Hei. Jeg har en garasje som jeg skal isolere, men vil gjerne rive en vegg som står midt i. Garasjen er ca. 6x6m og det ligger betongpanner på. Takstolene er bygget i 45x120.

Var hos en takstolprodusent og spurte, og hun i resepsjonen sa at veggen ikke var bærende, men tenkte jeg skulle sjekke her også om noen vet.

Kanskje man bør slå en 1m planke på hver side av hver takstol for å stive opp?

Legger ved en dårlig bilde.

Garasjetak med trekonstruksjon og takstoler, sett innenfra. En ikke-bærende vegg er synlig på høyre side av bildet.

Ingen som vet? Eller har noen synspunkt iallfall?

Er den skjøtt over veggen?
Kanskje bukseseler og livrem sette dit en limtrebjelke som om ikke annet stabiliserer bjelkene

Ikke for å klage på en resepsjonist, men har hun regnet/konstruert garasjen?
Ring og snakk med deres konstruktør eller det firmaet som har konstruert garasjen

Ser ut som det er fagverkskonstruksjon på takstolene og de skal vel være selvbærende. Derimot så er mellomveggen bygd direkte mot samt at det er skjøtet akkurat der, så jeg blir iallfall usikker. Dessverre ingen hjelp...

Jo jeg trodde hun skulle slå inn opplysningene i et eller annet program for å se om det trengtes å bæres av.

Huset/garasjen er bygget -82 og produsenten finnes ikke lenger.

Ja, siden det er skjøt på midten så føles det jo som det skal være en vegg der.

Ser man i de gamle brosjyrene så kunne man velge dobbeltgarasje uten mellomvegg men de kan jo ha hatt andre takstoler til dem.

Er jo dumt å ta sjansen men hadde vært deilig å slippe en bjelke.

Tegn opp dette med virkedimensjoner, og da burde en hvilken som helst seriøs takstolprodusent kunne gi deg et svar. Holdfasthetslovene gjelder i hele landet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.