Hei! Skulle trenge litt hjelp. Jeg er i ferd med å rive en innervegg som sitter mellom fyrrommet og hobbyrommet i kjelleren min fra 1968. Tanken er at det skal bli et stort lekerom til datteren min. Men jeg er litt usikker på om den kan ha en støttende funksjon for ytterveggen.

Ytterveggen måler jeg til ca 260mm tykk og jeg tror den er i hullstein. Den er ikke støpt.
Innerveggen som jeg vil fjerne er laget i blåbetongstein og er ca 110mm tykk inkludert pussing på begge sider.

Legger ved et bilde med mål så det blir lettere å forstå.
Hva tror dere? Er det bare å rive?

• Kjellerplan med markerte mål for vegger, inkludert en rødmerket vegg mellom pannrom og hobbyrom som planlegges revet. Målene er angitt i cm.
Hobbyrommet er 374cm langt og ikke 274cm*

En så tynn blåbetongvegg er nok ikke bærende.

Hvor høy er bakkenivået utenfor?

Okei føles bra at en til synes at den ikke bør være bærende eller ha noen støttende funksjon for ytterveggen. Så blir lengdemålet ca. 100cm lengre enn hva kjellerstuen er. Marknivået ligger på ca. 170cm.

Så hadde jeg målt feil. Mellomveggen er 9cm tykk inkludert pussing.

Sist redigert:
Vi har langs våre kjelleryttervegger en søyle oppbygd av polsten omtrent hver 5. meter, søylene er ca 200mm brede og stikker ca 400mm ut fra kjellerveggen.

Deres hjertevegg (bærende) går loddrett, kjellerstuen på venstre side og hobbyrommet på andre siden.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har langs våre kjelleryttervegger en søyle oppbygd av polstein omtrent hver 5. meter, søylene er ca 200mm brede og går ut ca 400mm ut fra kjellerveggen.

Er hjertevegg (bærende) går loddrett, kjellerstuen på venstre side og hobbyrommet på andre siden.
Ja, det er jeg helt med på. Vår hjertevegg er 22 cm tykk. Murt med 20 cm tykk hullstein.

Men det jeg lurer på er om mellomveggen kan være støttende på noe vis for ytterveggen. Det er jo noen kubikk jordmasser som presser på. Men det føles ikke som om den kan være det når den er så tynn.

Nå er veggen revet. Det var bare 7 cm tykke blåbetongsteiner den var murt med. Positivt at det er et lett materiale

• Ødelagte blåbetongblokker og verktøy i et rom med gul bakvegg, etter riving av en vegg. En stige står lent mot veggen.
  • En hånd holder en tommestokk ved siden av en blåbetongblokk for å måle tykkelsen, som er 7 cm. Blokken har en gul og grå overflate.
  • Liker
Gud_
  • Laddar…
Sen oppdatering men slik ble det i Lekerommet. Ganske populært blant naboens unger i området kan jeg innrømme ;)

Men jeg trenger mer hjelp. Jeg skal rive flere vegger i kjelleren. De er med rød strek på det første bildet. De er av samme dimensjon som den i lekerommet. Altså 70mm brede blåbetongblokker. Jeg tror ikke den er støttende mot ytre kjellervegg når den bare er murt med 70mm tykke steiner. Enda mindre at den er bærende. I hobbyrommet løper lettbetongdekke hele veien fra ytre kjellervegg til hjertetveggen. Antar man bruker samme bæreevne på dekke i hele kjelleren. Så hva synes dere. Er de bare å rive som den veggen i lekerommet?

80718773_770760110059632_6932361783097163776_n.jpg

Lekkerom med rød gulvmatte, klatrevegg med skogmotiv og ulike leker. Hvit hylle til venstre og fargerike matter på gulvet.

Lekerom med sklie som ender i et basseng fylt med fargerike baller, bakgrunn dekorert med et fargerikt veggmaleri, rød matte på gulvet.

Klatrevegg i lekerom med fargerike håndtak, dekorert med skogstapet og myke madrasser på gulvet. Lyslenke på toppen.

Lekrom med et ballbasseng, fargerike veggdekorasjoner, et lite bord med stoler, en stige og en gul huske som henger fra tau i taket.

Lekerom med en gul rutsjebane som fører ned til en ballbinge, veggdekor med riddertema i bakgrunnen.

Lekrum med rød teppe, fargerik prikket vegg, barnebord, stoler, gynger og leker. Hyller fulle av barnebøker. Veggdekorasjon med naturmotiv.

• Liker
  • Elsker
AndersPS og 2 andre
  • Laddar…
Kult, hva slags teppe har du lagt på gulvet? Nålefilt? Jeg skal legge nålefilt i kjelleren min, men jeg vet ikke hvor man skal kjøpe det, Bauhaus er billigst, men den er jo ganske tynn, men det holder kanskje?

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kult, hva slags matte har du lagt på gulvet? Nålefilt? Skal legge nålefilt i min kjeller, men jeg vet ikke hvor man skal kjøpe, Bauhaus er billigst men den er jo ganske tynn, men det holder kanskje?
Takk! Vi kjøpte på Bauhaus. Den loer ganske mye, men samtidig er det en del trafikk der inne. Men man synes i hvert fall ikke betonggulvet er kaldt å gå på med den tynne nålefiltmatten på.

• Liker
JA”Snabbe”
  • Laddar…
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Takk! Vi kjøpte på Bauhaus. Den loer ganske mye, men samtidig er det en del sprekker der inne. Men man synes i alle fall ikke betonggulvet er kaldt å gå på med det tynne nålefiltteppet på.
Kjempebra å vite, da tester jeg med deres også, den er jo så billig at det hadde vært verdt å teste uansett. Hadde tenkt å bruke deres grå og mørkeblå variant. Jeg var mest bekymret for at den er så tynn, men det virker jo ikke å ha noen betydning da. En gang slutter det vel å loe, men kanskje blir det bare bunnen igjen når det har sluttet? :rofl:

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kanonbra å vite, da tester jeg med deres også, den er jo så billig at det hadde vært verdt en test uansett. Hadde tenkt å bruke deres grå og mørkeblå variant. Jeg var mest bekymret over at den er så tynn men det ser jo ikke ut til å ha noen betydning da. En gang slutter det vel å loe, men kanskje blir det bare bunnen igjen når det er sluttet? :rofl:
Kjør på det! haha men da er det bare å kjøpe ny. Som sagt de er jo billige!

• Liker
JA”Snabbe”
  • Laddar…
BirgitS
kalle_lidköping kalle_lidköping skrev:
Jeg skal rive flere vegger i kjelleren. De er med rød strek på det første bildet.
Om du mener det første bildet i trådstarten så kan jeg bare se en rød strek der og det er vel den som allerede er revet.

BirgitS
Har du ingen ekte husplan i stedet for en upålitelig meglertegning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.