janwide
Har en innglasset uteplass fra et sted på 80-tallet. Alt er friskt og bra. Men her om dagen merket jeg at en av stolpene har en råtten del. Begynte å pirke i det i dag og nå har jeg fått bort alt råttent treverk. Opprinnelig plan var å fjerne det dårlige og sette inn en ny trebiten, men det blir veldig vanskelig å få til noe som skal passe i den fordypningen jeg har laget. Og det blir også vanskelig å prøve å lage en bedre fordypning siden det er svært trangt og kronglete på stedet.

Hvordan gjør jeg?
En inglasad uteplass med en stolpe som har et ruttet parti, omgitt av blomster og en stige ved siden av. Innglasset uteplass med en hvit stolpe der råttent tre er fjernet og en trekile er plassert. Grønne planter og plen i bakgrunnen. Råtten trebjelke på en innglasset uteplass, delvis fjernet for reparasjon. Skade på søylen fra 1980-tallet, omgitt av metallrammer og vegetasjon.

C
janwide janwide skrev:
men det blir mye vanskelig å få til noe som skal passe i den uthulingen jeg har gjort
Som du er inne på har du nå gjort den enkle/morsomme delen av jobben og nå gjenstår det å fortsette å stemme ut frisk treverk slik at du får plane flater å felle inn en ny trebit. Stemjern og multisag er passende verktøy. Det finnes dessverre ikke noen direkte snarveier, det er bare å bite sammen 🙂

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
janwide
Noen som vet om det funker å jevne ut i det minste de mest vanskelig tilgjengelige "hullene" med f.eks. plastisk tre?

C
janwide janwide skrev:
Noen som vet om det funker å jevne av i det minste de mest utilgjengelige "hullene" med f.eks. plastisk tre?
Nei, ikke gjør det. Innser at det kan være fristende, men ikke-hygroskopiske materialer tett mot tre i en utsatt situasjon vil bare gjøre at det blir mer råte.

janwide janwide skrev:
Hvordan gjør jeg det?
Bytt hele stolpen.

janwide
F fribygg skrev:
Bytt hele stolpen.
Det er siste utvei. Konstruksjonen er litt spesiell så det blir veldig komplisert.

janwide
Det burde vel ikke spille noen rolle om det blir noe hulrom bak de bitene som man reparerer med? Det viktigste må vel være at det så å si blir tett utad?

janwide
Nå har jeg frest og jobbet for å få bort alt råttent tre og satt inn nye passbiter. Limt med pu-lim og deretter grunnet med grunning. Har brukt litt plastisk tre på et par småsteder, men ellers er det nytt tre. Nylagt trepanel på yttervegg med fersk maling og nye trepassbiter rundt vinduet, delvis skygget av blader og sol. overalt. Er ganske fornøyd. Ser helt ok ut.

• Liker
BengtH og 2 andre
  • Laddar…
Ser helt ok ut og kommer sikkert til å klare seg ti år+!
Olje og mal mye, pass på å lede bort vann som ellers ville havnet på stolpen.

• Liker
janwide
  • Laddar…
janwide
Utsnitt av et nylig renovert vindu med hvit karm og svart takrenne på grå trevegg, klar for siste maling om våren.
Slik ble det. Litt maling igjen, men det sparer jeg til våren. Nå er det i hvert fall værtett.

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.