Trolig vis er torpet bygd rundt murstocken og da er murstocken en bærende del i konstruksjonen. Alt går jo å bygge om, men spørsmålet er jo hvor mye jobb og penger man synes at det er verdt.
Det eneste fornuftige forslaget jeg kan komme med er at du beholder mustocken og gjør noe pent med den - ny puss eller banke bort pussen og klarlakkere (støvbinde) teglsteinene etc., og sette inn en peiskassett i ildstedet.
Det eneste fornuftige forslaget jeg kan komme med er at du beholder mustocken og gjør noe pent med den - ny puss eller banke bort pussen og klarlakkere (støvbinde) teglsteinene etc., og sette inn en peiskassett i ildstedet.
Hva gjør skorsteinen skremmende og hvor gammelt er huset? Hvis det er et gammelt hus, vil det nok ikke være en liten oppgave å fjerne skorsteinen. Jeg tror det er mer fornuftig å pynte opp skorsteinen enn å rive den. Hvis du pusser og sparkler den glatt og maler den med en hvit varmebestandig maling, kan det bli virkelig pent. Du gjør selvfølgelig som du vil i ditt hus, men jeg synes det føles som et helligbrøde å fjerne en fungerende skorstein fra et gammelt hus. Selv moderne ovner kan kobles til gamle skorsteiner.
Erik
Erik
En gammel ordentlig mursteinspipe er dessuten et alldeles utmerket varmemagasin. Du får dessuten en veldig myk varme fra mursteinspipen, noe som i hvert fall jeg synes er veldig behagelig om morgenen etter
Enig!
Puss opp eller gjør i stand den gamle muren etter behag og still den nye ovnen foran. Det blir pent. Dessuten må du uansett ha en brannsikker vegg bak ovnen din. Om du vil ha et hus uten skorstein skulle du ha kjøpt et slikt fra begynnelsen synes jeg.
Puss opp eller gjør i stand den gamle muren etter behag og still den nye ovnen foran. Det blir pent. Dessuten må du uansett ha en brannsikker vegg bak ovnen din. Om du vil ha et hus uten skorstein skulle du ha kjøpt et slikt fra begynnelsen synes jeg.
Dette torpet ligger 200 meter fra huset mitt der jeg bor, så jeg kan ikke søke et annet torp. Og hvis jeg hadde revet murstocken, ville det ha åpnet fint opp til kjøkkenet, men i morgen kommer snekkerkompisen, og da skal vi snakke om murstock.
Det burde vel gå an å erstatte pipa med noen form for løsning med søyler antar jeg? Det er "bare" å identifisere hvilke deler som hviler på pipa men det vet forhåpentligvis snekkeren. Å få en åpen planløsning heller enn å ha en gammel pipe kan jeg forstå at man vil, så jeg er ikke enig med alle OT kommentarene i den saken. Pipa i det torpet vi bygde om til hus på 80-tallet var skikkelig stor og tok mye plass, på et lite område er det forståelig at man leter etter alternative løsninger.
Kan også i visse situasjoner forstå at det tar mye plass mm men enkelte hus ser utrolig rare ut uten original skorstein utenpå.
Men kan skorsteinen virkelig være en del av den bærende strukturen i et hus?
Men kan skorsteinen virkelig være en del av den bærende strukturen i et hus?
snuttjulle skrev:
Kan o kan....Før fantes det ikke bygg-AMA eller byggråd, men man hadde murstocken midt i huset, grunnen til den gikk helt ned i marken, så ble husene mer eller mindre bygget rundt den, med diverse forankringer.... og stensokkel...
Fordelen med at skorsteinen gikk helt ned var jo at siden man fyrte hver dag, så gikk strålevarmen ut i torpargrunnen og på den måten varmet gulvene, og dessuten holdt fukten borte, dvs ingen muggeliggende der ikke......
Så Skorsteinen var blant den viktigste delen i et hus før....