Hei.
Jeg har nettopp kjøpt en leilighet. Selv om jeg ikke liker planløsningen så mye, vil jeg rive veggen mellom stuen og kjøkkenet for å få det mer åpent og luftig.
Ifølge megleren skal ikke denne veggen være bærende, så det skulle ikke være noen problemer.

Veggen er i betong og jeg lurer rett og slett på hvordan man skal gjøre for å rive den på best mulig måte.

Hva bør man tenke på?
Tar det lang tid?

Takk for svar

Ha det bra alle sammen
//niclas

Okei.
Jeg tenkte å sette av rundt 2 dager til dette. Siden jeg nylig har kjøpt leiligheten tenkte jeg å fikse det først så man slipper å bo i støvet. Men hvis man velger det billigere alternativet der det blir mye støv, må det jo likevel være mulig å gjøre rent så man blir kvitt det.

takk for hjelpen!

går jo å sette opp en stor støvsuger med utsug type industrimodell som suger opp mye støv mens man kapper, har brukt sånne når jeg har vært med og revet i gamle hus med puss.
ikke glem ansiktsmaske ;)

Mikael_L
Om den ikke er bærende er den virkelig laget i betong, og ikke lettbetong?

Finnes støvmåkere til leie på f.eks. Cramo.
Har du sjekket med foreningen at du
kan endre planløsningen akkurat som du vil?

Mvh Putte

Jeg lurer også....
Ikke-bærende vegg i betong i flerfamiliehus, finnes det?

Sjekk også gjerne med foreningen om det finnes strøm i veggen, eller i verste fall vann.
Vi gjorde det da vi skulle rive en vegg laget av slaggplater i et hus fra 1945, men det hjalp ikke. Foreningen ga sitt samtykke og sa at all strøm på den veggen var lagt utenpå. (For det fantes litt strøm på veggen også.) Så når vi begynte å rive veggen, viste det seg at selve knutepunktet for all strøm i hele leiligheten var øverst i den veggen. :-?

/pinebar

• Liker
Torpet
  • Laddar…
Hei.
jo, det er vel nesten mest sannsynlig at veggen er av lettbetong eller annen porøs betong.
Foreningen skal jeg sjekke med, men det burde ikke være noe problem siden andre leiligheter med samme planløsning har gjort dette inngrepet.

Så vidt jeg kan huske, skal det ikke gå noe strøm i den veggen, ikke vann heller for den del.

takk for alle tips!

Om det er lettbetong el lignende så kjør med tigersag.

niclas_niclas skrev:
Ifølge megleren skulle ikke denne veggen være bærende, så det skulle ikke være noen problemer.
Jeg ville nok sjekket med noen andre om veggen er bærende eller ei. Meglere i all ære, men langt fra alle har kunnskapene til å avgjøre om en vegg er bærende eller ikke.

hva gjelder støv. Sist jeg var og leide maskin så jeg en dings jeg aldri hadde sett før. Det var en støvsuger som så ut som et stykke vegg ca 1 kvm. Den hadde en stor filteroverflate og sugde over hele overflaten.

tanken var at man setter den opp i nærheten av arbeidsplassen, og tydeligvis blåser den ut frisk støvfri luft på baksiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.