Vi planlegger for øyeblikket for renovering av et bad i vårt hus fra Mjöbäcksvillan bygget i 1996. Baderommets innertak er laget av metall og ser ut til å ha blitt levert som en del av husets våtromsvolum og hviler på baderommets vegger (se vedlagte bilde på tegning).

Jeg lurer nå før riving på om noen andre har erfaring med å rive et innertak i metall, og hvordan man gjør dette med minst mulig påvirkning på vegger og overliggende bjelkelag?

• Ritning av badrum fra Mjöbäcksvillan med mål for vegger og innredning, inkludert toalett og vaskeservant. Bemerking om plåttak.
Etter riving svarer jeg nå meg selv om det kan hjelpe noen andre.

Når riving av fliser og klinker ble påbegynt, viste det seg at også veggene var av plåt. Veggene viste seg også å mangle en tradisjonell stamme med reglar. I stedet er platene bøyd og i deres fuger stuknitade sammen. Flisene ble derfor revet ned til platene som etter konsultasjon med snekker får fortsette å fungere som stamme når badet bygges opp igjen.

Takplatene begynte å rives ved hjelp av en plåtnibblare. Den ble brukt for å lage uttak ved respektive vegg slik at man deretter kunne komme til blikkenslagskruene som taket var festet i overkant på veggen med. Deretter ble første plate demontert ved at blikkenslagskruene som forbandt den med plate 2 kunne løsnes, slik at den første platen ganske enkelt kunne plukkes ned. Slik fortsatte arbeidet til siste plate var nede.

For å oppsummere har det vist seg å være en meget robust konstruksjon som imidlertid skaper problemer når man vil bygge om. Verken snekker, flislegger, elektriker eller rørlegger som har blitt konsultert, har støtt på denne typen konstruksjon i en villa tidligere.

• Nedrevet baderomsvegg uten fliser, avslører metallplater med borrehull. Verktøy og ledninger ligger på flislagt gulv ved siden av et lite vindu.
  • Tak i et bad under renovering, med eksponerte plater, isolasjon og rør. Veggene viser rester av flislim. En lampe er montert i taket.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.