Hei!

Skal utvide garasjen i kjelleren til tilstøtende FD "Brenselrom" i henhold til husets tegninger. Huset er av "lette betong" eller hulblokker, eller hva man nå kalte dette på 60-tallet.

Garasjen er 4,30 bred, veggen som skal rives er like bred. Veggen det gjelder er like tykk som en yttervegg, dvs. 200 mm. Min plan er å ta opp et hull, la det være en kant på 100 mm til taket samt ca. 4-500 mm til vegg.

Spørsmålet er jo hvordan armering til ovenpåliggende etasje/gateplan er laget, så jeg går ut fra at jeg må erstatte veggen med en bjelke eller 2.

Om jeg vil legge I- eller firkantprofil på begge sider av veggen som deretter stempler ved "veggstumpene". Hvilke dimensjoner må disse ha?

Over er det flatt gulv, stuen.

Jeg vedlegger en rask skisse. Svart er eksisterende vegg inkl. yttervegger. Rødt er delen jeg river. Grønt er et dørhull som er murt igjen.

Den burde ikke være bærende, men det kan være en risiko for at ytterveggen presses inn hvis du fjerner den!
Jeg hadde sjekket med en konstruktør, som beregnet styrke og anbefaler eventuelle forsterkninger som må gjøres.

ingen annen med synspunkter ?

venter på at en byggmester skal komme hjem og sjekke
har også sendt en e-post til en konstruktør.
hva er en rimelig pris for at noen skal regne på slikt ?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.