Vet at det finnes en overflod av tråder om akkurat dette.

Har lest gjennom mange av dem, men har ikke blitt noe klokere, snarere mer forvirret.

Å skjære gulvlister i gjæring pleier vanligvis ikke være noe stort problem.
Men nå med disse listene
Sag med list og kapp- og gjærsag på arbeidsbord ute. Hjørnelist plassert for skjæring. Skog og bygning i bakgrunnen.
vet jeg ikke hvordan jeg skal legge listen, så kan noen vennlige sjeler hjelpe meg litt med dette.
Vet at det har blitt forklart et antall ganger i trådene som jeg henviste til, derfor tok jeg og fotograferte listen fra de alternativene jeg kunne komme på.

En trelist plassert på en kapp- og gjærsag. Sagen er innstilt for kutting med sagflis rundt. Måleinstrumenter vises på sagbordet.
Listen ligger opp ned,

Sagbord med trukket list og sirkelsag, list plassert for geringskapping. Bakgrunn av trepanel og spredt sagflis.
Normal slik som den monteres

En trelist med markeringer for kapping ligger på en kapp- og gjærsag, omgitt av sagflis på et arbeidsbord.
Normal, men med baksiden opp

Sagblad og listverk på kapp- og gjærsag, listverksvinkel utprøves. Bakgrunnen viser gråmalte bord, dato i nedre venstre hjørne.
På høykant

En kapp- og gjærsag med en trelist plassert for kutting. En hånd holder listen mens sagbladet er synlig i bakgrunnen.
På høykant med baksiden ut.

Har hele tiden vært inne på at listen skal ligge som jeg har nevnt "Normal slik som den monteres"
men får ikke til noen vettige vinkler.
Fant en tabell som mente at et 90 graders hjørne skulle sages med en gjæringsvinkel på 35,3 samt helningsvinkel på 30 grader.

Det som er aller lettest er å sage en høyre og en venstre og ha som referanse ved kapping. Den ene blir jo at man legger bakfram for å få riktig vinkel. Alltid 45graders vinkel.

Jeg pleier å stille/legge listen i gjæresagen slik den skal sitte altså slik som ditt bilde nedenfor! Det burde bli riktig, men dine vinkler er kanskje ikke 90 grader?
Ellers er et godt tips som her ovenfor, sag til to maler, en for høyre og en for venstre!

Vis vedlegget 121960

Sist redigert:
  • Liker
JK76
  • Laddar…
Du har ikke lagt listen riktig på noen av bildene. Tenk at det bakre anholdet er veggen, og så må du stille listen mot "veggen" og deretter være klar til å gire dem. Mål lengden fra vegg til vegg og tegn på nedre del og baksiden av listen. Prøv ikke å treffe de tegnede strekene med en gang, men gjør heller listen litt for lang, og sag heller flere ganger til du har truffet streken.

Jeg laget maler sist jeg satte lister. Tenk på at det finnes inn- og utvendige hjørner også.

Sist redigert:
Aaahhh.......jeg husker når jeg var i samme situasjon som TS og rev meg i håret.....på et vis løste det seg. En stund trodde jeg at det ikke var mulig å få til, men når man først har kommet på det så gikk det fint etterpå. Om jeg kan forklare så noen begriper.....?.....nei!

//LocTite

• Liker
Smilfink
  • Laddar…
mener dere at listen skal legges så her for et innerhjørne,
samt ifølge min "normal" når jeg så kommer til ytterhjørner?
En hånd justerer en list for en kapp- og gjærsag for å lage et innvendig hjørne. Stuen er i bakgrunnen.

Gjorde en test og det så ut til å bli et bra hjørne.

LocTite skrev:
Aaahhh.......jeg husker når jeg var i samme situasjon som TS og rev meg i håret....
godt man kan få litt hjelp her, har ikke så mye hår igjen....:D

Nei ikke sånn. På den måten har du jo bordet som vegg. Den bakre støtten på sagen skal du tenke at det er veggen. Du skal ha den lakkede overflaten mot deg når du sager. Når man sager lakkerte lister skal man tenke på hvordan et sagblad arbeider. De fliser mer der bladet går ut enn der det går inn.

VerktygsGurun skrev:
Det bakre støtten på sagen skal du tenke at det er veggen
Da antar jeg at det blir slik :confused:
Hånd monterer en trelist foran metallklemme på arbeidsbord i verksted.

Som også stemmer med andre beskrivelser å legge listen som man skal montere den.

Nei...

Så her:
Elektrisk kapp- og gjærsag i bruk for å kutte trevirke i 45 graders vinkel.

Og får den ikke plass, må du legge den ned og stille inn vinkler i henhold til tabellen jeg linket til tidligere.

Edit: men jeg ser på bildene dine at den får plass fint. Stor kap/ger eller små lister. Så still den ifølge bildet og kutt på 45°.

Sist redigert:
  • Liker
NiklasH66
  • Laddar…
Skalman65 skrev:
Da antar jeg at det blir slik :confused:
[bilde]

Hvilket også stemmer med andre beskrivelser om å legge listen som man skal montere den.
Ja !

• Liker
cecar33 og 1 annen
  • Laddar…
Sorry, leste litt raskt, gulv og gera :)
Din siste bilde er riktig for tak!!

Alvorlig!? skal man holde slik? ser jo vinglete ut. Jeg var virkelig helt sikker på at man skal la den hvile på begge de flate overflatene for god støtte og korrekt vinkel. Slik har jeg nok aldri holdt.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.