Hei, jeg tenkte å reparere pipen litt på Torpet. Fylle opp fugene mellom mursteinene.
Er det ildfast mørtel jeg skal bruke!?

Noe bra å tenke på, forarbeid?, eller er det bare å fylle på og pynte opp.

Hei og takk!

• Rød teglsteinskorstein på tak med skadet mørtelfuge, markert med rød sirkel. Klart blå himmel i bakgrunnen.
  • To pakker med eldfast murbruk, 4,5 kg hver, fra Bauhaus og Byggmax SE, for muring av ildsteder og skorsteiner.
  • Rød trebygning med gult inngangsparti og en skorstein av murstein på taket. En vannkanne og en blomsterkasse ved siden av døren.
Det er på høy tid å enten pusse eller kle inn hele skorsteinen med plåt slik bildene viser.

• Liker
Cole123
  • Laddar…
Å kle det inn løser jo ikke problemet, det bare skjuler det...

Spar penger og mur deretter om skorsteinsdelen som er over taket.

/ATW

Cole123 Cole123 skrev:
Hei jeg tenkte å reparere skorsteinen litt på Torpet. Fylle opp fugen mellom teglsteinene. Skal jeg bruke ildfast mørtel!?

Noe bra å tenke på, forarbeid?, eller er det bare å fylle på og pynte opp.

Hei og takk!
En vakker skorstein og ikke særlig høy heller for å forsøke å reparere. Du bør også nøye kontrollere beskyttelsen på oversiden samt hvordan det ser ut i kanalene ned i skorsteinen. Noe i denne retningen er en bra metodikk. https://www.dinbyggare.se/sa-har-underhaller-och-renovera-du-din-skorsten/

• Liker
Cole123
  • Laddar…
Skorstenen er tett, trykktestet og godkjent. Det hele er mer kosmetisk, og jeg vil forhindre at det blir verre. Skorstenen har en hatt, men ingen hette.

Mure om gjør jeg absolutt ikke. Aldri reparer noe som ikke er ødelagt er mitt motto.
Plate det inn tror jeg ikke løser noe.

Jeg tenkte bare å banke rent løst og reparere, og deretter eventuelt impregnere med en eller annen stein/tegel impregnering.

• Liker
paralun
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser ut som at hydraulisk kalkmørtel er riktig sekkprodukt for deg.

• Liker
Cole123
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.