Hallo!
Så utrolig flinke folk her så jeg tenkte å spørre om noen kan svare på noe. Vi har et hus fra 1908 som har blitt renovert flere ganger gjennom årene, ny elektrisitet, utgraving av kjeller osv.
Vi har bodd her et år nå og har fått noen ideer om hvordan vi vil ha det for å trives. Til mitt problem: Veggen mellom kjøkkenet vårt og kjøkkenhallen vil vi fjerne for å få en stor, åpen overflate, men er litt redd for at det kan påvirke husets konstruksjon. Jeg har alle tegningene på huset og har tegnet på bildene hvordan planene våre i huset ser ut. OBS jeg beklager på forhånd for at det ikke er pent gjort, men håper dere forstår, spør hvis det er noe dere trenger å vite :-)
Takknemlig for svar Plantegning fra 1908-hus; blå linje viser vegg ønsket fjernet mellom kjøkken og rom, røde linjer viser tidligere vegger, gule soner er WC, grønne linjer trapper.

• Plantegning av husets kjeller viser vaskerommet, krypkjeller og trappeoppgang; fjerning av vegg markert med kryss.
  • Plantegning av hus fra 1908 med markerte rom, trapp og dagens veggplassering. Rommene er merket som vind, WC, hall, rum 1, rum 2 og rum 3.
Umulig å bedømme uten mer fakta og forutsetninger, som må ses på stedet.
Ta kontakt med en bygningsingeniør og be om en vurdering.
Da får dere også forslag på hvordan en endring kunne gjennomføres (om mulig).
For eksempel er det jo vanlig at man avlaster med en limtrebjelke i taket.

Umulig håper jeg ikke :-0
Hater at man er så uvitende innen disse områdene og man vil ikke at huset skal kollapse, men føler at setter man en større modell av en limtrebalk så burde man være i havn:-)

Kostnaden for å be en bygningingeniør se på det, noe som gjør at du sover godt om natten, er fullt overkommelig..

Lasson83 skrev:
føler at setter man en større modell av en limtrebjelke så burde man være i havn:-)
Gjør det da!

Viktig når man avlaster er jo også at bjelken får god støtte, på rett sted, på rett måte.

K
Synes det ser ut som takstoler og bjelker går den andre veien og at det altså er veggen i midten horisontalt som er bærende.

Det enkleste er vel å lage et større hull i taket i nærheten av veggen dere vil rive og se om det er noen bjelker som belaster den vinkelrett og dermed bruker den som støtte.

Unødvendig å dra dit en ingeniør hvis det viser seg at dere ikke kommer til å endre i den bærende konstruksjonen.

Virker litt oppjaget svar?
Jeg mente ikke å bare smekke opp en limtredrager uten råd, mener selv om det ikke er bærende vegg så kanskje det er bedre å sette opp en likevel for stabilitet:-)

K
Hehe. Er den ikke bærende så gir ikke en bjelke mye ekstra stabilitet. Hele taket er nok fullt av stabiliserende bjelker i samme retning.

Hva slags stamme er det?

Hvis det er et tømmerhus, holder mellomveggene stabiliteten på ytterveggene, men nede i Skåne har dere vel annerledes stammer?

Enig i at ett eller flere tittehull for å se bæreretninger på bjelkelagsbalkene er det beste. Kanskje går det an å se på gulvplankenes retning om disse er synlige (vinkelrett mot balkene)
Bjelkelagsbalkene over "kjøkken" er trolig parallelle med den blå veggen siden man tydeligvis tidligere kunne fjerne vegg mellom kjøkken og trapp, og trolig har også bjelkelaget i tilstøtende rom samme retning om takstolene er like, men helt sikker er vanskelig å være...
I vårt hus fra 1868 varierer bæreretningen i ulike rom ved siden av hverandre i bjelkelaget mellom 1. og 2. etasje...

heimlaga skrev:
Hva slags type stamme er det?

Skulle det være et tømmerhus så holder mellomveggene stabilitet på ytterveggene men nede i Skåne har dere vel annerledes stammer?
Legger ved et bilde
Byggnadsbeskrivelse fra 1908 med detaljer om tomt, grunnmur, takbekledning og oppvarming.

Ingenjören skrev:
Enig om at ett eller flere kikkhull for å se bærriktninger på bjelkelagsbalkene er det beste. Kanskje går det an å se på gulvplankenes retning om disse er synlige (vinkelrett mot bjelkene)
Bjelkelagsbalkene over "kjøkken" er trolig parallelle med den blå veggen ettersom man tydeligvis tidligere har kunnet fjerne vegg mellom kjøkken og trapp, og trolig har også bjelkelaget i tilstøtende rom samme retning om takkonstruksjonene er like, men helt sikker er vanskelig å være…
I vårt hus fra 1868 varierer bærretningen i ulike rom ved siden av hverandre i bjelkelaget mellom 1. og 2. etasje…
Jeg sender bilder om det kan hjelpe

Murvegg med vedovn og skorstein, markert som bærende vegg, i stue med lyse vegger og tregulv.

Spisestue med spisebord, stoler, vindu med blomster og gardiner. En pil peker på en vegg som vurderes for fjerning.

Et kjøkken med mursteinsøy, hvite skap, komfyr og hette, med en pil som peker mot veggen som skal fjernes.

Spiraltrapp i en kjeller med en enkeltseng dekket med hvitt sengeteppe og pute. Gardin bak sengen og flisegulv.

Vaskerom med dusj, vaskemaskin og tørketrommel under en benk, samt vask og vindu over, sett i et rom med flislagt gulv.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.