Hei,
Har hatt en fuktskade i et rom på sokkelnivå som ble oppdaget etter at jeg rev ut det gamle opphøyde gulvet og åpnet opp bunnen på veggen. Har stått åpent ca. 2 måneder og nå tørket ut bra. Har utvendig reparert skaden i grunnen samt lagt Platon og avledet vann fra en takrenne som hadde spolt hull i grunnen.
Innvendig er jeg nå litt usikker på hvordan jeg skal utbedre på beste måte. Som vist har jeg revet ut treullen opp til ca. bakkenivå, til høyre i bildet er egentlig ikke yttervegg da det er rekkehus med litt utspring mellom huskroppene så halve veggen er mot naboens krypkjeller.
Etter anbefaling fra takstmann tenkte vi å legge singel og så støpe igjen rennen man ser mellom gulv og vegg på den delen som er ekte yttervegg. Så er spørsmålet hvordan man skal gjøre med isolering og reisverk.
Skal man helt enkelt fjerne den siste treullen som er under bakkenivå og la det være uisolert der, eller skal man legge noe celleplast? De eksisterende trestenderne står ikke direkte mot betongveggen, men er spikret gjennom treullen der det er yttervegg. En tanke var å la disse være igjen, men kappe dem i bunnen og legge inn en metallstender under dem (kanskje med distanser for å lufte veggen). Deretter legge igjen med plate det som er revet nederst og så 6 mm gips utenpå alt. Er dette rimelig, hvilken plate ville da være egnet i bunnen?
Det andre alternativet er vel å rive hele veggen for å sette opp stålreisverk, men det er litt komplisert siden veggen ikke er helt jevn, men har ulike nivåer der den går over fra yttervegg til å grense mot krypkjeller. Da måtte vi nesten slå plåtstenderne på samme måte som trestenderne sitter i dag, altså gjennom treullen, og jeg vet ikke om det gir så god innfesting at man tør å feste et stort garderobe/hyllesystem på veggen, som da er tanken.
Vil legge et subfloor når veggene er ferdige, sannsynligvis uten vifte etter hva samtlige håndverkere som har sett på det hele har anbefalt.
Takk for tips.
Mvh,
Klas
Har hatt en fuktskade i et rom på sokkelnivå som ble oppdaget etter at jeg rev ut det gamle opphøyde gulvet og åpnet opp bunnen på veggen. Har stått åpent ca. 2 måneder og nå tørket ut bra. Har utvendig reparert skaden i grunnen samt lagt Platon og avledet vann fra en takrenne som hadde spolt hull i grunnen.
Innvendig er jeg nå litt usikker på hvordan jeg skal utbedre på beste måte. Som vist har jeg revet ut treullen opp til ca. bakkenivå, til høyre i bildet er egentlig ikke yttervegg da det er rekkehus med litt utspring mellom huskroppene så halve veggen er mot naboens krypkjeller.
Etter anbefaling fra takstmann tenkte vi å legge singel og så støpe igjen rennen man ser mellom gulv og vegg på den delen som er ekte yttervegg. Så er spørsmålet hvordan man skal gjøre med isolering og reisverk.
Skal man helt enkelt fjerne den siste treullen som er under bakkenivå og la det være uisolert der, eller skal man legge noe celleplast? De eksisterende trestenderne står ikke direkte mot betongveggen, men er spikret gjennom treullen der det er yttervegg. En tanke var å la disse være igjen, men kappe dem i bunnen og legge inn en metallstender under dem (kanskje med distanser for å lufte veggen). Deretter legge igjen med plate det som er revet nederst og så 6 mm gips utenpå alt. Er dette rimelig, hvilken plate ville da være egnet i bunnen?
Det andre alternativet er vel å rive hele veggen for å sette opp stålreisverk, men det er litt komplisert siden veggen ikke er helt jevn, men har ulike nivåer der den går over fra yttervegg til å grense mot krypkjeller. Da måtte vi nesten slå plåtstenderne på samme måte som trestenderne sitter i dag, altså gjennom treullen, og jeg vet ikke om det gir så god innfesting at man tør å feste et stort garderobe/hyllesystem på veggen, som da er tanken.
Vil legge et subfloor når veggene er ferdige, sannsynligvis uten vifte etter hva samtlige håndverkere som har sett på det hele har anbefalt.
Takk for tips.
Mvh,
Klas
Hva skyldes skaden på? Ytre klima eller rør som gikk i stykker?K KlasseT skrev:Hei,
Har hatt en fuktskade i et rom på sokkelivå som ble oppdaget etter at jeg rev ut det gamle oppreglede gulvet og åpnet opp bunnen av veggen. Stått åpent ca. 2 måneder og har nå tørket ut bra. Har utvendig reparert skaden i grunnmuren samt lagt Platon og avledet vann fra en takrenne som hadde skylt hull i grunnmuren.
Innvendig er jeg nå litt usikker på hvordan jeg skal utbedre dette på best mulig måte. Som man ser har jeg revet ut treulliten opp til ca. marknivå. Til høyre på bildet er ikke egentlig yttervegg siden det er rekkehus med litt fremspring mellom huskroppene, så halve veggen vender mot naboens krypkjeller.
Etter anbefaling fra takstmann tenkte vi å legge singel og så støpe igjen rennen man ser mellom gulv og vegg på den delen som er ekte yttervegg. Deretter er spørsmålet hvordan man skal gjøre med isolering og oppregling.
Skal man helt enkelt fjerne den siste treulliten som er under marknivå og la det være uisolert der, eller skal man legge noe celleplast? Eksisterende trestendere sitter ikke flush mot betongveggen, men er spikret gjennom treulliten der det er yttervegg. En tanke var å la disse bli værende, men kappe dem i bunnen og legge inn en metallstender under dem (kanskje med avstandsstykker for å lufte veggen). Deretter legge igjen med plate det som er revet nederst og så 6 mm gips utenpå alt. Er dette rimelig, hvilken plate ville da egne seg i bunnen?
Andre alternativet er vel å rive hele veggen for å regla opp med stål, men det er litt vrient siden veggen ikke er helt jevn, men har forskjellige nivåer der den går fra yttervegg til å grense mot krypkjeller. Da hadde vi nesten trengt å slå på metallstenderne på samme måte som trestenderne sitter i dag, altså gjennom treulliten, og jeg vet ikke om det blir så god festing at man tør feste et stort garderobe-/hyllesystem på veggen, som da er tanken.
Kommer til å legge et subfloor når veggene er klare, sannsynligvis uten vifte etter hva samtlige håndverkere som har sett på det hele har anbefalt.
Takknemlig for tips.
Mvh,
Klas
P Pluto11 skrev:
Beklager, jeg var litt rask der.K KlasseT skrev:Hei,
Har hatt en fuktskade i et rom på sokkelnivå som kom fram etter at jeg rev ut det gamle oppregulerte gulvet og åpnet opp bunnen på veggen. Stått åpent ca. 2 måneder og nå tørket ut bra. Har utvendig reparert skaden i grunnen samt lagt Platon og avledet vann fra en takrenne som hadde spylte hull i grunnen.
Innvendig er jeg nå litt usikker på hvordan jeg skal utbedre det på beste måte. Som det ses har jeg revet ut trefiberen opp til ca. bakkenivå, til høyre i bildet er det egentlig ikke yttervegg da det er rekkehus med litt utstikk mellom huskroppene, så halve veggen er mot naboens krypkjeller.
Etter anbefaling av takstmann tenkte vi å legge singel og deretter støpe igjen rennen man ser mellom gulvet og veggen på den delen som er ekte yttervegg. Da er spørsmålet hvordan man skal gjøre med isolasjon og oppreising.
Skal man helt enkelt fjerne den siste trefiberen som er under bakkenivå og la det være uisolert der, eller skal man legge noe cellplast? Eksisterende treverk sitter ikke direkte mot betongveggen, men er spikret gjennom trefiber hvor det er yttervegg. En tanke var å la disse bli igjen, men kappe dem i bunnen og legge inn en metallregel under dem (kanskje med avstandsstykker for å lufte veggen). Deretter legge inn med plate det som er revet lengst ned og så 6mm gips utenpå alt. Er dette rimelig, hvilken plate ville da egne seg i bunn?
Alternativet er vel å rive hele veggen for å reise med stål, men det er litt vrient siden veggen ikke er helt jevn, men har ulik høyde der den går fra yttervegg til å grense mot krypkjeller. Da hadde vi nesten trengt å slå plåtreglene på samme måte som treverkene sitter i dag, altså gjennom trefiberen, og jeg vet ikke om det blir så god innfesting at man tør å feste et stort garderobe/-hyllesystem på veggen, som da er tanken.
Kommer til å legge et subfloor når veggene er klare, sannsynligvis uten vifte etter hva samtlige håndverkere som har sett på det hele har anbefalt.
Takknemlig for tips.
Mvh,
Klas
Er veggen under bakkenivå skal du aldri ha organisk materiale. Riv ned alt treverk, gips mm.
Puss opp veggen og mal med korrekt maling som puster.
Jo, akkurat. Nå er det bare de siste 45 cm av veggen som er under bakken, så forholdsvis liten del. Dessuten er veggen som jeg nevnte, delvis yttervegg til venstre i bildet og delvis mot naboens krypkjeller til høyre i bildet. Derfor nivåforskjell midt på som gjør at det ikke er helt enkelt å pusse, man hadde i så fall trengt å bygge ut halve veggen på en eller annen måte. Kort sagt kommer vi nok til å lekte ut veggen selv om jeg forstår at det sikreste er å pusse.P Pluto11 skrev:
Klikk her for å svare