Hei!

Holder på å rive i et rom i kjelleren hvor det etter hvert skal bli kontor. Huset er bygd i -67. Har fjernet strukturtapet og gammel heldekkende teppe, og akkurat nå ser rommet ut som på bildene. Hvor mye av gammel lim og tapet må bort? Kan jeg slipe det som er igjen og deretter banke betong for å legge et lag betong, eller hvordan ville dere tatt an prosjektet i den fasen det er nå? Holder det med det jeg har fjernet på gulvet, eller må alle limrester og lo av gammel teppe fjernes? Jeg har ikke revet tapeten på innerveggen som jeg mistenker er gips, tenker jeg kan sparkle den, bør den tapeten fjernes? Hva tenker vi om taket? Skal jeg rive det når jeg likevel er i gang og satse på noe annet...?

Forstår at mange spørsmål er typ "hvor langt er et tau", men jeg vil gjerne ha kloke synspunkter. Akkurat nå føler jeg at jeg ikke kommer noen vei og trenger litt kraft og inspirasjon...

• Veggen i et kjellerrom med rester av gammel tapet og lim, det er slitt og har sprekker i betongen. Huset er bygget i 1967.
  • Veggen i en kjeller, med avskallet maling og synlige sprekker; del av renoveringsprosjekt til kontor.
  • Kjellerrom med malt paneltak og en enkel taklampe, avskallede vegger uten tapet. En hylle eller ramme står på gulvet mot veggen.
  • Et rom i kjelleren under oppussing med flekker av gammel lim og teppe på gulvet. Veggene er delvis fjernet for tapet, taket er panelt med en lampe.
Det beste er så klart å få bort så mye av de gamle restene som mulig (resonnerer jeg i det minste).

Hva skal du legge for gulv?

Kan du ikke bare legge stålprofiler på den veggen som er stygg og sette på gipsplater?

Taket hadde jeg latt være som det er, så ikke så dumt ut!

P Pickadollen skrev:
Det beste er så klart å få bort så mye av de gamle restene som mulig (resonerer jeg i det minste).

Hva skal du legge for gulv?

Kan du ikke bare sette opp den veggen som er stygg (stålregler) og sette på gipsplater?

Taket hadde jeg latt være som det er, så ikke så verst ut!
Ja spørsmålet er når man skal være fornøyd med å få bort så mye som mulig, det er mye tid og lite som skjer akkurat nå men burde kanskje kjøre noen timer til.

Hvilken vegg mener du? Er det klokt å gjøre så på en yttervegg i kjeller? Tænker på fukt. I rommet som er ved siden av har gulvet reist seg pga fukt så må være noe som slipper gjennom mye fukt og samtidig gir god arbeidsfølelse, forslag? :)

M MrCtoyouson skrev:
Ja spørsmålet er når man skal være fornøyd med å få bort så mye som mulig, det er mye tid og lite som skjer akkurat nå men burde kanskje kjøre noen timer til.

Hvilken vegg mener du? Er det klokt å gjøre så på en yttervegg i kjeller? Tenker på fukt. I rommet som er ved siden av har gulvet hevet seg pga fukt så må være noe som slipper gjennom mye fukt og samtidig gir god arbeidsfølelse, forslag? :)
Mente den veggen med slipp på - vanskelig å forstå om det er ytterveggen. De andre veggene, hvis de ikke er altfor dårlige, kan du la være som de er (med mindre reparasjoner der det trengs).

Derfor ikke-organiske materialer (pga fukten); stålstendere og gips. Å sette trestendere ved en yttervegg er å skape seg problemer.

Du kan (bør?) la det være rom ved gulv og tak så du får litt ventilasjon.

Du kan jo gjøre det veldig seriøst også og kle veggene og gulvet med platonmatte også - for å få det ventilert. Så kan du legge sponplate på platonmatten og så et klikkgulv oppå det (eller vegg-til-vegg-teppe - det blir litt varmere og demper lyd bedre)

P Pickadollen skrev:
Mente den veggen med slipp på - vanskelig å forstå om det er ytterveggen. De andre veggene, om de ikke er altfor dårlige, kan du la være som de er (med mindre reparasjoner der det trengs).

Derfor uorganiske materialer (på grunn av fukten); stålregler og gips. Å bygge med tre ved en yttervegg er å skape problemer.

Du kan jo gjøre det veldig seriøst også og kle veggene og gulvet med platonmatte også - for å få det ventilert. Så kan du legge sponplate på platonmatta og deretter et klikkgulv oppå det (eller heldekkende teppe - det blir litt varmere og demper lyd bedre)
Ja nå ga du meg nye ting å tenke på,
P Pickadollen skrev:
Mente den veggen med slipp på - vanskelig å forstå om det er ytterveggen. De andre veggene, om de ikke er altfor dårlige, kan du la være som de er (med mindre reparasjoner der det trengs).

Derfor uorganiske materialer (på grunn av fukten); stålregler og gips. Å bygge med tre ved en yttervegg er å skape problemer.

Du kan jo gjøre det veldig seriøst også og kle veggene og gulvet med platonmatte også - for å få det ventilert. Så kan du legge sponplate på platonmatta og deretter et klikkgulv oppå det (eller heldekkende teppe - det blir litt varmere og demper lyd bedre)
Interessant, skal lese om platonmatte, hva er det som gjør det mer seriøst? Arbeidstid, kostnad eller noe annet? :)

M MrCtoyouson skrev:
Ja nå ga du meg nye ting å tenke på,

Interessant, skal lese om platonmatta, hva er det som gjør det mer seriøst? Arbeidstid, kostnad eller noe annet? :)
Med mer seriøst mener jeg at det blir ordentlig gjort fra starten :).

P Pickadollen skrev:
Med mer seriøst mener jeg at det blir ordentlig gjort fra starten :).
:)
gulvet forstår jeg jo… men om jeg skal kle veggene med platonmatte hva legger jeg da over? Det er jo på innsiden av veggen jeg jobber.

P Pickadollen skrev:
Det finnes bedre beskrivelser her enn hva jeg kan klare å skrive i tekst :crysmile:

[lenke]
haha takk :)
Ja da handler det om å sette gips utenpå. Jeg tenker jeg skal pusse opp veggene og male med silikatmaling og legge platonmatte med heldekkende teppe over :)

Er det ikke risiko for asbest i limet på gulvet? Om det er fra 67 så er det jo før de sluttet å bruke det i byggematerialet.

Jeg står selv i samme situasjon som deg, men i min kjeller skal et matlager og et mangelrom bli to soverom!

M MrCtoyouson skrev:
haha takk :)
Ja da handler det om å sette gips utenpå. Jeg tenker jeg skal pusse opp veggene og male med silikatmaling og legge platonmatte med heltäckningsmatta over :)
Det finnes gjennomtrengelige heltäckningsmattor beregnet for kjellere, som man kan legge direkte på betonggulvet. Nålefilt er en klassiker, men det skal visstnok finnes også mer «vanlige» heltäckningsmattor nå. Hvis det skal være kontor kan nålefilt imidlertid være bra, slik at kontorstolen kan rulle :) Selv har jeg riktignok måttet legge gulvbeskyttelse også på nålefilt for at det skal rulle bra. Heldigvis har vi ikke så fuktig under akkurat der, ellers kunne det blitt riktig "koselig" under gulvbeskyttelsen, som jo ikke slipper gjennom fukt.

I forrige huset hadde vi faktisk ubehandlet trepanel på kjellerveggene. Utlektet og til og med litt isolert bak. Det var satt opp av forrige eier og jeg vet ikke hvordan de hadde gjort det, men det ble ikke noe mugg og treet jevnet ut klimaet i kjelleren veldig bra. Halve kjelleren så ut som en badstue og alle besiktningsmenn kalte det for risikokonstruksjon som måtte ut umiddelbart, men vi levde med det i femten år og forrige eier hadde hatt det enda lenger, så det kan ikke ha vært riktig så ille :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.