Hei,
Jeg vil sage av takbjelken vannrett ved takfoten, ifølge bildet, for å kunne sette opp bord som jeg skal montere downlights i.

Kan jeg gjøre dette uten å risikere noe?

Mvh

• Rød murvegg med svart takfoten markert med en rød linje. Snødekket tomt og tregjerde i bakgrunnen.
Hvis du saget langs streken, får du en liten kile igjen mot fasaden. Da kan du ta en 45x70 regel og skru den mot takstolen så har du noe å skru i hele veien inn.

maah maah skrev:
Om du sager etter streken så får du en liten kile igjen inn mot fasaden.
Da kan du ta typ en 45x70 regel og skru den fast mot takstollen så har du noe å skru i hele veien inn.
Takk! det høres ut som en god idé.
Dumt spørsmål kanskje, men dette er ikke noe som påvirker bæreevnen til takstollen etc? Det er jo under takstollens underarm.
Takstollene er av W-type

Jo det påvirker. Men bare de 2-3 bordene ytterst på taket. Og det påvirker ikke slik at det innebærer noen risiko.

• Liker
ChOff
  • Laddar…
Kom på en annen ting: kan det bli problemer med at varmen fra downlightsene stiger opp på loftet og kondenserer mot undertaket ved kaldt vær? (Med eventuell påvekst som følge.)

Har nemlig hatt det problemet et annet sted, men da var det varm inneluft fra en avtrekksvifte i fasaden hvor den varme luften fant veien opp på loftet via takfotventilasjonen. Kanskje er det litt forskjell...

Nei det er så godt ventilert at det ikke er noe problem.
Panelet du setter opp skal ha litt mellomrom med insektsnett ovenfor.

• Liker
ChOff
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.