Heisann.
Vi har bodd i vårt hus fra 1928 i litt over 3 år og nå skal vi flytte kjøkkenet til et annet rom, og samtidig bytte/flytte noen vinduer og rive en bærende vegg. Jeg tenkte å be om litt hjelp og gode råd når jeg nå skal fjerne den bærende veggen som er den gamle ytterveggen (gavlveggen) som nå er en innervegg på grunn av utbyggingen av huset (utført 1979-80).

Jeg har begynt med å rydde på den ene siden av veggen som skal rives og bæres av for å se hvordan det ser ut... Som man ser på bildene finnes det allerede en åpning i veggen. Siden den andre siden av veggen ikke er revet ennå, vet jeg ikke hvor stor del av tykkelsen er for evt. "installasjonsrom" (el-bokser osv.)

Den delen av veggen som skal bæres av er ca. 3,8m, og jeg tenkte å kopiere det meste av konstruksjonen fra forumbrukeren "Copello2". Jeg tenkte dog å bruke en HEA 160 stålbjelke i stedet for HEA 180.

Jeg lurer på hvordan jeg vet at takstolen osv. i etasjen over ikke belaster så mye at "taket/bjelkelaget" buer når jeg sager bort veggen? Selvsagt støtter jeg på begge sider av veggen. Tips? Noen med erfaring av liknende?

/Kjelle

Åpning i veggen med plastdekk og to søyler, sett fra rommet med en stol og klorestativ i forgrunnen. Gammel trevegg med synlige bjelker og isolasjon i taket, delvis revet som del av renovering. Riving av bærende vegg i et gammelt hus. Veggen er delvis demontert, med synlige ledninger og plastdekke. Rom med delvis revet vegg, plastdekket åpning og eksponerte rør, med et vindu og pakketeppe. Gulvet har markeringer i tape. Arkitekttegning av hus med detaljer rundt bærende vegger og konstruksjon, inkludert mål, materialvalg og plassering av stålbjelker.

BirgitS
Du trenger å kontakte en byggkonstruktør som kan beregne hvilke laster det gjelder i akkurat ditt tilfelle og hva det innebærer for størrelse på bjelken samt om det trengs forsterkninger under bjelkens endepunkter for at det ikke skal bli problemer i fremtiden. Før du begynner trenger du en godkjent byggemelding som inneholder dimensjoneringsberegninger etc.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.