Hei
Jeg har begynt å rive en bue på nedre plan i vårt 1,5 plans hus.
Buen skal ikke være en bærende konstruksjon da den ikke er med på tegningene fra da huset ble bygget, og vi har stålbjelker i taket et stykke inn på kjøkkenet som vises på tegningen (buen er markert i rødt). I tillegg går innertaket over buen.
Buen er bygget i lettbetong, og jeg trodde jeg skulle kunne plukke den ned stein for stein, men etter å ha fjernet pussen kunne jeg konstatere at det er en lang Leca-bjelke som holder oppe buen. Da jeg så dette, begynte jeg likevel å tvile på om det kanskje tross alt er bærende...
Nå er jeg inne på å beholde bjelken men fjerne avrundingene under som jeg har gjort på venstre side.
Spørsmålet mitt er om bjelken vil holde nå når jeg sager bort begge "avrundingene". Altså, om det nå blir for langt mellom stolpene (240 cm)? Om bjelken holder med et opplegg på 25 cm på hver side? Bjelken er 290 cm lang, 20 cm bred, og "stolpene" er 25*20 cm.
Svarer meg selv her da jeg leste dette:
Leca bjelke 200 lengde 3000 mm brukes som bærende alt. kun overbyggende element over vindu- og døråpninger. Maks åpningsmål er 2500 mm ved 5 kN/m belastning på bjelken.
Så åpningsmålet som hos oss blir 2400 bør være ok forutsatt at belastningen ikke er mer enn 5kN/m.
Pratet nettopp med mannen som bygde huset i 1977. Hvelvet er ikke bærende så det er bare å ta det ned hvis man vil. Så da har vi to valg, enten å fjerne avrundingene og beholde bjelken og gipse igjen. Eller å rive ned alt. Vanskelig bare å få ned en såpass lang og tung bjelke, men antar at man kan leie en form for lift.
Er ikke helt sikker på hva slags densitet det er på akkurat den lecabalken, men en ny lecabalk i omtrent samme dimensjon veier 125kg. Det tar jo to mann lett.
Jeg ville nok løftet bort steinene ovenfor og deretter forsøkt å løfte den til siden (mot kameraet).
Lei 4 stempler og plasser dem i par på hver side av bjelken, dra spennbånd rundt og slå bjelken løs. Når den løsner, havner den i en "vugge" av spennbånd, så er det bare å fire den ned. Alt går hvis man er lur. Jeg klarte å separere et 2 delt skap (ca 220x120x80cm) i homogen eik og transportere fra kjelleren, oppover en bakke og opp på tilhengeren. Alt med hjelp av litt lekter, jekk og spennbånd; og selvfølgelig veldig mye tålmodighet.