Heisann!

Hvis dette er feil forum, kan noen gjerne flytte tråden eller henvise meg riktig.

I min nåværende bolig er det vindusbrett i MDF. Utenfor disse sitter en marmorlignende benk med et mellomrom til selve vindusbrettet på 3-4 cm. Fordi disse marmorbordene stikker ut utrolig mye fra veggen, vil jeg fjerne dem, og da også vindusbrettet, for å erstatte med en litt større vindusbrett.

I dag er vindusbrettet 10 cm dypt, og omtrent 1,1 cm utenfor veggen. Jeg vil i stedet ha det omtrent 15,5 cm dypt, noe som resulterer i ca 6,5 cm utenfor veggen.

Min tanke for den nye vindusbrettet er limtre i enten 18 mm eller 27 mm, men jeg utelukker ikke MDF helt.

Spørsmålene blir da:

1. Må jeg frese spor for ventilasjon der vindusbrettene sitter over varmeovner?
2. Må jeg ha "støtte" (vet ikke hva det kalles) under den delen som stikker ut fra veggen?

E ErikMR skrev:
Hei!

Hvis det er feil forum, kan noen gjerne flytte tråden, eller henvise meg riktig.

I min nåværende bolig er det vinduskarm i MDF. Utenfor disse er det en marmorlignende benk, med et mellomrom til selve vinduskarm på 3-4 cm. Siden disse marmorbenkene stikker uhygienisk mye ut fra veggen, vil jeg fjerne dem, og da også vinduskarmen, for å erstatte med en litt større vinduskarm.

I dag er vinduskarmen 10 cm dyp, og omtrent 1,1 cm utenfor veggen. Jeg vil i stedet ha den omtrent 15,5 cm dyp, noe som resulterer i ca 6,5 cm utenfor veggen.

Min tanke for den nye vinduskarmen er limtre i enten 18mm eller 27mm, men jeg utelukker ikke MDF helt.

Spørsmålene blir da:

1. Må jeg frese spor for ventilasjon der vinduskarmene sitter over radiatorer?
2. Må jeg ha "støtte" (vet ikke hva det kalles) under den delen som stikker ut fra veggen?
Nei x 2

E ErikMR skrev:
I mitt nåværende boende så finnes det vinduskarm
Hvilken eierform har boligen din. Leie, andelsleilighet, selveier eller noe annet?

Velkommen til forumet!

Alfredo Alfredo skrev:
Hvilken eierform har din bolig. Leie, borettslag, selveier eller noe annet?

Velkommen til forumet!
Tusen takk. Jeg har egentlig vært med ganske lenge, men som passiv betrakter.

Det er et borettslag, og for sikkerhets skyld har jeg verifisert at det er ok for oss å bytte vinduskarmer.

Bortsett fra den primære grunnen nevnt ovenfor, så er de gamle vinduskarmene skadet av vann fra regn og/eller vanning fra tidligere. Glemmer man vinduene åpne kan det regne inn, om man er uheldig.

Intet Intet skrev:
Nei x 2
Ok, takk for raskt svar. Gjelder det uansett hvilket konstruksjonsmateriale og tykkelse jeg bruker (altså om det er MDF, limtre 18mm eller limtre 27mm)?

E ErikMR skrev:
Okei, takk for raskt svar. Gjelder det uansett hvilket konstruksjonsmateriale og tykkelse jeg bruker (altså om det er MDF, limfog 18mm eller limfog 27mm)?
Overhenget er ikke noe problem i det hele tatt.

Det ville være interessant å se ditt eksisterende brett. Særlig marmor konstruksjonen.

Intet Intet skrev:
Overhenget er ikke noe problem i det hele tatt.

Det ville være interessant å se ditt eksisterende brett. Spesielt marmorkonstruksjonen.
Bildet er ikke veldig bra, men det illustrerer nok tilstrekkelig godt hvordan det ser ut.

• Hylla av marmorliknende materiale montert med hvit metallbrakett under et vindu.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.