14.406 lest ·
20 svar
14k lest
20 svar
Sage 45 grader med 45 graders helling
Trenger å gjøre dette med en taklist/stukkatur (som er laget av frigolit) og det beste alternativet for meg ser ut til å være en gjæringskasse. Men de jeg ser på nettet kan bare sage enten 45 grader eller med 45 graders helling på sagbladet – ikke begge samtidig (se bilde). Eller tar jeg feil? Et alternativ ville vært å kjøpe et sagblad for porøse materialer og bruke den kapp- og gjærsagen jeg har. Den kan sage i begge vinklene samtidig. Men med et blad i høy hastighet går det kanskje ikke å få en jevn fin overflate i et så følsomt materiale som frigolit? Hva skal jeg gjøre?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg kan ikke se at det skulle være noen problemer å gjøre dette i kapp-gjær-sagen.Nyteknik skrev:
Bare du tar det rolig med matningen.
Og noen spesiell klinge synes jeg ikke burde være nødvendig.
Men prøv på noen rester først
Eller ta en slik gjæringsboks som du la opp bilde på og sett inn din gjæringssag. Sag deretter et ekstra snitt i den vinkelen du vil ha med stilleskrue for dybden innstilt så har du den gjæringsboks du trenger deretter!
Men jeg ville nok som KnockOnWood skriver, teste først i gjærsagen. OFte så viser det seg når man først er i gang at vinkelen skal være 44 grader eller 47 eller... Da er det jo klart fint å kunne variere vinkelen litt mer.
Takk for alle svar! Har dog vanskelig for å forstå hvordan jeg skal få til den 45-graders vinkelen som jenta holder på å sage på dette bildet. Hvordan vet jeg at listen/stukkaturen ligger i akkurat 45 grader? På bildet ser det ut som dette gjøres på gehør. https://www.maison.com/brico-travau...lures-decoratives-plafond-7718/galerie/35701/
Magnus E K
Huseier
· Östergötland
· 4 612 innlegg
Magnus E K
Huseier
- Östergötland
- 4.612 innlegg
Jeg klønet det skikkelig til da jeg sagde sånne til min forrige leilighet. Det ble store hull i innerhjørnene. Men det var hvite frigolitlister så det gikk an å fikse det noenlunde med lateksfugemasse. Tenkte aldri på det etterpå og fikk ingen kommentarer om det ved salget.
Ha ha!Magnus E K skrev:
Jeg har saget mye celleplast med sirkelsag. Det er ingen problemer med det. Bare husk at du ikke skal sage med 45 graders helling og 45 graders vridning i gjærsagen. Det vil bli feil. Lister er vanligvis ganske kostbare, og det er vanskeligere enn man tror å få til vinklene. Det finnes mye skrevet om det på forumet. Hvis du skal sage listen liggende på platen, altså liggende med baksiden mot sagens bord, skal, for et 90-graders hjørne, vinklingen være 30 grader og vridningen 35,3 grader. Så må man holde styr på hva som er opp og ned og hva som er spare- og kastesiden av bladet. De fleste blir frustrerte de første gangene de monterer taklister. Jeg har skrevet noen veiledninger om det på forumet. De burde være søkbare. Mange andre har også forklart metodikken. Søk og les før du begynner å sage i stykker det dyre materialet.
Jeg innser nå at dersom man sager 45 graders vinkel med 45 graders helling, da får man en bilderamme. Hvilket du jo har på bildet. Men 30 grader, for ikke å nevne 35,3 grader, er jo ikke noe man sager med en gjærekasse...mattiasp skrev:
Sist redigert:



