Hei!
Har fått et plagsomt lite problem i det siste. Rotter i veggen på to steder, sannsynligvis kommet inn via et ødelagt avløpsrør som vi fant etter filming av avløpsrørene. Nå har jeg revet opp gulvet for å både pigge opp og reparere det ødelagte røret, men også for å fjerne rotteskitt og sånt ubehagelig som lukter...
Tenker litt på hva jeg skal fylle på her igjen nå? Som vist på bildet var det fylt med en slags isoporaktig steinknusing (hva er det?) blandet med sagflis... Hva fyller man på med og isolerer med så? Under er det betongplaten som ses på bildet som sannsynligvis er malt med asfalt... Den ser jo hel ut, noe som er godt å se. Da er det i hvert fall ingen rotter som kommer opp her. Hele huset er bygd oppe på en berg på sprengstein i 1947, så det finnes mange ganger og kroker for rottene å komme inn under huset skulle jeg tro.
Noen som har en kvalifisert gjetning på hvordan man la slike avløpsledninger '47? Ligger de i bunnplaten eller under? Langt under? Hvor mye må man pigge? Er det risiko for å treffe noen vannledninger i gulvplaten? På tegningen jeg vedlegger ser det jo ut som det er her vannet kommer inn i huset også. (Holder på i det rommet som avløpsstammen går ut av huset). Støper man det igjen med vanlig grovbetong?
Skal lese litt mer om gulvlegging senere, men antar at man bare kan legge sponplater rett på bjelkene etter at man har isolert med noe, legge lyddempende matte og så klikkgulv? Vil ikke gjøre det mer avansert enn hva det trenger å være
Har lest litt i andre tråder om å dreie pvc rør på støpejernsrør og det burde vel gå, men det jeg lurer litt på er, kan man bytte avløpsrørene frem til veggen tror dere, og deretter neste gang jeg pusser opp stuen som ligger vegg i vegg, da koble til i veggen fra den andre siden når jeg river opp gulvet i det nye rommet? Jeg er jo ikke spesielt interessert i å rive opp soveromsgulvet to ganger :/
Kan vel svare på en del spørsmål. Jeg selv ville nok lagt inn vanlig isolasjon i gulvet. Om platen var strøket med noe asfalt, kommer det jo ingen fukt, pluss at betongen har tørket ut for lenge siden. Så er det bare å legge på sponplater. Bruker du 22mm spon trenger du ikke skjøte på bjelkene om de sitter på 60 cc. Du kan jo sjekke over når gulvet uansett er oppe om det luter eller så. Da kan dere jo slå på nye bjelker ved siden av de gamle som er i riktig nivå.
Etter sponplaten er det bare å legge skumplast og parkett eller laminatgulv om det er det dere vil ha.
Angående materialet som lå i gulvet, vet jeg ikke hva det kan være, men man kunne bruke all slags mulig rart materiale før.
Takk for svarene!
Nå skal jeg jo pigge opp en del av gulvet igjen, og så støpe inn nye rør. Da er det kanskje ikke å foretrekke å legge vanlig isolasjon (typen glassull tenker du?) om det kanskje trenger opp fukt der? Alternativt at det jeg støper igjen skal tørke ut?