Lurer på om noen har erfaring med buede vegger på bad og jobbet med fibercementplater. Jeg har skrudd opp Knaufdanogips Aquapanel indoor i hele badet, men har den halvrunde veggen igjen. Jeg har inntrykk av at denne plata skal kunne bøyes i radius, men prøvestykkene jeg har testet med har ikke fungert så bra, platene knekker. Diameteren i dusjen er 1040 mm. Hvis denne Aquapanel ikke vil fungere, så finnes Ivarssons ivarit UniCo flex. Fungerer det å kombinere disse to platene i samme rom?

• Halvsirkelformet treveggsstender for et baderom under konstruksjon med opplyst vindu i bakgrunnen.
Et alternativ kan være LUX Element. Har ikke arbeidet med mer enn deres vanlige plater for vegg, men de var veldig lette og hendige å jobbe med.

Lenke for forhandlere i Sverige finner du her.

// stOra_M

Takk for lenken. Ser dog at den tynneste LUX-platen er 30 mm så overgangen funker ikke bra. Aquapanelen er 13 mm tykk.

Det finnes luxskive fra 4 mm og oppover. Fullstørrelse byggskive finnes i f.eks. 12 mm

jeg har rund vegg i badet..
kjør med 6 mm gipsen og vann godt.
ta 4 lag
regle på 20cm c/c så funker det kanon.

mvh
snickar estwing

Så tenkte jeg gjøre på utsiden men ikke inne på badet. Etter å ha montert fibercementplater i hele badet føles det dumt å sette kartongkledd gips på det stedet der det kommer til å være som aller våtest.
Kan det funke å bløte fibercementplaten og så bøye?
Jeg har c/c 150.

fn76 skrev:
Så tenkte jeg gjøre på utsiden men ikke inne i baderommet. Etter å ha montert fibercementplater i hele baderommet føles det dumt å sette kartongkledd gips på det stedet hvor det vil være som aller våtest.
Kan det funke å bløte fibercementplaten og deretter bøye?
Jeg har c/c 150.
men du primer og gummer vel?
hva blir vått?

mvh
snekker estwing

Er enig med estwing. Bruk 2x renoveringsgips eller masonite+renoveringsgips og fuktspærre. En forutsetning er at veggen er frittstående.

Problemet er vel at det ikke er godkjent med pappgips i våtrom lenger.

Om du bruker LUX-skiven som er en form for frigolit-kjerne så kan du sage snitt et stykke inn i skivene, MathiasS på forumet har gjort det til en vindusfôring tror jeg.

jeppeknaster skrev:
Problemet er vel at det ikke er godkjent med pappgips i våtrom lenger.
Jo om du kjører med matte under fiks i stedet for gucka

sitat fra de nye bransjereglene www.bkr.se

"5.7 Platekonstruksjoner
Platekonstruksjoner er vanlige som underlag
for keramiske fliser.
Plater/platekonstruksjoner beregnet for vegger
og gulv skal ifølge produsenten være
dokumentert egnet/beregnet som underlag
for tettesystemer og keramiske fliser i
våte områder samt være montert i henhold til produsentens
anvisninger.
Kartongkledde plater av gips skal ikke
brukes i våtrom. Gjelder både gulv og
vegger."

Dette gjelder uansett type tettesjikt som jeg har forstått det.

Pappkledd gipsplate i badrommet er utelukket. Dette er et nybygg og KA vil neppe godkjenne gips. Jeg får komme tilbake med resultatet av testen med å fukte og bøye aquapanelen. Dette er til en fritidsbolig så det bygges ikke daglig. Blir kanskje at jeg tester til helgen.

Mikael_L
fn76 skrev:
Kan det funke å bløte fibercementplaten og deretter bøye?
Jeg har c/c 150.
Jeg lurer på om det virkelig gjør noen forskjell å bløte en fibercementplate.
Materialet blir vel ikke påvirket av vannet?
Når man bløter gips for å bøye har jeg fått for meg at det er selve pappen man vil ha mykere, ikke gipsen i seg...

Nåja, jeg vet ikke ... men jeg tror ... :rolleyes:

Om veggen ligger innenfor tetningssjiktet kan det vel neppe spille noen rolle om den er papirkledd, se den som en møbel, innen dine fire vegger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.