Må nok mest sannsynlig rette gulvet når vi skal rive bort en masse parkett og legge gulvspon og så nytt gulv. Hva bør man ha for dimensjon på trevirket som man retter med altså skruer ved siden av bjelkelaget...festet i "riktig" nivå...?...noen som har tips?bilder?
takk på forhånd
/
M
takk på forhånd
/
M
Dimensjonen må klare de skruene du bruker for å feste i bjelkelaget med.
Om du vil ha full bæreevne for gulvsponet 22 mm og du har x meter i spennvidde, så se etter hva litteraturen sier om cc mål og dimensjon om dine eksisterende bjelker oppfyller dette kravet så holder det med 145x45
Trekk fransk treskrue med skive 60cc og lim
Kottele gulvet ordentlig, gjerne der du får tverrskjøter på sponet.
Om du vil ha full bæreevne for gulvsponet 22 mm og du har x meter i spennvidde, så se etter hva litteraturen sier om cc mål og dimensjon om dine eksisterende bjelker oppfyller dette kravet så holder det med 145x45
Trekk fransk treskrue med skive 60cc og lim
Kottele gulvet ordentlig, gjerne der du får tverrskjøter på sponet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Fransk skrue er et elendighet og burde i lov forbys.
(Synes jeg)
Spik rett gjennom gulvbjelken rett inn i kottlingen.
Protte
(Synes jeg)
Spik rett gjennom gulvbjelken rett inn i kottlingen.
Protte
Rette gulv er aktuelt for meg også.
Har gulvbjelker på loftet med et cc mål på ca 65 cm.
Skal akkurat som TS legge gulvspon nå og må rette begge veier, dvs gulvet heller fra alle kanter innover mot husets sentrum.
Tenkte å bruke 45x195, lime og spikre med 5", blir det utilstrekkelig ifølge enkelte? Er skruer bedre og/eller enklere å feste med...?
Holder det å legge en ny regel på den ene siden av den eksisterende bjelken, eller må det være på begge sider? Med tanke på at cc er noe mer enn standard 60.
/Christer
Har gulvbjelker på loftet med et cc mål på ca 65 cm.
Skal akkurat som TS legge gulvspon nå og må rette begge veier, dvs gulvet heller fra alle kanter innover mot husets sentrum.
Tenkte å bruke 45x195, lime og spikre med 5", blir det utilstrekkelig ifølge enkelte? Er skruer bedre og/eller enklere å feste med...?
Holder det å legge en ny regel på den ene siden av den eksisterende bjelken, eller må det være på begge sider? Med tanke på at cc er noe mer enn standard 60.
/Christer
Jo, nesten, det blir nåværende cc som er 65 cm.Kurtivan skrev:
I denne tråden finnes en bilde der det er reglar på begge sider.
http://www.byggahus.se/forum/golv/140446-rikta-golv.html
Sist redigert:
Gulvlektene er ganske vridde også, se bilde, blir nok litt puslespill for å feste sammen ny og gammel lekt??
Jeg mener, den nye vil man jo skal stå loddrett og da blir det ikke mye overflate mellom ny/gammel for limet å virke på. Samtidig vil den nye lekten vri seg på samme måte når man spikrer dem sammen....
Jeg mener, den nye vil man jo skal stå loddrett og da blir det ikke mye overflate mellom ny/gammel for limet å virke på. Samtidig vil den nye lekten vri seg på samme måte når man spikrer dem sammen....
Sist redigert:
Det duger helt utmerket med spiker.BobLewis skrev:Rette gulv er aktuelt for meg også.
Har gulvbjelker i andre etasje med et cc mål på ca 65 cm.
Skal akkurat som TS legge gulvspon nå og trenger å rette i begge retninger, dvs gulvet heller fra alle retninger inn mot sentrum av huset.
Tenkte bruke 45x195, lime og spikre med 5" blir det utilstrekkelig ifølge enkelte? Er skru bedre og/eller enklere å feste med...?
Holder det å legge en ny bjelke på en side av eksisterende bjelke eller må det være på begge sider? Med tanke på at cc er noe mer enn standard 60.
/Christer
Har samme problem med mine bjelker, hva finnes det for løsning på dette?BobLewis skrev:Gulvstokkene er ganske vridde også, se bilde, blir nok litt puslespill for å feste sammen ny og gammel stokk?? Jeg mener, den nye vil man jo skal stå loddrett, og da blir det ikke mye flate mellom ny/gammel for limet å virke på. Samtidig vil den nye stokken ville vri seg på samme måte når man spikrer dem sammen....
/Kyling