3.916 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Rive ikke-bærende vegg? Erklæring fra sakkyndig
Hei,
Jeg skal åpne opp en vegg mellom stue og kjøkken, men borettslaget krever en skriftlig attest/uttalelse fra en sakkyndig for å gi meg godkjennelse. Hvor finner man en sakkyndig som kan gi en attest eller uttalelse som ikke koster 5000 kr for 2 minutters arbeid (granske en tegning digitalt og skrive sammen 2 setninger)?
Så vidt jeg vet trenger ikke en "sakkyndig" nødvendigvis å være en konstruktør?
En tidligere kollega som har jobbet som konstruktør har sett på K-tegningene over bjelkelaget og kunne etter 15 sekunder sikkert si at veggen ikke er bærende, men jeg har ingen skriftlig uttalelse fra ham... .Flere naboer under og ved siden av med samme planløsning som omfattes av samme K-tegninger har revet denne veggen, men det finnes ikke noe dokumentert fra styret som kan brukes som grunnlag for å gi meg godkjennelse...
Vegen består av 5-7 cm tykke 25 x 50 cm slaggplater, dvs. de som ikke veier mer enn en eske gjør, og deretter er det 1-2 cm puss på hver side. Det er ca. 70 cm som skal åpnes opp i én retning og 30 cm i den andre retningen.
Jeg har tyvstartet arbeidet ved å fjerne dørkarm og puss, men avventer godkjenning før rivingen av slaggplatene begynner...
Har dere noen tips om hvor jeg kan finne en sakkyndig som tar en rimelig pris?
Jeg skal åpne opp en vegg mellom stue og kjøkken, men borettslaget krever en skriftlig attest/uttalelse fra en sakkyndig for å gi meg godkjennelse. Hvor finner man en sakkyndig som kan gi en attest eller uttalelse som ikke koster 5000 kr for 2 minutters arbeid (granske en tegning digitalt og skrive sammen 2 setninger)?
Så vidt jeg vet trenger ikke en "sakkyndig" nødvendigvis å være en konstruktør?
En tidligere kollega som har jobbet som konstruktør har sett på K-tegningene over bjelkelaget og kunne etter 15 sekunder sikkert si at veggen ikke er bærende, men jeg har ingen skriftlig uttalelse fra ham... .Flere naboer under og ved siden av med samme planløsning som omfattes av samme K-tegninger har revet denne veggen, men det finnes ikke noe dokumentert fra styret som kan brukes som grunnlag for å gi meg godkjennelse...
Vegen består av 5-7 cm tykke 25 x 50 cm slaggplater, dvs. de som ikke veier mer enn en eske gjør, og deretter er det 1-2 cm puss på hver side. Det er ca. 70 cm som skal åpnes opp i én retning og 30 cm i den andre retningen.
Jeg har tyvstartet arbeidet ved å fjerne dørkarm og puss, men avventer godkjenning før rivingen av slaggplatene begynner...
Har dere noen tips om hvor jeg kan finne en sakkyndig som tar en rimelig pris?
Den som på alvor tror at den veggen er bærende fortjener nesten å få et takras i hodet. Gjør som @Jonatan79 foreslår og smugle så ut en stein om gangen, hver gang du går ut 
Vil huske når jeg for lenge siden regnet på slikt kom fram til at man må opp til rundt 12-15cm brede lecablokker før man kan belaste det ordentlig, om man har murt ca 2.5m høyt. En for slank murt vegg pleier derfor ikke å være bærende.
Jonatan79 skrev:
Problemet er at jeg var dum nok til å spørre om godkjenning, antar at styret blir mistenksom om de ser meg løpe ned trappen med 25 x 50 cm blokker..zarkov skrev:
Jo det sier jo seg selv at veggen ikke er bærende da den trolig ville falle om jeg snublet inn i den..B BSOD skrev:
Æh, bær dem bare ut. Hvis noen spør, si bare at du kommer tilbake med en uttalelse, som kanskje forsvinner med posten…V Vickevoff skrev:Problemet er at jeg var dum nok til å spørre om godkjenning, antar at styret blir mistenksom hvis de ser meg løpe ned trappen med 25 x 50 cm blokker..Kanskje får kjøre slagplatene i melkværnen og smugle dem ned i lommene hver gang jeg forlater eiendommen, kanskje til og med får plass med noen hekto i sokkene!
Jo, det sier seg selv at veggen ikke er bærende da den sannsynligvis ville falle hvis jeg snublet inn i den..
Nei, i det minste ikke hvis det ikke kan anses å være en "vesentlig endring av leiligheten". Derimot, om medlemmet absolutt vil ha styrets godkjenning er det rimelig at medlemmet også kan vise at endringen er "ufarlig", hvor åpenbart det enn måtte være.1 16386 skrev:
Så det er ikke sikkert at styret ser noe problem med at TS gjennomfører tiltaket "på egen risiko" uten godkjenning.
Klikk her for å svare