Hei!

Jeg har akkurat kjøpt min første leilighet, en liten, herlig ettromsleilighet på 26 kvadrat med tekjøkken. Jeg vurderer imidlertid å rive veggen til tekjøkkenet for å åpne opp og gjøre den større. Veggen består av lettbetongblokker og det er i dag en radiator på veggen som jeg har tenkt å fjerne helt og holdent.

Det rødt markerte er den veggen jeg vurderer å rive:
lgenhetvw6.jpg

Mitt første spørsmål er rett og slett om hvor mye av dette jeg kan gjøre selv. Jeg vet at jeg trenger en rørlegger for å legge om vannet, men hvordan ser det ut ellers? Holder det med en slegge og en utholdende venn, trenger jeg å leie verktøy for å gjøre det, eller må jeg ansette en fagmann for å ta seg av hele veggen?

Takknemlig for svar!

Er huset ellers bygget i betong? Når er huset fra, 50-70-tallet kanskje?

Den veggen bærer med største sannsynlighet ikke noe som helst, så det er bare å rive den. Men nå har jeg jo ikke sett den i virkeligheten, så jeg synes likevel at du skal la noen kyndige se på den før du setter slegga i den.

Huset er fra 50-tallet en gang. Jeg har latt en konsulent se på veggen, og ifølge ham er den ikke bærende.

Du tror altså at jeg kan klare å ta ned veggen med hjelp av en slegge og en utholdende venn?

Det klarer du absolutt. Trolig trenger du også å sage et snitt for å få en rett og fin kant.

Og det kommer til å støve forresten.. Særlig om du sager.

Støv er jeg forberedt på, heldigvis har jeg min nåværende leilighet i en måned til, så jeg trenger ikke bo der mens jeg river. Jeg antar at et par åndedrettsvern kan være en god investering før rivingen begynner :)

Det eneste jeg nøler litt med er radiatoren. Som det ser ut nå, sitter den fast i veggen som jeg vil rive. Det jeg funderer på er om jeg kan rive hele veggen og la radiatoren stå på benken inne i kokekroken, eller om jeg skal hugge frem rørene slik at en rørlegger kan legge dem om før jeg river resten av veggen. Hva sier dere?

Hva er det forresten for sag man bruker hvis man skal sage i veggen?

En tigersag er det mest praktiske etter min mening.

Det beste er jo om du, det første du gjør, kan hugge frem rørene på det stedet de skal pluggast så rørisen kan fikse det. Så er det jo bare å rive på.

Takk for all hjelpen! Jeg skal prøve å pusle sammen alt arbeidet i leiligheten i påskeferien i overneste uke.

linc skrev:
...eller om jeg skal hugge fram rørene så en rørlegger kan dra om dem før jeg river resten av veggen. Hva sier dere?
Før du begynner å mekke med dette så ta for sikkerhets skyld rede på hvor avstengningskranen til varmeledningene for akkurat din leilighet er.

Antar at du har skaffet borettslagstillegg til din hjemforsikring?

Om du har vanskelig for å finne en passende tigersag ville vinkelsliper med passende skive være et alternativ.

Hei!

Har litt erfaring med å rive vegger i lettbetong.
Har brukt bajonettsag = støvete, slegge = blir et forferdelig bråk pluss at du uansett må sage etterpå.

Buetann-sag = Beste verktøyet å rive med.

Merk opp snittet der du vil rive veggen, merk på begge sider.
Sag etter streken, la noen stå på den andre siden av veggen og sjekke at du er på linjen også der.

Bruk bajonettsag eller baufil for å kappe eventuell armering.

I ditt tilfelle, hva har du tenkt å gjøre med radiatoren etterpå? Plugge rørene eller?
Ville nok la en rørlegger se på det først.

Mvh / Martin

• Liker
helder
  • Laddar…
Før du river må du snakke med borettslaget for å sikre at det er OK å rive veggen.

Radiatoren er plassert litt dumt i dag, men den har sikkert en funksjon om vinteren når det er kaldt. Sjekk om det er mulig å sette den opp igjen.

Veggen du vil rive holder sannsynligvis stekos og lignende litt mer borte fra leiligheten enn hva som blir tilfelle med din mer åpne planløsning. Tenk på det når det lukter mat av sengetøyet ditt.

Jeg har ganske nylig gjort din reise med lignende planløsning. For det første ser jeg ingen som helst oppside med å fjerne veggen ved radiatoren ettersom det ikke forbedrer planløsningen. Muligens hvis du planlegger en barløsning som skal gå inn i soverommet.

Nøy deg med å ta ned den lille snuttveggen mot fasadeveggen samt kappe opp mot taket til samme høyde som vindusnischen går. Kapp deretter til dørkarmen. Dørkarmen kan du fjerne helt og holdent, så får du i hvert fall 1 desimeter mindre vegg av "radiatorveggen". Dette er nok for å få en moderne touch og et økt lysinnslipp fra kjøkkenvinduet. Fordelen er at du slipper både å få dit en rørlegger, du slipper å ha synlige kjøkkenskap i profil samt trolig slipper du å trekke om strøm. (for gjetningsvis går det strøm til takbelysningen i kjøkkenet i radiatorveggen). Dessuten kan du plassere en vegg-TV bedre (rett vinkel) ut fra sofaen.

Jeg hadde murstein og prøvde med tigersag, gikk ganske greit. Men jeg ble lei da jeg kom til armeringen, så jeg brukte den store vinkelkutteren. Å bruke vinkelkutter er som å skjære i smør, men støvutviklingen er enorm. ENORM. Jeg kan ikke poengtere at støvutviklingen ved vinkelkutting er ENORMT ENORM tilstrekkelig mange ganger. Billige elektriske verktøy kan du kjøpe på jula eller rusta, fungerer tilstrekkelig for å ta ned en vegg.

Ikke spør foreningen, det er meningsløst å blande inn mennesker som ikke forstår vår renoveringsiver.

• Liker
helder
  • Laddar…
Før du begynner å mekke med dette, så finn for sikkerhets skyld ut hvor avstengningskranen til varmerørene for akkurat din leilighet er.
Det skal finnes en kran som stenger av vannet til hele oppgangen så det er sjekket. Jeg får vel si ifra til naboene først så de ikke lurer på hvorfor det ikke kommer noe varme i radiatorene plutselig :)

Antar du har skaffet borettslagstillegg til din innboforsikring?
Jepp, det har jeg, og i tillegg har foreningen noen forsikring tegnet så jeg trenger egentlig ikke ha det selv.

I ditt tilfelle, hva har du tenkt å gjøre med radiatoren etterpå? Plugge rørene eller? Ville nok latt en rørlegger kikke på det først.
Ja, jeg har tenkt å plugge rørene. Kjøkkenet er _veldig_ lite og bare å bli kvitt radiatoren ville gjøre en del for plassen.

Veggen som du vil rive holder sannsynligvis stekos og slikt litt mer borte fra leiligheten enn hva som blir tilfelle i din mer åpne planløsning. Tenk på det når det lukter mat av sengetøyet ditt.
Ja, det har jeg også tenkt på, det får i alle fall bli en investering i en kjøkkenvifte.

Jeg har ganske nylig gjort din reise med lignende planløsning. For det første, så ser jeg ingen som helst oppside med å fjerne veggen ved radiatoren iom at det ikke forbedrer planløsningen. Muligens om du planlegger en bardisk som skal gå inn i soverommet.
Tanken er nok at jeg skal bygge ut kjøkkenbenken i rommet på sikt, dels for å øke lagringsplassen i kjøkkenkroken og dels for å kunne bruke den benken som spisebord.

Enda en gang takk for alle svar! Det er til enormt stor hjelp!

linc skrev:
Ja det har jeg også tenkt på, det får i alle fall bli en investering i en kjøkkenvifte.
om du skal montere "vanlig" kjøkkenvifte, så sjekk at det er ok.
ibland om man monterer kjøkkenvifte med utblås til bef kanal så kan man trykke ut matos til naboer.

tracker skrev:
om du skal montere "vanlig" kjøkkenvifte, så sjekk at det er ok.
noen ganger hvis man monterer kjøkkenvifte med utblås til felles kanal så kan man presse ut matos til naboene.
Bor du i leilighet med felles ventilasjon så er det nesten 100 % sikkert at du ikke får koble en vifte med egen motor til utsuget i veggen. Husets ventilasjonsanlegg er ikke dimensjonert for dette og akkurat som sagt ovenfor vil ditt matos ende opp hos en nabo --> bank på døra fra BRF styret ...

Om du vil koble en vifte til utsuget i veggen skal du ha en uten egen motor, men med en mekanisk timer som slår av og på en spjeld.

Vil du ha kullfiltervifte med motor så går det bra, bare du ikke kobler den til felles ventilasjonen.

Kuriosa: for å få best utsugingseffekt bør du åpne / sette i gang viften minst 5 minutter før matlagingen begynner, og samtidig sørge for å ha et vindu åpent et sted slik at frisk luft kan komme inn (fettas inn av matlagingen og suges ut av viften).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.