Trenger å rette opp bjelkelag, totalt opp mot nærmere 100 kvm. Deler på mer moderne 50x180 bjelker, andre deler er saget tømmer.

Å bruke opp småbiter av masonitt og lompapp tror jeg vil drive oss til vannvidd ganske raskt. Bjelkene er i ulik grad skjeve og det er høydeforskjeller på opp mot 35 mm. Å slå på en bjelke på siden fungerer på noen steder, men langt fra alle. Dessuten vil vi helst skrufeste og lime gulvsponet på ca. 1/3 av arealet for å stive opp mellombjelkelaget.

Vurderer derfor å bygge en stor fresejigg med inspirasjon fra Jesse Mullen hvor man legger "skinnene" på eksisterende bjelker og justerer dem inn i vater i begge retninger. Avhengig av høyder legges det på lister som så freses flate. Eventuelt grovjustering med elektrisk høvel først.

Tenkte å leie en så kraftig overfres som mulig og kjøre med fressehode med utskiftbare skjær, som denne: https://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Surface_Trepanning_Three_Wing_928.html

Lengde x bredde blir i området 4x3 meter i så fall.

Tror panelet dette er mulig eller er det old school rette metode som likevel går raskest og blir best?

Hadde gjerne hatt en slede når jeg rettet opp et betydelig mindre rom, ca 18 kvm, med vridde bjelker så jeg sier kjør på! Men spørsmålet er om det ikke er raskere å ta av det meste med sirkelsag og så høvle på de du ikke kan feste en ny regel på siden. Ikke glem å dokumentere om du går videre med sleden 🙂

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Hvordan mener du med sirkelsag? Kjøre den på siden av bjelkene? 🤔 Hvordan holder man nivået riktig da?

De fleste bjelkene vil antagelig trenge litt ekstra på for å få alt i riktig nivå, og spørsmålet er om man skal gjøre det først eller rette opp først og så legge på ekstra… Uansett hvordan man gjør det, er det jo stor risiko for spiker…

Jeg stemmer ned din idé. Det høres utrolig komplisert ut.

Slå på 28x120 eller hva som nå er passende og lim og skru i den. Vil sitte som fjell resten av ditt liv.

• Liker
Joak og 3 andre
  • Laddar…
Ja, det er et alternativ. Dog vil det likevel trenges å høvles for å få anleggsflaten plan nok. I og med at bjelkelaget er isolert med sagflis innebærer det en del måking for å få ned planker og kunne skru.

Ja, når jeg gjorde den øvelsen så fjernet jeg alt sagflis, la i ekstra bjelker mellom de eksisterende samt skrudde/limte på 28mm planker på de eksisterende bjelkene. Til slutt tilbake med ny isolasjon. Deretter hadde jeg for så vidt spaltepanel på det, men det spiller jo ingen rolle. Det hadde gått like bra med gulvspon.

Dog hadde jeg ikke den ekstra krydderen av saget tømmer som du har - det gjør det hele litt mer tungvint, antar jeg. Her var det høvlede lekter fra begynnelsen av, dog noe bøyde....

Satte du planker på den ene eller begge sider?

begge

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hvordan mener du med sirkelsag? Kjøre den på siden av bjelkene? 🤔 Hvordan holder man nivået riktig da?

De fleste bjelkene kommer antageligvis til å måtte forlenges en anelse for å få alt i riktig nivå, og spørsmålet er om man skal gjøre det først eller rette opp først og så forlenge… Uansett hvordan man gjør det, er det en stor risiko for spiker…
Jeg dro bort (nesten..) all spiker, og på steder hvor det var 15-20 mm for mye, sagde jeg av mesteparten med sirkelsag. Holdt den sidelengs, litt tricky for bjelken var vridd. Så høvel for å få den nøyaktig i nivå. Trenger jo ikke bruke sirkelsag, men du skrev jo at det var opp mot 30 mm som skulle bort på visse deler, blir jo mye materiale som må høvles.

Sist redigert:
  • Liker
mexitegel
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.