4.852 lest ·
18 svar
5k lest
18 svar
Rust på varmforsinket balkongrekkverk
Har kjøpt et varmgalvanisert (og pulverlakkert) rekkverk som kom for ca 1 år siden. Gradvis har faktisk noen rustflekker dukket opp. På et par steder der det ruster, ser det ut som skrap på metallet, som man deretter har malt over med farge før montering. På noen steder ser det ut som små hull. Hullene sies av entreprenøren å komme fra galvaniseringsprosessen som krever hull inn i konstruksjonen.
De kanskje jeg bare kan tette igjen med noe hvit fugemasse.
Disse områdene med rust er jeg mer usikker på. Det beste er kanskje å skrubbe bort rusten med en eller annen stålbørste, men man vil jo helst ikke skade den gjenværende galvaniseringen med stålbørste så man får enda mer rust om noen år. Om jeg bare maler over, ville jeg som amatør tippe at det kommer tilbake. Noen som har en idé om rimelig tiltak for dette?
De kanskje jeg bare kan tette igjen med noe hvit fugemasse.
Disse områdene med rust er jeg mer usikker på. Det beste er kanskje å skrubbe bort rusten med en eller annen stålbørste, men man vil jo helst ikke skade den gjenværende galvaniseringen med stålbørste så man får enda mer rust om noen år. Om jeg bare maler over, ville jeg som amatør tippe at det kommer tilbake. Noen som har en idé om rimelig tiltak for dette?
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
enig, finnes ikke en mulighet at det ruster gjennom ekte galv og så dessuten en pulverlakk på den korte tiden.A Alexn72 skrev:
Av løsningen på hjørnet å dømme, så er det rør i tomme-dimensjon (s.k. Vannledningsrør eller ISO-rør) disse rør er standard i ferdigalvet utførelse hos de fleste grossister. Derfor tror jeg akkurat som resten her at man har brukt ferdigalvete rør og så slipt fram rent stål for å kunne sveise, så har man rett og slett lakkert alt sammen og håpet på det beste.
Rust er på steder der det ser ut som slitasje har forekommet eller noen form for transportskade.
Kanskje det har blitt skader på visse deler av sinkbelegget tenkte jeg.
Hullene er for små til å være hull for galven, men entreprenøren har sagt at man har tettet hullene fra galvaniseringsprosessen med litt sveising og at det ikke har blitt helt tett. Det høres ut som en rimelig forklaring synes jeg.
Kanskje det har blitt skader på visse deler av sinkbelegget tenkte jeg.
Hullene er for små til å være hull for galven, men entreprenøren har sagt at man har tettet hullene fra galvaniseringsprosessen med litt sveising og at det ikke har blitt helt tett. Det høres ut som en rimelig forklaring synes jeg.
Svejse på galvM Magnus21 skrev:Rust er på steder der det ser ut som slitasje har forekommet eller noen form for transportskade.
Kanskje kan det ha blitt skader på enkelte deler av sinkbelegget tenkte jeg.
Hullene er for små til å være hull for galvaniseringen, men entreprenøren har sagt at man har tettet hullene fra galvaniseringsprosessen med litt sveising og at det ikke har blitt helt tett. Det høres ut som en rimelig forklaring synes jeg.
For den nysgjerrige kan man lese litt her om hvor hullene bør finnes og størrelser
http://www.zinkenweland.se/sv-se/god_konstruktion/
Allvitende
· Västra götaland
· 10 931 innlegg
Synes fargen ser veldig ujevnt tykk ut for å være pulverlakkert.... Det ser jo til og med ut som rennemerker enkelte steder, og det har jeg aldri sett på noe pulverlakkert, ikke engang hos kompisen som har utstyr for noen tusenlapper og amatørlakkerer hjemme i garasjen....
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Tror neppe at det der er varmgalvanisert. Ja, det kreves hull for prosessen i seg selv, men de pleier å være typ 6-8mm, og de lar man være åpne også etterpå. Hvorfor skulle man tette dem? Og nei, man kan ikke sveise igjen hull når det først er varmgalvanisert.
Jeg kan tenke meg at det er et rekkverk som er sveiset sammen og så muligens pulverlakkert, men det holder aldri i utsatte steder. Minste lille porer så kryper rusten, og det slipper så.
Skaden er allerede skjedd, så ta en kniv og skrap der det er rustent, så ser du vel hva som skjuler seg der.
Jeg kan tenke meg at det er et rekkverk som er sveiset sammen og så muligens pulverlakkert, men det holder aldri i utsatte steder. Minste lille porer så kryper rusten, og det slipper så.
Skaden er allerede skjedd, så ta en kniv og skrap der det er rustent, så ser du vel hva som skjuler seg der.
Enig i ovenstående innlegg. Det der ser ikke varmforsinket ut. Og hvis man som produsenten sier har sveiset igjen dreneringshullene fra varmforsinkningen (noe som aldri pleier å gjøres) så er jo ikke den delen varmforsinket og vil ruste raskt, dessuten har man skadet den nærliggende varmforsinkingen ved sveising så den beskytter ikke skaden heller.
Det der er et dårlig arbeid som ikke er hva de sier. Å male et varmforsinket materiale krever en del av utføreren, det som skal males bør først eldes før maling eller blåses slik at malingen får feste. Finnes sikkert flere løsninger, men det krever en kyndig utfører for å få et holdbart resultat.
Det der er et dårlig arbeid som ikke er hva de sier. Å male et varmforsinket materiale krever en del av utføreren, det som skal males bør først eldes før maling eller blåses slik at malingen får feste. Finnes sikkert flere løsninger, men det krever en kyndig utfører for å få et holdbart resultat.