Hvordan skal jeg på enklest måte armere en betongreparasjon i forkant av noen trappetrinn? Borre inn et par lange, grove oppnupne/ slipte skruer? Jeg har ikke en kappemaskin for å korte ned armering med, og det blir for grovt, kan tenke meg en mer elegant armeringsløsning.
(På ekte ved større konstruksjoner borer man hull, deretter drar man i armering som man limer med HILTI -"superlim")
(På ekte ved større konstruksjoner borer man hull, deretter drar man i armering som man limer med HILTI -"superlim")
Hallo Nattugle
Det avhenger jo litt av hvordan trappen er plassert, sitter den i regn & ruskevær er det en ting, og er den beskyttet så litt lettere.
Er det salt som har krøpet inn i betongen, så er det himla umulig å få helt bra om du ikke hugger bort alt med saltinnhold.
Men generelt så er det vanskelig å reparere trappetrinn ordentlig holdbart, jeg ville nok sparklet en ny trappenese med for eksempel byggsparkel, og deretter når trappen er tørr, male den med bra/riktig maling.
Du må skrape bort alt som er løst, og virker det veldig løst eventuelt binde opp betongen med vattenglass før.
Deretter pleier trapper på større konstruksjoner å ha inngjuten L-profiler i nesen, nettopp for holdbarheten.
MvH Jawen
Det avhenger jo litt av hvordan trappen er plassert, sitter den i regn & ruskevær er det en ting, og er den beskyttet så litt lettere.
Er det salt som har krøpet inn i betongen, så er det himla umulig å få helt bra om du ikke hugger bort alt med saltinnhold.
Men generelt så er det vanskelig å reparere trappetrinn ordentlig holdbart, jeg ville nok sparklet en ny trappenese med for eksempel byggsparkel, og deretter når trappen er tørr, male den med bra/riktig maling.
Du må skrape bort alt som er løst, og virker det veldig løst eventuelt binde opp betongen med vattenglass før.
Deretter pleier trapper på større konstruksjoner å ha inngjuten L-profiler i nesen, nettopp for holdbarheten.
MvH Jawen
takk, bra svar.jawen skrev:Hallo Nattugla
Det kommer jo an på hvor trappa er plassert, sitter den i regn & snø er det en ting, og er den beskyttet så litt lettere.
Er det salt som har krøpet inn i betongen, så er det umulig å få helt bra om du ikke meisler bort alt med saltinnhold.
Men generelt så er det vanskelig å reparere trappeneser virkelig holdbart, jeg ville nok sparklet en ny trappenese med f.eks byggsparkel, og deretter når trappa er tørr, male den med bra/rett maling.
Du må skrape bort alt som er løst, og virker det veldig løst eventuelt binde opp betongen med vattenglas før.
Deretter pleier trapper på større konstruksjoner å ha inngyldte L-profiler i nesen, nettopp for holdbarheten.
MvH Jawen
Det er en betongtrapp ned til kjelleren innendørs. Så det kanskje letter, altså ingen salt i betongen. L-profiler var jo en smart løsning, kanskje kan være aktuelt å lime på/støpe inn slike ved renoveringen. Holder det kanskje å forme og støpe trappenesen som er skadet? Skadene på noen av trinnene er vel som 2 hele egg i størrelse.
Innendørs? Vi hadde skader på trappeneser i kjellertrappen utendørs, det er nå tak og vegg over trappen så den utsettes ikke for direkte vær, men kulde/varme samt litt regnvann og snø blåser det inn.
Jeg stilte en vanlig betongplate foran som støtte for betongen og fylte deretter hullene med vanlig betong, ingen armering brukte jeg heller. Selvfølgelig fjernet jeg alt løst først og fuktet med vann, men ingen andre merkeligeter. Har holdt i 2 år.
Jeg stilte en vanlig betongplate foran som støtte for betongen og fylte deretter hullene med vanlig betong, ingen armering brukte jeg heller. Selvfølgelig fjernet jeg alt løst først og fuktet med vann, men ingen andre merkeligeter. Har holdt i 2 år.
Klikk her for å svare