Har nylig fått strøm innboret i vegg (gips). Slissen er nå åpen som bildet viser og jeg lurer på hvordan jeg best fyller i den. Bare sparkel føles litt spinkelt, finnes det noe annet jeg bør fylle igjen slissen med før jeg sparkler? Det er en yttervegg så noe isolerende kanskje trengs?
Du mener plasten som i dampsperren? Den byggteknikken var ikke oppfunnet da tretex ble brukt
Det er plast på bildet og jeg har plast bak tretexen hjemme hos meg. Og det er veldig tydelige svartmuglområder der man f.eks. har hengt opp et bilde og så fjernet det. Man ser dessuten på bildene at plasten er fullstendig mishandlet.
Det er jo plast på bildet og veggen er jo av gips?
Jeg hadde nok satt renoveringsgips på veggen.
Jeg synes at det er tretex til venstre for, og gips til høyre for elslangen, eller?
SueCia skrev:
Det er plast på bildet og jeg har plast bak tretexen hjemme hos meg. Og det er veldig tydelige svartmuggområder der man f.eks har hengt opp et bilde og så tatt bort. Man ser dessuten på bildene at plasten er fullstendig mishandlet.
Ja at det er hull i plasten er det ingen tvil om. Jeg trodde det ikke var et problem med tretex da det er så porøst, antok at det puster. Vi har revet fem tretex-yttervegger uten plast og ikke funnet noe svart. Bygget 1959.
Ja att det är hål i plasten är det inget tvivel om. Jag trodde det inte var ett problem med tretex då det är så poröst, antog att det andas.
Det er vel nettopp at det puster som er problemet. Plasten er jo ikke til for å beskytte tretexen fra fukt utenfra, men tvert imot å beskytte den kalde delen av veggen fra fukt som trenger ut innenfra(?)
Da henger ikke jeg med på hvorfor det er svartmugg bak en tavle, om skaden skjer på kalde siden av plasten.
Jeg fortsetter denne diskusjonen for å lære meg, plast i gammel konstruksjon trodde jeg ble brukt som papp, for å stoppe vind og ikke fukt.
Då henger ikke jeg med på hvorfor det er svartmugg bak en tavle, om skaden skjer på kalde siden av plasten.
Jeg fortsetter denne diskusjonen for å lære meg, plast i gammel konstruksjon trodde jeg ble brukt som papp, for å stoppe vind og ikke fukt.
Det var ikke svartmugg bak en tavle, det var svartmugg i isoleringen, der en spiker til en tavle punkterte plasten i veggen, deretter har man fjernet tavlen og da kommer fuktig luft ut derigjennom og kondenserer i isoleringen.
Plast brukes aldri for å stoppe vind, det kan være en bieffekt av det, men aldri hovedmålet med plasten, isåfall gjør man feil.
I en konstruksjon med glassull så skal plast brukes, og den skal være tett. I eldre hus er den sjelden tett, men da blir det og se ut som på min loft også... :S
Vi tok inn en elektriker som trakk denne kabelen. Plastikken er som du sier ødelagt på mange steder langs kabelrøret, noe som gjør det vanskelig å komme til for å teipe. Trenger vi be ham komme tilbake og fjerne kabelen samt reparere plastikken på alle steder før vi fyller igjen med gipsfiller?
edit: kan legge til at det er en borettslagsleilighet, bygningen oppført på 80-tallet.