Håper jeg landet i riktig forumseksjon nå.
Skal bygge et gjerde og leter etter 45x45-regler for å ha liggende spiler. Forsøker å lese opp på kvalitet men synes ikke å finne regler av bedre kvalitet. Noen tips på hvor jeg skal se og/eller hva jeg skal se etter for merking?
Betaler gjerne bare de er rette og ikke vrir seg
Skal bygge et gjerde og leter etter 45x45-regler for å ha liggende spiler. Forsøker å lese opp på kvalitet men synes ikke å finne regler av bedre kvalitet. Noen tips på hvor jeg skal se og/eller hva jeg skal se etter for merking?
Betaler gjerne bare de er rette og ikke vrir seg
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Det finnes bare én løsning, dra personlig til noen trelastforhandlere i nærheten av deg. Hvis du finner en forhandler som har treverket innendørs har du større sjanse for å finne rette fine uskruede 45X45.
- Plukk ut bjelker som er rette og ikke skjeve ("korkskruer").
- Laster av dem direkte når du kommer hjem (helst innendørs) og bind dem sammen hardt med spennbånd, så holder de forhåpentligvis formen til du har festet dem på gjerdet.
- Plukk ut bjelker som er rette og ikke skjeve ("korkskruer").
- Laster av dem direkte når du kommer hjem (helst innendørs) og bind dem sammen hardt med spennbånd, så holder de forhåpentligvis formen til du har festet dem på gjerdet.
Dette var jo dyster lesning, men takk for deres svar 
C24 fant jeg, kärnfuru er nok vanskeligere rent spontant.
Skal brukes i et ifølge nedenfor men høres ut som at det ikke er å tenke på å male disse på malerbukker før montering, slår de seg da? Blir jo litt klissere å male når de sitter på plass:

C24 fant jeg, kärnfuru er nok vanskeligere rent spontant.
Skal brukes i et ifølge nedenfor men høres ut som at det ikke er å tenke på å male disse på malerbukker før montering, slår de seg da? Blir jo litt klissere å male når de sitter på plass:

Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Er fingerskjøttede et alternativ?
Ellers vil jeg ha det rett så høvler jeg. Jo krummere jo mer spon.
Min erfaring er at noen vrir seg. Spiller ingen rolle om de ligger øverst eller nederst i stabelen. Man kan tvinge dem rette, men så snart de får vri seg gjør de det. Jeg lager strø av vridde nå til dags.
Ellers vil jeg ha det rett så høvler jeg. Jo krummere jo mer spon.
Min erfaring er at noen vrir seg. Spiller ingen rolle om de ligger øverst eller nederst i stabelen. Man kan tvinge dem rette, men så snart de får vri seg gjør de det. Jeg lager strø av vridde nå til dags.
Hvordan gikk det for deg?L Lund skrev:
Jeg skal gjøre nøyaktig samme ting er tanken, Öckerö fra Jabo og deretter malte 45x45. Vet ikke om man skal kjøre trykkimpregnert trelast og male etter en sesong, men da må man jo plukke ned for å male..
Jeg valgte først og fremst av estetiske grunner å bruke 28x70 og det har klart seg fint over vinteren. Dessverre ikke svar på ditt spørsmål 😀F fekberg skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Verisures mätare för luftfuktighet visar för högt?
Ventilation -
Hög fuktkvot i plintgrund
Grund & Markarbeten -
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Verktyg & Maskiner -
Äldre Höganäsklinker sökes
Byggnadsvård -
Min Futurakamin.hur ska spjällen stå inskutet eller utdraget finns ett vänster ett höger.under elds
Värme allmänt