Hei!

Da vi kjøpte huset vårt, nevnte takstolkontrolløren at takstolene var selvbærende og at vi kunne rive innervegger uten problem hvis vi ønsket å åpne opp.

Tegningene på takstolene (spennvidden er 9.41m). Huset ligger i sørlige Skåne.
Bygningsplan viser tverrsnitt av et hus med kjeller og hovedetasje, inkludert takstoler. Text "bottenvåning" og "källarvåning" er synlig.
Ritning av självbärande takstolar, visar mått och detaljer för ett hus med en spännvidd på 9,41 m. Skisser och noteringar synliga på papperet.

Nå er jeg nysgjerrig på om det går bra å fjerne veggen (ca 2.8m lang) mellom spiseplassen og stuen (gul ring) basert på hva kontrolløren sa om selvbærende takstoler?
.
Gulmarkert plantegning av hus med piler som viser forslag til veggfjerning mellom matplass og stue.
Som vist på tegningen er det allerede en "åpning" i veggen ved siden av skorsteinen (der pilen peker) på 1.5m, der takstolene ikke har noen mellomvegg som støtte.

Mvh Jesper

Det ser ut som et Mockfjärdshus. Takstolene er bygget for å være selvbærende og er det nok fortsatt. Jeg tenkte bare å sjekke snølastene. Man regnet med litt lave verdier da huset ble bygget rundt 1960. Hva er dimensjonene på takstolenes over- respektive underrammer? Jeg prøvde å lese ut det fra tegningen uten hell. Hvor mer presist i sørlige Skåne ligger huset?

J justusandersson skrev:
Det ser ut som et Mockfjärdshus. Takstolene er bygget for å være selvbærende og er det nok fortsatt. Jeg tenkte bare å sjekke snølaster. Man regnet med litt lave verdier da huset ble bygget rundt 1960. Hva er dimensjonene på takstolenes over- respektive underrammer? Jeg prøvde å lese det ut fra tegningen uten hell. Hvor i sørlige Skåne ligger huset?
Det ene jeg kan finne på tegningen er "AB Lettbetong".

Huset finnes i Trelleborg, så det går knapt å komme mer sørover i Skåne.

Det finnes med på tegningen, men jeg gikk glipp av dette på bildet.
Ritning med detaljer om takstolskonstruktion for snølast, inkludert dimensjoner og materialspesifikasjoner for ulike snølastområder i Sverige.
Kanskje noe vanskelig å lese, men hva jeg kan utlede så står det "Takstol for snølast 100kg/m2 (områder sør for en linje gjennom Strömstad og Uppsala)", dette antar jeg er riktig.

Overarm: 1 1/2 x 7" (tolker det som en og en halv gang 7).
Underarmer: 1 1/2 x 7"

Det finnes også dimensjoner angitt for 150kg/m2 (gjenværende land, unntatt fjellområder) samt 200kg/m2 (fjellområder).

Sist redigert:
1 1/2x7 tommer (leses meget riktig en og en halv ganger sju) tilsvarer 37,5x175 mm. Interessant nok så tilhørte, da huset ble bygget, alt sør for en linje mellom Strömstad og Uppsala snøsone 1. I dag omfatter snøsone 1 en smal stripe langs Skånes vest- og sørkyst (frem til Ystad). Huset ligger altså på riktig sted. Definisjonene har endret seg slik at snøsone 1 betyr at snølasten på bakken er 1 kN/kvm, hvilket tilsvarer 107 kg/kvm. Jeg kan ikke se noen problemer med å rive den aktuelle veggen.

• Liker
Bödvar McOlsson og 1 annen
  • Laddar…
Okei da forstår jeg hvordan det ligger til, nå har jeg litt mer kjøtt på beina i alle fall!

Takk for din hjelp og deling av kunnskap.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.