Som ny i forumet går jeg ut hardt:
Har et stort prosjekt foran meg. Byggeår 1947. Murt kjeller, en boligetasje og kryploft.
En av langsidene som ligger i sydlig retning (og til en viss grad også kortsiden mot vest) har i mange år vært utsatt for vær og vind. I kombinasjon med manglende vedlikehold, forhastede beslutninger og generell forsømmelse har det skapt et kraftig fukt- og råteangrep i svillen mot den murede grunnen og i den stående, spontete plankveggen (50x120 plank type). Også bjelkelaget er kraftig angrepet på enkelte steder i ytterkant. Huset har stått tomt og uoppvarmet en lengre periode, og det første jeg fant i veggen da jeg åpnet opp i hjørnet, var en svartmaurkoloni... Oh the joy!

Min store fundering er nå: Går det an å reparere og bytte ut de dårlige delene uten å fjerne hele veggen og uten å måtte stive opp halve huset?!? Hvordan begynner jeg? :confused:

Se vedlagte bilder for litt inntrykk av hvordan konstruksjonen ser ut.
Hjørne av et hus med synlige råteskader og skadet panel på ytterveggen. Verktøy er synlig på verandaen foran huset.
Trevler av treverk med fuktskader og tydelig råte i bjelkelaget, samt sagspon og skruer i en gammel konstruksjon fra 1947s murte kjeller.
Veggen til et hus fra 1947 med åpen siden som viser skadet treverk og tegn på råte, med tilstøtende terrasse.

Hei,
Interessant. Jeg har et lignende problem. Men så vidt jeg kan se fikk du ikke noe svar her?
Hvordan gjorde du?
Du avvekslet midlertidig fra innsiden og byttet ut det som trengtes av den råtne syllen, gjetter jeg?
Av bildet fremgår det ikke om det øvre bjelkelaget hviler direkte på plankveggen eller på et hammarband?
På lignende hus kan det noen ganger finnes jernbeslag i hjørnene, fant du noe slikt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.