Hei alle kunnskapsrike!
Har nettopp hentet nøklene til min nye leilighet i en 30-tallsbygning og vil åpne opp mellom kjøkken og stue.
Veggen er bygget i steinblokker med det som ser ut til å være noe puss/mørtel imellom.
Støtte raskt på problemer da det var trukket en elektrisk ledning skrått i veggen som jeg selvfølgelig kappet av og slo av strømmen for meg selv.
Nå til mitt spørsmål, kan det være flere problemer med denne veggen?
Det jeg kan se ifølge tegningen har den ingen bærende funksjon. Den er seig å sage i, selv med sagblad for tegl/mørtel.
Har bestemt meg for å få noen til å gjøre dette for meg, men er det noe jeg bør tenke på?
Takk så lenge!
Har nettopp hentet nøklene til min nye leilighet i en 30-tallsbygning og vil åpne opp mellom kjøkken og stue.
Veggen er bygget i steinblokker med det som ser ut til å være noe puss/mørtel imellom.
Støtte raskt på problemer da det var trukket en elektrisk ledning skrått i veggen som jeg selvfølgelig kappet av og slo av strømmen for meg selv.
Nå til mitt spørsmål, kan det være flere problemer med denne veggen?
Det jeg kan se ifølge tegningen har den ingen bærende funksjon. Den er seig å sage i, selv med sagblad for tegl/mørtel.
Har bestemt meg for å få noen til å gjøre dette for meg, men er det noe jeg bør tenke på?
Takk så lenge!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg kan ikke lese ut av tegningen at veggen ikke er bærende. For det trengs mer informasjon, først og fremst hvordan bjelkelaget ovenfor er laget. Trolig trengs også en eller annen form for konstruksjonstegning.
Veggen ser ut til å være av slaggstein, støver noe sinnssykt. Men er ganske lett å sage ned med en slik her https://www.byggmax.se/hultafors-be...iRm1g9pdGd-qh22HQvXwwRoCkMMQAvD_BwE#913=14994.... eller lignende. Ang. veggens bæreevne eller ei, så er jeg ikke rett person til å uttale meg 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med disse tegningene blir alt klart. Det er et trebjelkelag ovenfor, og man ser bjelkenes retning og dimensjoner. Da kan ikke veggen din være bærende.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Riva vägg med lättbetong i lgh från 1963
Övrigt husrelaterat -
Hvordan vet jeg om jeg kan rive en vegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Installasjon av radiatorer i kjeller med oppforede vegger. Rive før
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Riva del av vägg i lägenhet
Planlösningar -
Riva vägg i 30-tals plankhus. Är den bärande eller ej?
Planlösningar