Jeg har revet et antall ikke-bærende blåbetongvegger i underetasjen (sokkelhus). Disse ble bygget opp igjen med 6x2 stendere 600cc. Nå lurer jeg på om det går an å rive den sentrale veggen (blåbetong) og erstatte den med 6x2 stendere 600cc. Den er 4,5 m lang. Tenkte eventuelt å stive opp den på begge sider og rive halvparten og bygge opp den i tre. Deretter flytte støttene og rive den andre halvparten. Ville dette fungert og er 6x2 sterk nok.

mvh

Björn

For å kunne svare på spørsmålet ditt må vi finne ut hva som hviler på veggen du ønsker å rive.
I tillegg trenger vi planmål på bjelkelaget som ligger oppå.

Det som hviler på veggen er stuegulvet. Bjelkelaget ovenfor er 450cc og er skjøtt ca. 30 cm forbi veggen på begge sider. På den ene siden av veggen er det 3,5 m til ytterveggen og på den andre siden er det ca. 2,5 m til en lettbetong garderobevegg og ytterligere 2 m til ytterveggen.

Jeg har stivet opp på begge sider, og nå blir det trolig limtrebjelke 125x125 med 6x2 regler plassert 600 cc. Gjorde en rask beregning på moelvens side og dette virker ok. Tok også med en bygningsingeniør og han sa at dette skulle holde.

mvh

Michael

Det holder sikkert.

Takk.. Vi får håpe:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.