Nimajneb skrev:
Det ble litt rart formulert da jeg skrev det baklengs og gikk ut fra at man valgte skrue etter plugg og ikke omvendt.:)
Du skrev "I stein/betong trenger den ikke være lenger enn pluggen", hvilket jeg siterte og svarte på. Og det er altså helt feil.

ullberg
Daniel_N skrev:
Du skrev "I stein/betong trenger den ikke være lengre enn pluggen", hvilket jeg siterte og svarte på. Og det er altså helt feil.
Og for den som fortsatt er i tvil om hva Daniel_N, jeg og flere sier foreslår jeg en enkel test med en TP-plugg (f.eks. de brune eller blå ovenfor, "vanlig betongplugg"). Ha denne løst i hånden, ta en lang skrue av "riktig dimensjon" (ifølge pakning) og skru i, se hva som skjer akkurat når skruen går forbi spissen på pluggen. Fikk det til å funke på alle mine besserwisserkunder som ikke trodde det jeg sa om lengden var så viktig.

/U

Nimajneb skrev:
Hallo gutter...

la oss komme ned på jorda igjen.
Den vanligste grunnen til å måtte henge opp noe på veggen. Ofte har man kjøpt noe der beslag ofte inngår. Ut ifra dette roter man fram en passende plugg i samlingen som oftest består av 4-5 forskjellige sorter/diametere.
Det som skal skrus i veggen har et beslag/skru som er dimensjonert for det som skal henges opp, dvs at ofte er skruestørrelsen gitt alt at bruxen forteller hva som trengs.

Om så pluggen tilfeldigvis er 5mm for kort eller lang, vil ikke få TVen til å falle i gulvet.

Derav står jeg på meg at bruk en passende skrue og sett på den plugg som passer best i pluggkassen.
Du er velkommen ned på jorda når du vil. Hvor mange plugg din samling består av er irrelevant. Det som er viktig for at en innfesting skal tåle så mye som den er spesifisert til er at man gjør rett ved valg av skrue/plugg etc og ved montering. At det så ofte duger med noe halvdårlig er en annen sak. Tar noen jobben med å fotografere sine plugger, for å legge dem i en spesialbygd kasse så kan man tenke seg at ambisjonsnivået ligger litt høyere enn gjennomsnittet og da kan det være passende at direkte feilaktigheter påpekes - selv om det ofte kan fungere også med din metode.

Se deg omkring og se så mange dårlige innfestinger det finnes, hjemme hos folk og i offentlige miljøer. Foruten rent sabotasje er altså for korte skruer den vanligste feilen.

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jeg ville starte med å kaste plugg 2 til 5 og erstatte disse plastpluggene med nylonplugger. Kjøp da essves plugg så står det på esken hva du skal bruke av skruer.
Jeg synes du kan spare blå og brun plugg, de funker bra i riktig materiale, dvs betong og andre harde, massive materialer. De andre pluggene kjenner jeg ikke til. Bruker selv Alligatorplugg (http://www.toggler.com/products/alligator/overview.php), funker i alle materialer og er de absolutt beste jeg har prøvd, dog dyre.

• Liker
miyago
  • Laddar…
For at ikke ovenstående innlegg skal misforstås så mener jeg ikke at essves plugg er det eneste som fungerer, men jeg mislyktes ofte med plastplugg før jeg helt konverterte til nylon og jeg ser en stor fordel med å holde seg til samme fabrikat på pluggen for da vet man hvordan de oppfører seg. Om det så er fisher, essve eller alligator er sikkert mindre viktig selv om disse sikkert kan rangeres.

Daniel_N skrev:
Du er velkommen ned på jorden når du vil. Hvor mange plugger din samling består av er irrelevant. Det som er viktig for at en innfesting skal tåle så mye som den er spesifisert til er at man gjør rett ved valg av skrue/plugg etc og ved montering. At det så ofte duger med noe halvveis er en annen sak. Tar noen seg jobben å fotografere sine plugger, for å legge dem i en spesialbygd boks så kan man tenke seg at ambisjonsnivået ligger litt høyere enn gjennomsnittet og da kan det være hensiktsmessig at direkte feilaktigheter blir påpekt - selv om det ofte kan fungere også med din metode.

Se deg rundt og se hvor mange dårlige innfestinger det finnes, hjemme hos folk og i offentlige miljøer. Foruten ren sabotasje er altså for korte skruer den vanligste feilen.
Hensikten med mitt innlegg var å illustrere forskjellen mellom plugg i plate vs plugg i betongvegg.
Selvfølgelig er det alltid bedre med kraftigere og lengre skruer, og der er vi jo helt enige.
Også helt OK å si at under ekstreme forutsetninger (man ligger på grensen av hva en innfesting skal tåle) så er det bra å ha en plugg som er tilstrekkelig kort for at skruen skal gå helt igjennom.

Nimajneb skrev:
Hensikten med innlegget mitt var å illustrere forskjellen mellom plugg i plater vs plugg i betongvegg.
Selvfølgelig er det alltid bedre med kraftigere og lengre skruer, og der er vi jo helt enige.
Også helt OK å si at under ekstreme forutsetninger (man ligger på grensen av hva en innfesting skal tåle) så er det bra å ha en plugg som er tilstrekkelig kort for at skruen skal gå helt igjennom.
Uansett hensikten din så skrev du at skruen ikke trengte å gå gjennom pluggen ved montering i betong og stein. Det er feil, uansett hvordan du vrir på det. At det kan holde likevel er en annen sak.

Du synes det er "OK" å si at skruen skal være lengre enn pluggen. Takk for det, jeg synes imidlertid at det er et minimumskrav. Et minimumskrav som ikke i det hele tatt bare gjelder under ekstreme forutsetninger. At man i visse tilfeller klarer seg med en for kort skrue i forhold til pluggen er som sagt en annen sak - det er unntakstilfellet.

MathiasS skrev:
Jeg ville startet med å kaste plugg 2 til 5 og erstatte disse plastpluggene med nylonplugger. Kjøp da Essves plugger så står det på kartongen hva du skal bruke for skruer.
Plugg 3 og 4 er Essves plugger...

ullberg
Anna1984 skrev:
Plugg 3 och 4 er Essves plugg...
Det tviler ikke Mathias på, se dennes tillegg i innlegg #20. Om det nå er Essves, hva sto det på pakken at det skulle være for dimensjon på skruen? (selvfølgelig ikke unikt for Essve men jeg likt Mathias er ganske sikker på at i det minste Essve alltid angir dette)

/U

Nimajneb skrev:
OSBn sitter jo der for å blant annet slippe å bruke plugg
Ja, akkurat, men det var jo ikke spørsmålet. Spørsmålet var om det fester like bra som å for eksempel bruke plugg når man fester tunge gjenstander som for eksempel en TV-apparater om man ikke kan skru direkte i en stender.

Anna1984 skrev:
Plugg 3 och 4 är Essves plugg...
Ok. Men ikke nylon. Den første pluggen ser ut som Essves nylonplugger.

I tillegg til hva som allerede er sagt kanskje man skal legge til at nylonpluggene gjør seg best i stein, betong og murstein - kanskje finnes det mer egnede doninger i mykere materialer som lettklinker (har sluttet å bruke plugg der og bruker i stedet skruer som fungerer uten plugg).

Via denne lenken (kanskje må du klippe og lime) finner du en tabell for passende skruer til dine Essve plastplugger:

http://katalog.essve.se/Content/Data/v70/tekniskinfo_pdf/se/sheet_ess_1_397484.pdf

Selv på Fischers bokser med plugger står det hvilken bor og lengde og tykkelse på skruen som skal brukes.

Takk for tipset om å ikke bruke cutter-skruer med plugg. Det hadde jeg ikke tenkt på.

ullberg
Anna1984 skrev:
Ja, nettopp, men det var jo ikke spørsmålet. Spørsmålet var om det fester like bra som å for eksempel bruke plugg når man fester tunge gjenstander som for eksempel en TV om man ikke kan skru direkte i en stender.
Om du velger mellom noen av pluggene du viser på bildet og å skru direkte i OSB, vil jeg si at det er bedre å skru direkte i OSB. Plugg 1, 3 & 4 er ikke ment for montering i platevegger (men i betong, fungerer også greit i leca). Plugg 2&5 vet jeg ikke nøyaktig hva de er, men de ser ut som en form for universalplugg. Disse fungerer med platemateriale, men som alle universalprodukter blir det en trade-off, og min personlige oppfatning er at en solid treskrue sitter minst like godt direkte i OSB.

Det finnes imidlertid spesifikke innfestninger for platemateriale, typ metallekspander eller gipsanker. Disse sitter sannsynligvis bedre enn en skrue i OSB-en.

/U

Anna1984 skrev:
Ja precis, men det var jo ikke spørsmålet. Spørsmålet var om det fester like bra som å f.eks. bruke plugg når man fester tunge gjenstander som f.eks. en tv-apparat om man ikke kan skru direkte i en stender.
Ja, i det minste om du bruker grovere skrue. Finnes folk som setter sine veggskap på kjøkken i bakliggende OSB uten problemer. Men riktig skrue selvfølgelig, den trenger ikke være så lang men det er en fordel om den er litt grovere... (den har man jo aldri fått høre eller hva :-|)

Anna1984 skrev:
Om man skrur i vegg som består av OSB samt gips, vinner man noe på å bruke plugg eller går det like bra å skru direkte i veggen? Om man f.eks. skal sette opp et veggfeste for tv.
Det har blitt sagt før. Det finnes ingenting i et vanlig hjem som ikke kan skrus med treskrue i en osb. En 6mm skrue tåler flere hundre kilos vertikallast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.