Trenger å gjøre dette med en taklist/stukkatur (som er laget av frigolit) og det beste alternativet for meg ser ut til å være en gjæringskasse. Men de jeg ser på nettet kan bare sage enten 45 grader eller med 45 graders helling på sagbladet – ikke begge samtidig (se bilde). Eller tar jeg feil? Et alternativ ville vært å kjøpe et sagblad for porøse materialer og bruke den kapp- og gjærsagen jeg har. Den kan sage i begge vinklene samtidig. Men med et blad i høy hastighet går det kanskje ikke å få en jevn fin overflate i et så følsomt materiale som frigolit? Hva skal jeg gjøre?
 
  • Gul gjærkasse i plast for presise sagkutt i tre, viser spor på 45 grader for enkel vinkelsaging.
Sag til en kloss på 45 grader og legg i boksen slik at listen ligger 45 grader i boksen. Litt krøll med å montere gjæreboksen med helning får du jo naturligvis, men du løser problemet relativt enkelt.
 
  • Liker
Nyteknik
  • Laddar…
Mikael_L
Om du legger listen på rett ledd så holder det med enkelgjæret 45°.
 
  • Liker
Finndjävel og 2 andre
  • Laddar…
Nyteknik Nyteknik skrev:
Et alternativ ville være å kjøpe en sagklinge for porøse materialer og bruke den kapp- og gjærsagen jeg har. Den kan sage i begge vinklene samtidig.
Jeg kan ikke se at det skulle være noen problemer å gjøre dette i kapp-gjær-sagen.
Bare du tar det rolig med matningen.

Og noen spesiell klinge synes jeg ikke burde være nødvendig.
Men prøv på noen rester først :)
 
Eller ta en slik gjæringsboks som du la opp bilde på og sett inn din gjæringssag. Sag deretter et ekstra snitt i den vinkelen du vil ha med stilleskrue for dybden innstilt så har du den gjæringsboks du trenger deretter!
 
Men jeg ville nok som KnockOnWood skriver, teste først i gjærsagen. OFte så viser det seg når man først er i gang at vinkelen skal være 44 grader eller 47 eller... Da er det jo klart fint å kunne variere vinkelen litt mer.
 
Listen er jo plan på de to flatene som ligger mot geringsboksen?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Listen er jo plan på de to flatene som ligger mot gjæringsboksen?
Ah, det forstås! Nå er også jeg med. Takk!
 
Magnus E K
Jeg klønet det skikkelig til da jeg sagde sånne til min forrige leilighet. Det ble store hull i innerhjørnene. Men det var hvite frigolitlister så det gikk an å fikse det noenlunde med lateksfugemasse. Tenkte aldri på det etterpå og fikk ingen kommentarer om det ved salget.
 
  • Liker
Karlsson52
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jeg klønet det til skikkelig når jeg saget slik til min forrige leilighet. Det ble store hull i innerhjørnene. Men det var hvite frigolitlister så det var mulig å fikse det hjelpeløst med latexfugemasse. Tenkte aldri på det etterpå og fikk ingen kommentarer om det ved salget.
Ha ha! :-) Hva gjorde du feil som forårsaket de store hullene altså? (så jeg ikke gjør det samme)
 
Magnus E K
De var skålformede og jeg la dem med baksiden ned i stedet for "stående". Vanskelig å forklare og husker ikke nøyaktig (det var 2010).
 
Jeg har saget mye celleplast med sirkelsag. Det er ingen problemer med det. Bare husk at du ikke skal sage med 45 graders helling og 45 graders vridning i gjærsagen. Det vil bli feil. Lister er vanligvis ganske kostbare, og det er vanskeligere enn man tror å få til vinklene. Det finnes mye skrevet om det på forumet. Hvis du skal sage listen liggende på platen, altså liggende med baksiden mot sagens bord, skal, for et 90-graders hjørne, vinklingen være 30 grader og vridningen 35,3 grader. Så må man holde styr på hva som er opp og ned og hva som er spare- og kastesiden av bladet. De fleste blir frustrerte de første gangene de monterer taklister. Jeg har skrevet noen veiledninger om det på forumet. De burde være søkbare. Mange andre har også forklart metodikken. Søk og les før du begynner å sage i stykker det dyre materialet.
 
  • Liker
Nyteknik
  • Laddar…
kulle
En god hjelp når man senere setter opp dem er å måle og sette noen streker i underkant hvor den skal havne, for det er veldig lett at man vrir listene litt opp eller ned.
Dekorativ taklist med utskårne detaljer viser montering i hjørne, med rød linje som angir høyden fra taket for korrekt justering.
 
mattiasp mattiasp skrev:
...for et 90-gradershjørne, vinklingen være 30 grader og vridningen 35,3 grader.
Jeg innser nå at dersom man sager 45 graders vinkel med 45 graders helling, da får man en bilderamme. Hvilket du jo har på bildet. Men 30 grader, for ikke å nevne 35,3 grader, er jo ikke noe man sager med en gjærekasse...
 
  • Person monterer dekorativ ramme med geringskasse og sag på et bord.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.