Bygger nytt hus og har lenge sett på såkalte ribbtak (se vedlagt bilde). Er det noen som vet hvordan man bygger et slikt selv? Hvordan gjør man det med innfesting? Vil jo gjerne ha skjult innfesting. Noen som har bygget et eget ribbtak som kan gi meg tips.
Ribbtak i treverk med skjult innfesting, sett fra siden. Vegglamper og vindu er synlige i bildet.

Kanskje legge ut ribbene på riktig C/C og deretter skruelimre bjelker oppå. Altså skru gjennom bjelken og inn i ribben.
Så løfte opp hele pakkene og skru fast alt i taket gjennom bjelken, mellom ribbene :thinking:

• Liker
MorganG
  • Laddar…
Hadde lignende tanker, men da rommet er 8m langt blir det veldig lange "skiver" eller alle skjøtene på samme sted...

Går det ikke å bruke en sånn som man har til trall. Skruer fra siden.

• Liker
MorganG
  • Laddar…
Den store utfordringen er å få ribbene helt parallelle. Den minste avvikelsen er tydelig, spesielt ved 8 meters lengde. For dette kreves riktig metodikk og høy materialkvalitet. Enten bruker man pene skruer som tåler eksponering, som for eksempel forkrommet senkhodemessing, listeskruer som man sparkle over etterpå, eller skruehull som plugges igjen. Spikerpistol kan nok også brukes. Ribbenes kanter kan gjerne være litt skråfasede. Det finnes også metallribber i himlingssystemer, men det pleier å bli både dyrt og kjedelig.

• Liker
fremax og 1 annen
  • Laddar…
Ribbtak er så utrolig fint.
Svømmehallen her i Falun har sånt i taket. Har sittet og blitt fascinert av kvaliteten på det flere ganger.
Det som har slått meg er hvor perfekt det er i installasjonen og i form.
Det er ikke noen kvister. Så jeg har fått for meg at det er kvartssaget furu som har fått eldes.
Innfestingen er som på bildet ditt, synlig og med kvalitet. Jevne avstander på ribber og på spiker.
Spørsmålet er om ikke en pen innfesting forbedrer utseendet som @justusandersson er inne på.

Jeg tror at skal man sette sånt tak må det bli perfekt ellers ser det bare feil ut.

Så med godt materiale som har fått tørke ordentlig og nøye arbeid så kommer det til å bli så pent i riktig rom.
Jeg håper virkelig du gjør det og deler med deg under arbeidet.

Har mange ganger fundert på dette.
Min teoretisk beste løsning hittil er å sette en svart duk bak og deretter skyte med 18G dykkert. Har ikke rukket å teste bare ;)

• Liker
FreQa
  • Laddar…
F frollic123 skrev:
Har mange ganger tenkt på dette.
Min teoretisk beste løsning hittil er å sette en svart duk bak og så skyte med 18G dykkert. Har ikke rukket å teste bare ;)
Svart duk er en bra løsning men 18g dykkert holder ikke. Kanskje 16g.

• Liker
frollic123
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Svart duk er en bra løsning men 18g dyckert holder ikke. Kanskje 16g.
Tenker at man skyter tettere/flere skudd med 18G, synes at 16G får for store skaller ;) Men trolig er det som du sier, minimum 16G

F frollic123 skrev:
Tenker at man skyter tettere/flere skudd med 18G, synes at 16G får for store hoder ;)
Men trolig er det som du sier, minimum 16G
Jeg gjorde en test med noen ribber og dykkert men synes hodene synes for mye, til tross for at det er en viss avstand til taket. Muligens får man et godt resultat om man i ettertid stryker med hvitpigmentert olje.

Svart duk under tror jeg ikke på med hensyn til brann osv. Men det finnes svart diffusjonsplast man kanskje kan bruke...

M MorganG skrev:
Jeg gjorde en test med noen ribber og dykkert men synes hodene synes for mye, til tross for at det er en viss avstand til taket. Muligens får man et bra resultat om man i etterkant stryker med hvitpigmentert olje.

Svart duk under tror jeg ikke på med hensyn til brann osv. Men det finnes svart diffusjonsplast man kanskje kan bruke...
Isåfall er vel skruer det beste, alternativt å sette en million møbelvinkler i taket ;)

Test å brenne plast, da tror jeg heller du vil ha en akustikkduk :)

M MorganG skrev:
Jeg gjorde en test med noen ribber og dykkert men synes hodene synes for mye, til tross for at det er en viss avstand til taket. Muligens får man et bra resultat om man i etterkant stryker med hvitpigmentert olje.

Svart duk under tor jeg ikke på med hensyn til brann osv. Dog finnes det svart diffusjonsplast man kanskje kan bruke...
Tre brenner ikke da!

FreQa FreQa skrev:
Svart duk er en bra løsning men 18g dykkert holder ikke. Kanskje 16g.
18g duger godt og vel for ribber i tak, om det er en noenlunde normalt dimensjonert ribbe og man har innfestninger på passende nivå.

Jeg har satt ribbetak (21/43 tror jeg (Byggmax planhøvlet)) med 18g. Kjørte 50mm dykkert, rette skudd, cc1000, så en ekstra bjelke "midt i rommet" for der skrudde jeg opp taklamper, der kjørte jeg vinklete skudd (ca. 30*). Skal man så skru fast noe i taket (tyngre Lampe f.eks.) kan man enkelt sette en lang skrue som går gjennom ribben til bærekonstruksjonen om man vil ha ekstra innfestning. Nå skal det jo sies at jeg selvfølgelig ikke hang i taket eller lignende. Det er i hagestuen i kjelleren i vår hytte, og med svært variabel luftfuktighet har hver eneste ribbe vridd seg/bøyd seg noe, men jeg synes det er litt sjarmerende. Vi kjøpte billig virke på byggmax for det var jo i hytten og det var bedre enn mange synlige elektriske ledninger, vannrør, kloakk etc. Kan se om jeg finner et bilde! Skal dessverre ikke dit på en god stund. Vi kjørte 45/45 som bjelke, med slike lange skruplugger (?) som man slår inn med hammer og skrur siste biten. Dro hvite/lyse vprør langs med bjelken og så klamret i taket, de synes ikke for det blir litt som på bildet, at det er "mørkt" ovenfor. Vi har hvitt betongtak og det synes knapt mellom sprekkene.

Det er rette kanter på ribbene i vårt tak og skulle jeg få velge, ville jeg foretrukket med avrundet kant, som det ser ut til å være på bildet. Men rette ser absolutt ikke dårlig ut, men det blir mye "skarpere" kanter i ribbene.

Vi har oljet de 1 gang raskt med en billig hvitpigmentert "ekeolje". De ble saget, oljet og satt opp i samme slengen, kanskje fikk tørke en halvtime.

Det er jo bare for syns skyld og dykkerne holder bra. Man kjører jo 18g på dørkarmer og de tror jeg utsettes for betydelig mer åverkan enn takribber. 18g blir i prinsippet usynlig og om man så kjører en siste strøk med olje/beis etter oppsetting forsvinner den helt.

• Liker
Byggastuga og 2 andre
  • Laddar…
Burde man ikke kunne konstruere en fixtur så man kan skru fra "baksiden" i litt større paneler og så skru dem opp i taket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.