Lurer på om noen har erfaring med buede vegger på bad og jobbet med fibercementplater. Jeg har skrudd opp Knaufdanogips Aquapanel indoor i hele badet, men har den halvrunde veggen igjen. Jeg har inntrykk av at denne plata skal kunne bøyes i radius, men prøvestykkene jeg har testet med har ikke fungert så bra, platene knekker. Diameteren i dusjen er 1040 mm. Hvis denne Aquapanel ikke vil fungere, så finnes Ivarssons ivarit UniCo flex. Fungerer det å kombinere disse to platene i samme rom?
Så tenkte jeg gjøre på utsiden men ikke inne på badet. Etter å ha montert fibercementplater i hele badet føles det dumt å sette kartongkledd gips på det stedet der det kommer til å være som aller våtest.
Kan det funke å bløte fibercementplaten og så bøye?
Jeg har c/c 150.
Kan det funke å bløte fibercementplaten og så bøye?
Jeg har c/c 150.
men du primer og gummer vel?fn76 skrev:
hva blir vått?
mvh
snekker estwing
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Er enig med estwing. Bruk 2x renoveringsgips eller masonite+renoveringsgips og fuktspærre. En forutsetning er at veggen er frittstående.
Problemet er vel at det ikke er godkjent med pappgips i våtrom lenger.
Om du bruker LUX-skiven som er en form for frigolit-kjerne så kan du sage snitt et stykke inn i skivene, MathiasS på forumet har gjort det til en vindusfôring tror jeg.
sitat fra de nye bransjereglene www.bkr.se
"5.7 Platekonstruksjoner
Platekonstruksjoner er vanlige som underlag
for keramiske fliser.
Plater/platekonstruksjoner beregnet for vegger
og gulv skal ifølge produsenten være
dokumentert egnet/beregnet som underlag
for tettesystemer og keramiske fliser i
våte områder samt være montert i henhold til produsentens
anvisninger.
Kartongkledde plater av gips skal ikke
brukes i våtrom. Gjelder både gulv og
vegger."
Dette gjelder uansett type tettesjikt som jeg har forstått det.
"5.7 Platekonstruksjoner
Platekonstruksjoner er vanlige som underlag
for keramiske fliser.
Plater/platekonstruksjoner beregnet for vegger
og gulv skal ifølge produsenten være
dokumentert egnet/beregnet som underlag
for tettesystemer og keramiske fliser i
våte områder samt være montert i henhold til produsentens
anvisninger.
Kartongkledde plater av gips skal ikke
brukes i våtrom. Gjelder både gulv og
vegger."
Dette gjelder uansett type tettesjikt som jeg har forstått det.
Pappkledd gipsplate i badrommet er utelukket. Dette er et nybygg og KA vil neppe godkjenne gips. Jeg får komme tilbake med resultatet av testen med å fukte og bøye aquapanelen. Dette er til en fritidsbolig så det bygges ikke daglig. Blir kanskje at jeg tester til helgen.
Jeg lurer på om det virkelig gjør noen forskjell å bløte en fibercementplate.fn76 skrev:
Materialet blir vel ikke påvirket av vannet?
Når man bløter gips for å bøye har jeg fått for meg at det er selve pappen man vil ha mykere, ikke gipsen i seg...
Nåja, jeg vet ikke ... men jeg tror ...
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Om veggen ligger innenfor tetningssjiktet kan det vel neppe spille noen rolle om den er papirkledd, se den som en møbel, innen dine fire vegger.