Hei!

Bor i et Ljusne-Woxna hus bygget i 1960 hvor vi har tenkt å endre planløsningen litt i forbindelse med en kjøkkenrenovering.
Vi vil rive noen vegger og åpne opp til taket ved noen åpninger for å få litt mer følelse av rom.
Tenkte derfor at jeg poster her for å få noen tips fra den samlede ekspertisen på forumet.
Bygningstegning av et Ljusne-Woxna hus fra 1960, med mål for vegger og etasjer, viser en tverrsnitt av huset og strukturelle elementer.

Gulvplan av et Ljusne-Woxna hus fra 1960, med markerte døråpninger og vegger i farger for endring. Viser rom, mål og plasserte husfunksjoner.
Da badet ble gjort om for noen år siden ble den ytre baderomsveggen mot hallen erstattet med en ny lengre vegg, og døren ble flyttet, noe som medførte at de to grønn-markerte døråpningene er fjernet, og det er åpent til taket i hallen.

Den rødt markerte delen av hjertveggen mot hallen er i dag en dobbeltdør der vi gjerne vil åpne opp til taket. Vi innser imidlertid at vi må avlaste etasjeskillet på en eller annen måte.
Min tanke er å sette inn en Regel/bjelke, men jeg er usikker på hvilken dimensjonering som kreves?
Hjertveggen er 85 mm tykk i hallen og spennet på åpningen ville bli 1700 mm.

Hjertveggen som deler kjøkken og spisestue er 3050 mm lang, og der vil vi fjerne hele, og trenger derfor å sette inn en slags avlastning. Noen forslag til dimensjonering der også ville være til stor hjelp!

Den siste rødt markerte veggen har jeg kommet frem til at ikke kan være en bærende vegg, og har derfor begynt å fjerne treteksskivene for å se hvordan veggen er bygd opp. Imidlertid fant jeg to solide bjelker som basert på dimensjonene ser ut til å ha en eller annen bærende funksjon, så de bør nok bli værende. Lurer bare på hva de bærer opp siden de går langs med etasjeskillet
Åpen stue med trepanel og parkett, delvis revet vegg med synlige trestendere, møbler inkludert sofa og stol, støvsuger i hjørnet.
(er altså to bjelker øverst som ser ut til å sitte i ytterveggen)

Takk på forhånd

Åpningen mellom hall og stue rommer i dag en mindre forsterkning over dobbeltdøren. Vil dere utvide åpningen til 1,7 m kreves det en ny bjelke som forsterkning. Å åpne opp til innerst taket krever at bjelken kan senkes inn i bjelkelaget. Et garantert komplisert og kostbart inngrep. Veggen mellom kjøkken og spiserom må også forsterkes. Der blir det snakk om en ganske solid bjelke. Antagelig i intervallet 90x315 - 90x405 mm hvis man velger limtre. Man kan redusere bjelkehøyden hvis man velger bredere bjelker. Veggen mellom spiserom og stue ser ut til å ha kommet til senere. Den er bygget på en mer gammeldags måte. Jeg kjenner ikke til hvilke særegenheter som kjennetegner Ljusne-Woxna hus, men det kan jo dreie seg om en eller annen form for elementhus. Da er det alltid best å være nøye og forsiktig.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk for det raske svaret, setter stor pris på det! Uttrykte meg nok litt klønete, mente at vi vil åpne opp så mye som mulig mellom stuen og gangen, men ikke felle inn bjelken i mellombjelkelaget. Hva tror du om dimensjonering på en avveksling i en slik situasjon?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.