Hei...
Vil rive veggen under trappen ned til kjelleren. Har et hus bygget i 1959.
Vi vil nå åpne opp i hallen ved å rive veggen ned til kjelleren og sette opp et rekkverk eller lignende.
Vet bare ikke om veggen bærer opp trappen. Noen som vet?
Det satt tapet på masonite og deretter trepanel....

De trapper jeg har støtt på hittil bærer seg selv, altså man bygger en trapp først og så en vegg, så i våre hus har det ikke vært noe problem å fjerne en sånn vegg. Men hvordan det ser ut hos deg ser jo ikke jeg selvfølgelig :)

Slik ser det ut når vi har avdekket panelet...

• Avdekket trepanel ved siden av en trapp med en åpen dør til høyre.
Vi fikk allerede vite at hvis den er bærende så kan trappen vri seg om vi fjerner den, og da kan det bli sprekker i huset....
Blir mer og mer skeptisk til om vi virkelig skal gjøre det. :(

Jeg kan ikke åpne bildet :S
Hva er huset bygd av ellers? Dere har vel en kjeller av betongstein antar jeg? så det naturlige burde være å sette dit en "ferdig" trapp. Men selvsagt, det går jo an å først bygge en vegg som man så fester trappen i også selvfølgelig, men da kreves det nok mer enn panel og masonitt.
Så riv bort panelet for å se om trappen på noen måte er festet i stenderne?

Ser ut som panel på lekter.

De trapper jeg har hatt med å gjøre bærer seg selv som sagt, trappen i seg er tilstrekkelig akkurat som med en stige. Men det er klart at den trappen kan være bygget på stedet av noen som bare har satt trinn mellom 2 vegger, men det ser man hvis man fjerner panelet. Trappen kan ikke ha panelet som bærende del.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.