2.978 lest ·
16 svar
3k lest
16 svar
Risiko ved å slipe av innkommende strøm
Hei,
Skal bile opp den støpte platen i badet på vår femtitallsvilla (rekkehus) før en baderomsrenovering, og platen ser ut til å være ca. 20 cm.
Ifølge tegningen har vi innkommende strøm rett under badet. Men hvor dypt kan kabelen ligge? Er jo ikke moro å sette bilmaskinen rett i kabelen.
Eller tror dere at innkommende ligger i grusen/sanden langt under platen?
Finnes det noe måte å måle opp hvor den ligger?
Legger ved tegningen, badet ligger i det innringede hjørnet på den rektangulære bygningen.
Hva tror dere?
Med vennlig hilsen,
Johan
Skal bile opp den støpte platen i badet på vår femtitallsvilla (rekkehus) før en baderomsrenovering, og platen ser ut til å være ca. 20 cm.
Ifølge tegningen har vi innkommende strøm rett under badet. Men hvor dypt kan kabelen ligge? Er jo ikke moro å sette bilmaskinen rett i kabelen.
Eller tror dere at innkommende ligger i grusen/sanden langt under platen?
Finnes det noe måte å måle opp hvor den ligger?
Legger ved tegningen, badet ligger i det innringede hjørnet på den rektangulære bygningen.
Hva tror dere?
Med vennlig hilsen,
Johan
Jeg ville ikke ha stolt på den tegningen, ledningen er garantert skjemaaktig inntegnet og ikke i riktig posisjon, lei en kabeldetektor.
Årstallet på huset 50-tall, normalt ligger Avløp og EL i massene under platen, og ikke støpt inn i den. det er nok slik at hos deg ligger det dypt. Hvor mye trenger du bort, alt? det er nok en masse armering der i platen, trolig enkeltarmering. En måte å se er hvor dypt kjøkkenavløpet går ned, da finnes indikasjonen hvordan det ser ut under platen, hva rørenes dybde er og da er det samme for strømmen.
Banvaktarn skrev:
Takk for strålende bra innspill! Gjetter at jeg må fjerne en god del ytterligere siden jeg må ned til avløpsstammen som ligger der nede da alt skal flyttes om i det nye badet. Men som prikken over i-en er det utgående avløp mot gaten akkurat der vi skal pigge opp så det blir spennende å se hvordan alt er koblet sammen.R rävlyan skrev:Årstall på huset 50-tallet, normalt ligger Avløp og EL i massene under platen, og ikke støpt inn i den. Er nok slik at hos deg ligger det dypt. Hvor mye trenger du å fjerne, alt? Det er nok en masse armering der i platen, trolig enkelarmering. En måte å se er hvor dypt kjøkkenavløpet går ned, da finnes indikasjonen på hvordan det ser ut under platen, hva rørenes dybde er og da er det det samme for strømmen.
Får jeg bare pigget bort 20 cm plater sikkert, kan jeg ta sand/grus à la arkeolog forsiktig med børste uten å risikere å kutte kabelen.
Enig i at det høres usannsynlig ut at kabelen ligger i 20 cm plater, men man gjorde kanskje annerledes for 70 år siden...
Har ikke sett at disse ledningene ligger i platen under de årene jeg har vært i byggebransjen
bare hvis det er to plan
For det meste da er avløp til kjøkkenet i bjelkelaget eller går ned i vegg til underetasjen eller rett ned bare
og strømmen kommer inn på ytterveggen ved å lage en krok rundt huset til målerskapet
Sitter målerskapet på en stolpe så går kabelen nærmeste vei til EL-sentralen
Men det kan finnes avarter men ikke trolig i ditt tilfelle
bare hvis det er to plan
For det meste da er avløp til kjøkkenet i bjelkelaget eller går ned i vegg til underetasjen eller rett ned bare
og strømmen kommer inn på ytterveggen ved å lage en krok rundt huset til målerskapet
Sitter målerskapet på en stolpe så går kabelen nærmeste vei til EL-sentralen
Men det kan finnes avarter men ikke trolig i ditt tilfelle
Det finnes søkere for kabel i jord, eier en selv, er det flere kabler så finnes det klammer man setter på den kabelen man vil søke etter om de nå går i ulike retninger i bakken.R rävlyan skrev:
Ok, takk, det høres topp ut og akkurat det svaret jeg hadde håpet på 
Skulle også tro at kabelen går korteste vei fra sikringsskapet inn under naboens hus.
Bolighuset i seg selv har torpargrunn 50cm over markplan men garasjedelen der badet finnes har støpt såle 50cm lavere. Vet ikke om dette kan påvirke kabeltrekkingen mellom naboene?
Skulle også tro at kabelen går korteste vei fra sikringsskapet inn under naboens hus.
Bolighuset i seg selv har torpargrunn 50cm over markplan men garasjedelen der badet finnes har støpt såle 50cm lavere. Vet ikke om dette kan påvirke kabeltrekkingen mellom naboene?
Under naboens hus ??? tror ikke det, fantes det huset før eller etter el til det huset du snakker om?
Finnes en bra måte å finne ut av det på, kontakt ledningskollen, man logger seg på nettet
Den er avgiftsfri og alle som kan ha noe i bakken vil fortelle hvor deres ligger
Si at du skal grave for ny grunn langsmed huset ditt
Håper at ditt målerskap sitter på husveggen da
Finnes en bra måte å finne ut av det på, kontakt ledningskollen, man logger seg på nettet
Den er avgiftsfri og alle som kan ha noe i bakken vil fortelle hvor deres ligger
Si at du skal grave for ny grunn langsmed huset ditt
Håper at ditt målerskap sitter på husveggen da
Perfekt da kan du få vite hvor kabelen ligger frem til målerskapet, det er ikke din kabel
Er du hjemme når de kommer kan du spørre, kan du se hvordan den går inn mot """ noenting """
de pleier ikke å være uvillige
Be dem kontakte deg når de skal komme, men noen ganger ordner de en tegning, det finnes slike hos netteieren om ikke så er de tvunget til å komme ut
Er du hjemme når de kommer kan du spørre, kan du se hvordan den går inn mot """ noenting """
de pleier ikke å være uvillige
Be dem kontakte deg når de skal komme, men noen ganger ordner de en tegning, det finnes slike hos netteieren om ikke så er de tvunget til å komme ut
Ja, hele rekken med hus ble bygget samtidig.R rävlyan skrev:Under naboens hus ??? tror ikke det, fantes det huset før eller etter strøm til det huset du snakker om?
Finnes det en bra måte å finne ut av det, kontakt ledningskollen, man skriver seg inn på nettet.
Den er avgiftsfri og alle som kan ha noe i grunnen vil fortelle hvor deres ligger.
Si at du skal grave for ny grunn langs ditt hus.
Håper at ditt målerskap sitter på husveggen da.
Har en tidligere tegning der hus nummer tre har inkommende fra gaten, og så går det en kabel opp til naboen (hus to), vårt hus (hus en) og på lignende måte til hus fire og fem.
Tegningen som jeg la ved fikk jeg via ledningskollen, veldig smidig!
Har nok gått glipp av noe, er det et annet hus (eier) som ligger i nederkant av din tegning? Er det så, trenger du ikke å være bekymret for at det ligger noen kabel i plate eller på spaddybde. Den ligger sikkert i rør/slange på minst 60 cm under markoverflaten og kanskje sammen med VA i samme grøft, og da er det dypt.
