Trodde å rive en vegg innendørs hjemme, i en villa, på plan 1 av 2. Se den rødmerkede veggen på det vedlagte bildet.

Veggen fortsetter ikke på andre plan.

Den er ca 10 cm tykk i betong med puss på den ene siden og fliser på den andre.

Det finnes ingen tegninger å finne noe sted for dette huset.

Hva tror dere? Jeg tror ikke dette er en bærende vegg. Noen som vet hvordan man kan finne ut om det er det uten tegninger?

Godt nytt år!

• Plantegning av første etasje i en villa, viser en rødmarkert vegg mellom vaskerom og et rom, indikert for mulig riving. Veggen er ca 10 cm tykk.
Er det trebjelkelag mellom etasjene? Det enkleste i så fall er nok å rive ned litt innertak i rommet for å se hvilken retning gulvbjelkene ligger.
Min gjetning er at det er korridorveggene som er bærende, men jeg ville tatt det sikre før det usikre og sjekket.

BirgitS
De i forumet som ser ut til å kunne mye om spørsmålet pleier å ville vite hvordan takstolene ser ut og hvordan de går samt alderen på huset og hva man vet om hvordan huset er bygget (betong, tre etc).

J Joel88 skrev:
Den er ca 10 cm tykk i betong med puss på den ene siden og fliser på den andre.
Stemmer dette virkelig? Jeg har av flere grunner vanskelig for å tro på den opplysningen. Snarere er det nok en halvstens teglesteinsvegg. Men som BirgitS så riktig har påpekt, trengs flere opplysninger. Viktigst er byggeår. Hva er bjelkelaget mellom første og andre etasje laget av? Tre eller betong? Har du et bilde utenfra?

Vet ikke hvordan takstolene ser ut eller om det er trebjelkelag. Må kanskje rive for å finne ut av det da.

Huset er bygget 1956

Bilde utenfra gir nok ikke så mye, tror jeg, da huset er dekket med "fusktegel". Kan det hjelpe likevel så skal jeg ta et bilde i morgen når det er lyst.

Angående om veggen er laget i betong så vet jeg ikke hvorfor jeg skrev det. Det var solklart i hodet mitt at det jeg mente er at veggen er laget av en eller annen form for stein. Den er hard altså. Klønete uttrykt av meg.

Da klarnes det en bit. Veggen er laget i murstein for at den skal kunne bære flisene i vaskerommet. I 1956 ville ingen seriøs byggmester komme på ideen om å sette fliser på en trekonstruksjon... Da gjelder det å finne ut hva etasjeskillet er laget av, tre eller betong. Men har du fusktegl burde det være tre. Hvor tykke er ytterveggene?

Bak teglet er det tre uansett. Så mye vet jeg.

Ytterveggene er vanskelige å måle pga fuskteglet. Men jeg har målt og trukket fra litt for fusktegel og luftspalte mellom tre og tegl og kommer frem til 16 cm.

Da kan vi slå fast at det dreier seg om en trekonstruksjon i ytterveggen. Jeg fryktet at det var lettbetong, men det kan vi utelukke nå. Da er det med sikkerhet et trebjelkelag mellom etasjene. Korridorveggene er med sikkerhet bærende, så du kan rive den rødmarkerte veggen.

Det er litt synd, for det er kapitalforringelse. har du tenkt igjennom alternativene?

OK, takk!

Grunnen til at jeg vil fjerne veggen er for å få et større vaskerom med lagringsplass. Rommet ved siden av er bare et tomt rom uten strøm. Umalte vegger og tak. Har ingen anelse om hva det har vært.

Hvorfor synes du det ville vært synd?

J Joel88 skrev:
Hvorfor synes du at det ville være synd?
Fordi det ligger mye arbeid og penger bak.

Jeg ville si at den ene veggen langs hele gangen er en hjertvegg, altså bærende.

Den røde veggen er sannsynligvis ikke bærende, siden den er av betong og er ca 10 cm tykk, så det er trolig lettbetong, da kan det også være blåbetong.

Lettbetong kan man lett bore i med vanlig metallbor.

Slik kan upusset blåbetong se ut:
Ubehandlet blåbetongmur med ru overflate og synlige sprekker.

BirgitS
J Joel88 skrev:
Rommet ved siden av er bare et tomt rom uten strøm innlagt. Umalte vegger og tak.
Bod/garderobeskap kanskje?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.