Hei,

Jeg har en innervegg som jeg holder på å rive, men mellom den veggen samt en annen finnes det et innertak for å skjule fjernvarmeledninger. Ettersom stålprofilene går mot den veggen jeg skal rive, er jeg mistenksom om taket vil holde seg oppe bare på de festene som finnes. Altså profil i taket, plate materiale, profil i innertaket, håper det går an å forstå ut fra bildet. Eller må man forankre med en oppheng i stedet?

• Viser innertak med stålprofiler og tilknyttede materialer. Mulig fjerning av vegg kan påvirke takstøtten. Bakgrunnsdetaljer viser fjernvarmerør.
Alt avhenger jo av hvor stort innertaket er samt hvor langt det er til neste innfesting

350x350 cm

Er fjernvarmerørene mot en vegg? jeg ville i så fall vurdert å rive taket og bare gjøre en liten lokal innkledning ved rørene.

Rørene krysser nesten midt i stuen og er ca. 15 cm i diameter, samt at det er 6 stk, ca. 120 cm bredde.

Sist redigert:
Da holder ikke gipsplaten for å bære opp himlingen.
Du må sette inn en sekundærregel og seler for å holde opp taket.

Her er et bilde av tegningen for å vise hvordan rørene går i stuen

• Plantegning som viser rørføringer i stuen.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Da holder ikke gipsplaten for å bære opp undertaket.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Da holder ikke gipsplaten for å bære opp undertaket.
Du må sette inn en sekundærregel og hengekøyer for å holde opp taket
Altså kun installere en sekundærregel langs der veggen forsvinner? Finner ikke hva du kaller for hengekøyer.

Dette er det jeg kaller for seler.
En metallisk støtte for bygg- eller renoveringsprosjekter, ofte kalt "hengsler", montert på en stålbjelke.

Er det nok med bukseseler bare på slutten av taket?

Nosq Nosq skrev:
Holder det med bukseseler bare i slutten på taket?
Taket henger jo der i dag ved å bare ligge på veggen?
Så da må du erstatte det ved å henge opp taket før du river

I prinsippet, det er også festet i sideveggene, her er et bilde av et hjørne. Tanken var å sette stendere under taket for å støtte opp det, rive veggen og deretter feste hengekøyene der med et intervall på kanskje 50 cm? Så sette på ny plate. Fester jeg hengekøyene direkte i taket?

• Et hjørne med metallramme og delvis demontert vegg. Taket er glatt og veggen viser gamle festemønstre. Fokus på byggekonstruksjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.