3.721 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Reparere overflatebelegg på betongdekke fra 50-tallet
Hei
Rev opp parkettgulvet for å legge nytt og oppdaget hull, sprekker og setninger i det underliggende bjelkelaget som er en eller annen type betong. Ved en setning tok jeg løs en bit og det var sand under. Setningen er stor som et fotavtrykk.
Hvordan reparerer jeg/fyller jeg disse? Type mørtel eller husfix? Fjerner jeg løse biter? Hvordan får jeg vedheft til sanden?
Huset er bygget i 1956.
Mvh
Rev opp parkettgulvet for å legge nytt og oppdaget hull, sprekker og setninger i det underliggende bjelkelaget som er en eller annen type betong. Ved en setning tok jeg løs en bit og det var sand under. Setningen er stor som et fotavtrykk.
Hvordan reparerer jeg/fyller jeg disse? Type mørtel eller husfix? Fjerner jeg løse biter? Hvordan får jeg vedheft til sanden?
Huset er bygget i 1956.
Mvh
Kjøp noen sekker betong og støp i.. skrap rent og støvsug sprekkene fra alt løst (så ikke dette kryper opp under ditt nye gulv senere) Der kan du så sparkle i med litt husfix. Væt gjerne overflaten med en tykk pensel først så får du bedre vedheft.. Tenk på å ikke sparkle for tykt så du får en liten rygg/høyde der. Heller litt for lite enn litt for mye.. Vanskelighetsgrad 3
Alternativet er å klafse i og så flyte om hele gulvet. Vanskelighetsgrad 8
Løsningen avhenger jo av hvor ujevnt gulvet har blitt. Flyter du om må du regne med å miste minst ca 20-25mm i takhøyde fra ferdig gulv sammenlignet med tidligere. Samt ev. høy terskel inn fra tilstøtende rom...
Alternativet er å klafse i og så flyte om hele gulvet. Vanskelighetsgrad 8
Løsningen avhenger jo av hvor ujevnt gulvet har blitt. Flyter du om må du regne med å miste minst ca 20-25mm i takhøyde fra ferdig gulv sammenlignet med tidligere. Samt ev. høy terskel inn fra tilstøtende rom...
Klikk her for å svare