nzsc
Hei!

Jeg er ny medlem på forumet, og etter å ha hørt rundt, lest, googlet, osv. føler jeg at jeg må stille mitt første spørsmål og dermed min første innlegg i håp om å få noen form for veiledning og hjelp.

Jeg bor i en andelsleilighet i en flermannsbolig fra 1958. Etasje 3 av totalt 4. Konstruksjonsmessig er hele huset bestående av betong, gulv, tak, yttervegger, innvendige vegger, osv. Fullstendige konstruksjonstegninger for hele eiendommen har jeg fått kostnadsfritt fra kommunen.

Jeg står foran en totalrenovering av denne leiligheten. For å få inn mer lys og for å gjøre boligen til en såkalt åpen planløsning, vil jeg fjerne en bærende vegg mellom kjøkkenet og stuen. Total lengde er ganske nøyaktig 4 meter og 150 millimeter tykk. Se vedlagt planløsning, hvor svartmerkede vegger er leilighetens bærende ytre og indre vegger, og hvor rødt merkede vegg er den som skal rives.

Jeg har vært i kontakt med byggekontoret i kommunen hvor jeg fikk vite at det kreves en byggemelding for denne tiltaket. Siden kommunen vil vite hvordan jeg hadde tenkt å løse avstivelsen av veggen og dermed beholde bæreevnen i bygningen under og etter inngrepet, er jeg på jakt etter en konstruktør som skal beregne avstivelsen og gi meg en K-tegning som kommunen krever.

På grunn av dette har jeg støtt på to problemer. Jeg er på jakt etter en konstruktør, noe som ser ut til å være nesten umulig å finne. Men når jeg først har funnet en, ser det ut til at prisene varierer stort, og da mener jeg bokstavelig talt stort! Jeg trenger altså å finne en konstruktør som har rimelig prisnivå for sitt arbeid.

Kommunen nekter å hjelpe til med forslag på konstruktører siden de skal være "upartiske".

En konstruktør jeg har vært i kontakt med holder ikke på med enklere arbeid som denne saken gjelder, men fokuserer mer på større arbeid som nybygging av flermannsbolig og annet. Men ifølge ham bør prisen for dette ligge mellom 2000-3000 kr.

En annen konstruktør, spesialisert i konstruksjonsteknikk og ansatt ved Lunds Tekniske Høgskole, har beregnet tidsbruken til omtrent 6 timer, og at han derfor kan tenke seg å gi meg alt som trengs for 7000 kr.

En av konstruktørene ansatt hos Sweco har beregnet at det kan handle om en kostnad på 10000-18000 kr.

Men i dag fikk jeg mildt sagt en mindre sjokk etter å ha kontaktet en konstruktør som driver et enkeltmannsforetak på egen hånd. Ifølge denne skulle han ha 31250 kr for beregning av avstivelse og fullstendige K-tegninger. Til dette la han fram at han også kunne være kontrollansvarlig for prosjektet med et tillegg på 18750 kr. Således totalt 50000 kr. WTF!?

Jeg forstår at ingen har nøyaktig samme priser og at det forekommer ulike prisnivåer, men at det kan være så drastisk stor forskjell hadde jeg ingen anelse om og har veldig vanskelig for å forstå.

Etter mye googling og leting på forumet har jeg også lagt merke til at det har vært medlemmer som har gjort nøyaktig samme inngrep, nemlig revet en bærende vegg på 4 meter og betalt 2000-4000 kr for en konstruktør som beregnet avstivelse og ga dem K-tegning. Medlemmer som har bygd et helt nytt hus fra grunnen av har betalt for komplette konstruksjonstegninger omtrent 15000 kr.

Hva mener dere er en rimelig prisnivå? Fremfor alt, hvor finner jeg en dyktig konstruktør med fornuftig prisnivå i Malmöregionen? Kom gjerne med deres forslag, synspunkter, meninger, osv. Jeg åpner opp for en diskusjon, og vil gjerne høre fra dere som har erfaring fra dette eller lignende prosjekt.

Beklager for et langt innlegg. Det er mitt første som sagt, og på grunn av min grundighet ville jeg beskrive saken så utførlig som mulig og på en måte som gir dere et så detaljert helhetsbilde.

Hilsen
nzsc

• Liker
Gloriosus og 1 annen
  • Laddar…
Hva en rimelig pris er har jeg ingen anelse om. Men du kan alltid kontakte kommunen og be om å få konstruksjonstegninger fra lignende manøvrer som er gjort i et annet hus. På de tegningene bør det da stå hvem som har utført dem. Da har du i alle fall et navn på noen som har gjort det tidligere. Be om en referanse på den som er billigst, føles det greit så gå for det.

• Liker
Maxmaxmax
  • Laddar…
nzsc
Et stort takk for et raskt svar og ditt tips @tobben87 . Jeg skal naturligvis sjekke opp også det og forsøke på den måten å få tak i flere konstruktører for å sammenligne priser. Skiller prisnivåene seg så mye allerede etter at jeg har kontaktet 3-4 stk. betyr det jo at man definitivt må sjekke opp betydelig flere. De fleste har jeg merket kaller seg for byggkonsulenter eller bygningsingeniører og lignende betegnelser, alt unntatt konstruktører :thinking:

• Liker
trazanapansson
  • Laddar…
Jeg er enig i at spredningen er betydelig og lett urimelig. Derimot ville jeg trengt å vite litt mer om forutsetningene for å kunne vurdere hva som er et rimelig nivå. Hvordan er den røde veggen utført i dag? Flerbolighus fra 1958 kan ha en bærende stamme som er en kombinasjon av murverk og plass-støpt betong og som derfor er litt vriene å "lese". Din røde vegg kan være en halvstens teglvegg som ikke er bærende. Da skal det ikke trenge å koste 50 lax for å si det.

Beste svar

Hold deg borte fra de store konsulentgigantene, de tar mer betalt for å starte en sak enn hva du hadde tenkt deg, vil jeg tro. Er utflyttet fra Malmötrakten og har en bygningsingeniør i familien som har et tips, jeg sender pm.

• Liker
P4LLADIN og 2 andre
  • Laddar…
nzsc
Jeg er enig med deg @Bernieberg helt og holdent! Av den grunnen tok jeg kontakt med denne enskilda firman. Ble jo naturligvis sjokkert allerede ved 10 000-18 000 kroners spenn som jeg fikk fra Sweco. Men da jeg leste e-posten fra fyren som driver en pytteliten enskild firma i traktene der han skrev at han ville ha 31 250 kr holdt jeg på å sette kaffen i halsen :surprised:

Men takk for ditt tips! Skal definitivt sjekke det opp i løpet av dagen!

• Liker
Matilda.Ek
  • Laddar…
nzsc
En oppdatering:

Ikke nok med at jeg trenger å finne en konstruktør som kan beregne avlastning for den bærende veggen som jeg ønsker å fjerne, men nå har jeg også fått beskjed fra kommunen om at jeg i tillegg må finne en sertifisert kontrollansvarlig siden det dreier seg om et tiltak i et borettslag. :worried:

Disse ser imidlertid ut til å være betydelig enklere å finne ettersom disse personene er sertifisert av Swedac og således finnes det et register over samtlige som man kan finne på følgende lenke: http://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

nzsc
En oppdatering til lesere som allerede befinner seg eller muligens vil befinne seg i lignende situasjon:

Naturligvis varierer prisene, uansett om det gjelder varer eller tjenester. Derimot ser man på prisspredningen. En vare koster forskjellig fra butikk til butikk. Det samme gjelder en tjeneste. Hvorfor det er slik avhenger naturligvis av flere faktorer. (Har ikke tenkt å gå inn på den økonomiske biten)

Derimot vil jeg si at jeg i min jakt på en konstruktør har støtt på følgende som privatperson:

- store konsernselskap, som Sweco, WSP, m.fl. tar ikke på seg oppdrag av enklere art.
- større selskap med flere konstruktører arbeider ikke mot privatpersoner.
- mindre selskap med 1-2 konstruktører er derfor riktig forum å henvende seg til ved enklere oppdrag som privatperson.

Etter å ha fått en oppfatning omkring hva prisen bør være for at en konstruktør skal beregne avveksling for en bærende vegg som jeg har til hensikt å fjerne i sin helhet, har jeg fått ulike prisopplysninger. Vær oppmerksom på at dette gjelder mitt tilfelle og alle faktorer påvirker prisen naturligvis. Framfor alt er det antall arbeidstimer og timepris som til slutt påvirker den endelige prisen. Andre faktorer kan være tilgjengelig underlag, materialer, erfaring, type metode, m.m.

Fra et velkjent mellomstort selskap med 7-10 aktive konstruktører fikk jeg to forskjellige priser, selv om de er kolleger av hverandre og aktive i samme selskap. Forskjellen er at den ene er uerfaren, mens den andre er betydelig mer erfaren. Konstruktør vs. Ansvarlig konstruktør. 7500 kr inkl. mva, tidsbruk 8 timer. vs. 9000 kr inkl. mva, tidsbruk ukjent, men antagelig den samme. Burde naturligvis være mindre siden han er mer erfaren.

Fra et annet enmannsfirma fikk jeg tilbud på 4000 kr inkl. mva, tidsbruk ukjent.

Fra et tredje enmannsfirma fikk jeg tilbud på 7000 kr inkl. mva, tidsbruk 6 timer.

Fra et fjerde enmannsfirma fikk jeg tilbud på 5625 kr inkl. mva, tidsbruk 5 timer.

Som dere ser, varierer naturligvis både priser og tidsbruk. Derav skiller også timepriser. Man kan altså konstatere at ut ifra dette, samt innlegg som andre har gjort med lignende tiltak, havner prisen omkring 5000-6000 kr inkl. mva.

Dette skiller seg vesentlig fra de 31250 kr inkl. mva som jeg har fått i tilbud fra en åpenbart useriøs aktør på markedet, og det var nettopp dette som fikk meg til å starte tråden. Det er et enmannsfirma og enkeltmannsforetak skal også tillegges. Personen i spørsmålet er riktignok kvalifisert, men langt ifra erfaren som den jeg har ansatt.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg også har støtt på ulike innlegg hvor enkelte andre har blitt utsatt for de samme astronomiske prisopplysningene for lignende arbeider.

Mitt tips til privatpersoner som står overfor lignende prosjekter er å:
- ta kontakt med mindre selskap eller enmannsfirma
- be om prisopplysninger allerede ved første kontakt
- ta kontakt med flere, gjerne 5-10 stk

...og sist men absolutt ikke minst...

Ta for guds skyld hjelp av en konstruktør så snart det gjelder bærende deler!!! Kostnaden dette innebærer er småpenger i forhold til hva hele prosjektet koster, MEN fremfor alt hva det kunne koste OM noe skulle gå galt! Don't take your chances :thinking:

STOR HYLLST OG HJERTELIG TAKK TIL @Bernieberg FOR TIPSET!

• Liker
  • Elsker
kontan og 13 andre
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
En oppdatering til lesere som allerede befinner seg eller muligens kommer til å befinne seg i lignende situasjon:

Naturligvis varierer prisene, enten det gjelder varer eller tjenester. Uansett så ser man på prisspredningen. En vare koster forskjellig fra butikk til butikk. Det samme gjelder en tjeneste. Hvorfor det er slik, skyldes jo naturligvis flere faktorer. (Tenk ikke å gå inn på den økonomiske biten)

Imidlertid vil jeg si at jeg i min jakt på en konstruktør har støtt på følgende som privatperson:

- store konsernselskaper, som Sweco, WSP, m.fl. tar seg ikke av oppdrag av en enklere art.
- større selskaper med flere konstruktører jobber ikke mot privatpersoner.
- mindre selskaper med 1-2 konstruktører er derfor riktig forum å henvende seg til som privatperson ved enklere oppdrag.

Etter å ha fått en forståelse av hva prisen bør være for at en konstruktør skal beregne avveksling for en bærende vegg som jeg har til hensikt å fjerne i sin helhet, har jeg fått ulike prisopplysninger. Vær oppmerksom på at dette gjelder mitt tilfelle, og alle faktorer påvirker prisen naturligvis. Framfor alt er det antall arbeidstimer og timepris som i siste ende påvirker den endelige prisen. Andre faktorer kan være tilgjengelig underlag, materiale, erfaring, type metode, m.m.

Fra et velkjent mellomstort selskap med 7-10 aktive konstruktører fikk jeg to forskjellige priser enda de er kolleger av hverandre og aktive i samme selskap. Forskjellen er at den ene er uerfaren, mens den andre er betydelig mer erfaren. Konstruktør vs. Sagsbehandlende konstruktør. 7500 kr inkl. moms, tidsbruk 8 timer vs. 9000 kr inkl. moms, tidsbruk ukjent, men antagelig det samme. Burde naturligvis være mindre siden han er mer erfaren.

Fra et annet enmannsfirma fikk jeg tilbud på 4000 kr inkl. moms, tidsbruk ukjent.

Fra et tredje enmannsfirma fikk jeg tilbud på 7000 kr inkl. moms, tidsbruk 6 timer.

Fra et fjerde enmannsfirma fikk jeg tilbud på 5625 kr inkl. moms, tidsbruk 5 timer.

Som dere ser varierer naturligvis både priser og tidsbruk. Derav varierer også timepriser. Man kan altså konstatere at ut fra dette, samt innlegg som andre har gjort med lignende tiltak, havner prisen rundt 5000-6000 kr inkl. moms.

Dette varierer selvfølgelig mye fra de 31250 kr inkl. moms som jeg har fått i tilbud fra en åpenbart useriøs aktør på markedet, og det var nettopp dette som fikk meg til å starte tråden. Det er enmannsfirma og enkeltmannsforetak skal også legges til. Personen det gjelder er riktignok autorisert, men langt fra erfaren som den jeg har ansatt.

Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi jeg også har kommet over forskjellige innlegg der enkelte andre har vært utsatt for samme astronomiske prisopplysninger for lignende arbeid.

Mitt tips til privatpersoner som står foran lignende prosjekter er:
- ta kontakt med mindre selskaper eller enmannsfirma
- be om prisopplysning allerede ved første kontakt
- ta kontakt med flere, gjerne 5-10 stk.

...og sist men absolutt ikke minst...

Ta for guds skyld hjelp av en konstruktør så snart det gjelder bærende deler!!! Kostnaden som dette innebærer er kaffepenger i forhold til hva hele prosjektet koster, MEN framfor alt hva det kunne ha kostet OM noe skulle gå galt! Don't take your chances :thinking:

STOR ELOGE OG HJERTELIG TAKK TIL @Bernieberg FOR TIPSET!
Jeg står ovenfor lignende situasjon i Malmö, takk for dine tips! Kunne du dele med deg av hvem du ansatte? Det kunne jo forenklet for meg betraktelig... stort takk i så fall.

nzsc
T Tobiasam skrev:
Jeg står overfor lignende situasjon i malmö, takk for dine tips! Kunne du dele med deg av hvem du hyret? Skulle jo kunne lette for meg betraktelig... stort takk i så fall
Absolutt, sjekk innboksen!

Det kan være på sin plass å påpeke at denne typen inngrep dessuten krever tillatelse fra borettslaget. Visse foreninger stiller da noen krav om å få se forsikringsbevis for konstruktøren, eller andre krav utover det som byggesaksmyndigheten stiller.

Absolutt, dette er dog en frittliggende villa men i en forening.. absolutt

• Liker
AMR74
  • Laddar…
nzsc
H hempularen skrev:
Det kan være på sin plass å påpeke at denne typen inngrep dessuten krever tillatelse fra borettslaget. Enkelte lag stiller da noen krav om å få se forsikringsbevis for konstruktøren, eller andre krav i tillegg til det som byggesaksmyndigheten stiller.
Det der er vel uansett ganske fornuftige punkter fra styret i laget å stille krav kan jeg synes sammenlignet med hva jeg har vært med på! :crysmile:

• Liker
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Absolut, kolla inbox!
Jeg skulle også trenge tips om konstruktør.
Tenkter å bygge om leiligheten min i Malmö fra en 2:a til en 3:a.
Har bare funnet ett firma, Byggarkivet, men vet ikke om det er et seriøst firma.

• Liker
Smoothie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.