Lest en del i tråder og håper få litt tanker og tilbakemeldinger på mine forsøk på å bygge min første trapp.

Forutsetninger:

Rett trapp til et mezzaninnivå
Ene vange mot vegg for innfesting
Helling ca. 40 grader

Ved mindre vinkel (mindre enn 40 grader) risikerer man å slå hodet etter noen trinn. Bildet viser bare mål og grovt inntegnet trapp.

Tanker rundt materialer:

Vange: 42x270 mm limtre
Trinn: 42x270 mm limtre

Tanken er å frese inn trinnene i vangen, skru+lime. Uerfaren freser, men tenker mal i osb/mdf, testfrese. Skru fast malen før hver fresing. Trapp i grovrom, så estetikk er ikke prioritet, men det er fint om det kan se pent ut.

Fresedybde? 15 mm for lite?

Trinnhøyde: ca. 18 cm

Vanskelig å finne godt materiale til trinn, vil ikke bruke not/fjær - derav valget av 42x270. Er trinnene for grove/tykke? Trinndybde ok?

Limtre til vange for å minimere vridning. Billigere med 45x220 bjelke men tenker 270 gir mer mulighet for innfesting? Dessuten lettere med bare ett materiale å ta med hjem.

• Diagram av trappkonstruksjon med mål, viser trapp til entresol, person for målestokk.
  • Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Novissnickare Novissnickare skrev:
Lest en del i tråder og håper få litt tanker og tilbakemelding på mine forsøk på å bygge min første trapp.

Forutsetninger:

Rett trapp til et entresolplan
Ene vange mot vegg for innfesting
Helling ca 40 grader

Ved mindre vinkel (mindre enn 40 grader) risikerer man å slå hodet etter noen trinn. Bildet viser bare mål og grovt inntegnet trapp.

Tanker rundt materiale:

Vange: 42x270 mm limtre
Trinn: 42x270 mm limtre

Tanken er å frese inn trinnene i vangen, skru+lime. Uerfaren freser, men tenker mal i osb/mdf, testfresing. Skru fast malen før hver fresing. Trapp i grovrom, så estetikk ikke prioritet selv om det er hyggelig om det kan se pent ut.

Frese-dybde? 15 mm for lite?

Trinnhøyde: ca 18 cm

Vanskelig å finne bra materiale til trinn, vil ikke spunte/fuge - derfor valg av 42x270. Er trinnene for grove/tykke? Trinndybde ok?

Limtre til vange for å minimere vridning. Billigere med 45x220 regel men tenker 270 gir mer mulighet for innfesting? Dessuten lettere med bare ett materiale å hente hjem.

• En uferdig trapp med tretrinn i et rom under renovering, omgitt av gråmalte vegger og verktøy på gulvet.
  • Liker
13th Marine og 1 annen
  • Laddar…
Klar

• Liker
lyckograbben og 3 andre
  • Laddar…
Novissnickare Novissnickare skrev:
Klar
Flott jobbet! Den ser enkelt bra ut. Jeg skal kanskje gi meg på et lignende prosjekt, så jeg har mange spørsmål :) Fulgt du planen din ifølge første innlegg? Noen tips nå etter du har bygget? Er den solid uten knirk?
Den trenger kanskje en list som forhindrer at små barn kryper gjennom eller setter seg fast med hodet, det finnes et maks mål på tillatt åpning i trapper.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-byggregler/sakerhet-vid-anvandning/Trappor/

lyckograbben lyckograbben skrev:
Flott jobbet! Den ser enkelt bra ut. Jeg skal kanskje gi meg ut på et lignende prosjekt, så jeg har mange spørsmål :) Følgte du planen din i henhold til første innlegg? Noen tips nå etter at du har bygget? Er den stabil uten knirk?
Den trenger kanskje en list som forhindrer at små barn kryper gjennom eller sitter fast med hodet, det finnes en maksgrense på tillatt åpning i trapper.
[lenke]
Ja, fulgte planen med å frese ut spor, lime og skru.

Lærdommer:

Vanskelig å få til bra helling, trinnhøyde og trinnbredde. Brukte mye tid på å teste helling med snor og vinkelmål. Fikk kompromisse og lage et avsats øverst for å få ned hellingsvinkel til endelig 37,5 grader. Ikke undervurder dette trinnet!

Bruk tid på å lage en bra mal i solid materiale. Brukte selv en tykk plastplate (ca 4 mm tykk). Øvde på avkapp før. Fest helst ved å skru fast malen ved hver utfrese. Jeg skrudde i det forrige sporet som så skjules av trinnet (unntatt det første trinnet). Forsterket opp med tvinger iblant, men ofte i veien for overfresen.

Vanskelig å "speilvende" det diagonale mønsteret til andre vange. Slo i små korte stifter på det opptegnede mønsteret, løftet over den andre vangen og banket ned og "kopierte" mønster. Fylte i med blyant. Kanskje gikk jeg over bekken etter vann?

Freste ca 12 mm dype spor, nok, men bygger på at du holder samme avstand hele veien og at vangen ikke buer ut på midten.

Valgte å montere på plass: skrudde den første vangen i veggen, målte opp motsatt side med hjelp av to trinn. Opprinnelig plan å montere alt på bakken, skru trinnene fra sidene, ble forkastet pga trappens totale vekt.

Limte i sporene, banket inn respektive trinn og skåskrudde i trinnets bakkant, virker foreløpig å være nærmest helt knirkefritt - ta i tre…

• Liker
lyckograbben
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.