Hei Forumet!

Jeg holder på å renovere et rom som skal bli vårt fremtidige kjøkken. Det går seks bjelker, og jeg har med laser konstatert at gulvet heller mot midten av rommet og det er avvik mellom de forskjellige bjelkene på mellom 1-15mm.

Etter å ha tilbrakt en del timer her på forumet for å se andres løsninger bestemte jeg meg for å skru og lime 45x70 på siden av de eksisterende bjelkene. Nå til problemet som vises på bildet nedenfor.

Vater på en tømmerstokk viser at gulvlisten er skjev. Veggen bak har mønstret tapet, og gulvet mangler isolasjon og plater i en del av rommet.
Bildet viser den bjelken som er verst. Samtlige seks viser samme fenomen, de har tørket og deformert seg.

Den reglen som jeg har skrudd og limt på følger bjelken, og gulvsponet kommer ikke til å ligge så bra på den, føles det som? Akkurat nå har jeg gjort 1/4 av gulvet, og jeg planlegger å høvle min påskrudde regel rett. Finnes det bedre løsninger?

Planen er å legge en del sporet gulvspon for gulvvarme og en del vanlig gulvspon der vi ikke kommer til å ha gulvvarme. Oppå er tanken å legge et laminatgulv.

Takk for tips!

Renoveringsprosjekt med synlige trebjelker og verktøy i et uferdig rom, klart for å legge nytt gulv og installere gulvvarme.

niclas_e niclas_e skrev:
Hei Forumet!

Holder på å renovere et rom som skal bli vårt framtidige kjøkken. Det går seks stykk bjelker og jeg har med laser konstatert at gulvet heller mot midten av rommet og det finnes avvik mellom de forskjellige bjelkene på mellom 1-15mm.

Etter å ha tilbrakt et antall timer her på forumet for å se andres løsninger bestemte jeg meg for å skruelim 45x70 på siden av de eksisterende bjelkene. Nå til problemet som synes på bildet nedenfor.

[bilde]
Fotoet viser den bjelken som er verst. Samtlige seks oppviser samme fenomen, de har tørket og deformert.

Den regel som jeg har skruelimet på følger bjelken og gulvsponet kommer ikke ligge så bra på den føles det som? Akkurat nå har jeg gjort 1/4-del av gulvet og jeg planlegger for å høvle min påskrudde regel rett. Finnes det bedre løsninger?

Planen er å legge en del frest gulvspon for gulvvarme og en del vanlig gulvspon der vi ikke kommer ha gulvvarme. Ovenpå er tanken å legge et laminatgulv.

Takknemlig for tips!

[bilde]
Trådlyft, men:
Ble det bra med høvling? Eller finnes det bedre måter når bjelkene har vridd seg?

Når det gjelder dimensjoner ser det ut til å finnes mange alternativer ved retning av bjelkelag. 45x95 virker å være et vanlig forslag. 28x120 er et annet alternativ. Regel på den ene eller begge sider av eksisterende bjelke finnes som alternativ.
Råder det noen form for konsensus?

F FellanD skrev:
Trådtrekk, men:
Ble det bra med høvling? Eller finnes det bedre måter når bjelkene har vridd seg?

Når det gjelder dimensjoner, ser det ut til å være mange alternativer ved retning av bjelkelag. 45x95 virker å være et vanlig forslag. 28x120 er et annet alternativ. Regel på den ene eller begge sider av eksisterende bjelke finnes som alternativ.
Råder det noen form for konsensus?
Jeg høvlet alle mine lekter til riktig vinkel før montering. Jeg gjorde det på min retthøvel i garasjen, på den måten fikk jeg dem dessuten perfekt rett også. Forstår naturligvis at ikke alle har tilgang til slike maskiner.

Det ble superbra.

Rettede trebjelker på gulv med vaterpass, isolasjonsplater, rørledning og byggeverktøy i et uferdig rom.

V vectrex skrev:
Jeg høvlet alle mine lekter til riktig vinkel før montering. Jeg gjorde det på min retthøvel i garasjen, på den måten fikk jeg dem dessuten perfekt rette også. Forstår naturligvis at ikke alle har tilgang til slike maskiner.

Det ble superbra.

[bilde]
Ser fantastisk flatt ut. Er det 45x90 lekter?
Hvis jeg forstår riktig, så bygger metoden din på at eksisterende bjelke har samme helning/vridning over spennvidden?
Det fungerer ikke når bjelkene vrir seg som en skrue?

Å rette de nye lektre så de er helt rette høres ut som en drøm.
Kan man få til det med bordsag og rettejigg ala youtube?

Det endte med at jeg høvlet alle de stendere som var skjeve. Teipet fast et lite minivater øverst på en enkel biltema elhøvel og det fungerte riktig bra!

Det var ikke helt enkelt med høydene siden man måtte sette stenderen litt for høyt og så høvle ned til riktig nivå, men jeg er fornøyd med sluttresultatet.

V vectrex skrev:
Jeg høvlet alle mine bjelker til riktig vinkel før montering. Jeg gjorde det på min rikt-/avrettingshøvel i garasjen, på den måten fikk jeg dem dessuten perfekt rette også. Forstår naturligvis at ikke alle har tilgang til slike maskiner.

Det ble superbra.

[bilde]
Utgår fra at du har en rikt-/avrettingshøvel modell større i garasjen?

Jeg skulle gjerne hatt en sånn mindre rikt-/avrettingshøvel i garasjen, typ https://swedendro-tools.se/se/produkter/hyvla/stationart-bruk/triton/triton-rikthyvel-tspl152

Anleggsflaten er 77cm, for liten til å rette 3-4 meter lange bjelker antar jeg?

F FellanD skrev:
Utgår fra at du har en avretter modell større i garasjen?

Jeg skulle gjerne hatt en slik mindre avretter i garasjen, typ [lenke]

Anleggsoverflaten er 77cm, for liten for å rette 3-4 meter lange regler antar jeg?
Ja, den er ganske stor. En Hammer A3-41 med 180cm langt avretterbord, jeg har dessuten forlengelsesbord så totallengden på avretterbordet blir 260cm.

77cm er nok litt for liten for å rette 3-4 meter lange regler ja.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.