikke sikkert at det fungerer. Det avhenger som sagt av flere ting. Men du merker raskt om du gjør noen fremskritt, eller om det føles håpløst.
Jeg skal prøve dette. Takk.A AG A skrev:Litt avhengig av treslag og annet går det an å prøve med en håndsag. Legg bjelken på siden og legg 7cm lekter, eller annen støtte intill. Du kan også ha bjelken på høykant, men da trengs det ofte støtte på begge sider av sagen.
Prøv deretter å sage. Bytt vinkel på sagen ganske ofte så går det lettere. Det kommer til å ta et par timer, men sannsynligvis raskere enn sirkelsag, og stemjern-metoden.
Det er ikke sikkert at det fungerer. Det avhenger som sagt av flere ting. Men du kjenner fort om du gjør noen fremskritt, eller om det føles håpløst.
I annet fall må jeg nok dra og kjøpe en ny bjelke. Nå har jeg sett over alternativene iallfall.
Jeg har ikke nevnt at det største problemet er at bjelken er litt bredere enn veggen den sitter mellom. Jeg har utvidet en åpning i veggen og skal forsterke med denne bjelken. At jeg vil smalne av bjelken er for det estetiske, for det ser jo litt rart ut om bjelken er litt bredere enn veggen? I dette tilfellet 10mm. Det blir 5mm på hver side. Det kanskje ikke gjør noe?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 928 innlegg
Ja, man kan jo alltid smacke opp et lag gips for å dekke forskjellen?
J jamaica skrev:Jeg skal gjøre et forsøk med dette. Takk
Ellers må jeg nok dra og kjøpe en ny bjelke. Nå har jeg sett over alternativene i alle fall.
Jeg har ikke nevnt at det største problemet er at bjelken er noe bredere enn veggen den sitter mellom. Jeg har utvidet en åpning i veggen og skal forsterke med denne bjelken. At jeg vil smalne av bjelken er for det estetiske, for det ser vel rart ut om bjelken er litt bredere enn veggen? I dette tilfellet 10mm. Det blir 5mm på hver side. Kanskje det ikke gjør noe?
Jeg tror at det er bare bra om bjelken stikker ut 5 mm på hver side. Alternativet er at bjelken er jevn med veggen iblant. Du må da 'velge' om den er jevn når bjelken er som bredest om sommeren eller når den er som smalest om vinteren. Så er det en risiko for at bjelken vrir seg litt, og så blir det ujevnt uansett.J jamaica skrev:Jeg skal gjøre et forsøk med dette. Takk
Ellers må jeg nok dra og kjøpe en ny bjelke. Nå har jeg sett over alternativene i alle fall.
Jeg har ikke nevnt at det største problemet er at bjelken er noe bredere enn veggen den sitter mellom. Jeg har utvidet en åpning i veggen og skal forsterke med denne bjelken. At jeg vil smalne av bjelken er for det estetiske, for det ser vel rart ut om bjelken er litt bredere enn veggen? I dette tilfellet 10mm. Det blir 5mm på hver side. Kanskje det ikke gjør noe?
Jeg synes det er bedre med 5 mm utstikk som du for eksempel kan fuge eller tapetsere mot.
vi kjører på det da, takkJ J Vos skrev:Jeg tror det er bare bra om bjelken stikker ut 5 mm på hver side. Alternativet er at bjelken er jevnt med veggen iblant. Du får da 'velge' om den er jevnt når bjelken er som bredest på sommeren eller når den er som smalest om vinteren. Så finnes det risiko for at bjelken vrir seg litt og så blir det ujevnt likevel.
Jeg synes det er bedre med 5 mm utstikk som du f.eks. kan fuge eller tapetsere mot.
Klikk her for å svare
