Jeg har egentlig to spørsmål. Jeg har en åpen peis som har sprukket, se bilde. Den er reparert med noe for lenge siden men trenger å repareres igjen. Noen som har noen idé om hva jeg bør bruke. Gjetter at det er sandstein.
Spørsmål nr to, tidligere eiere har moret seg med å kludre/male på den. Noen som vet hvordan jeg kan gjenopprette fargen og hva det kan være for type maling. Peisen er fra 1825 så vil gjerne gjøre restaureringen med respekt.
Takk på forhånd.
Spørsmål nr to, tidligere eiere har moret seg med å kludre/male på den. Noen som vet hvordan jeg kan gjenopprette fargen og hva det kan være for type maling. Peisen er fra 1825 så vil gjerne gjøre restaureringen med respekt.
Takk på forhånd.
Jeg kunne tenke meg at man kan slå bort pussen i nærheten av sprekkene og pusse om lokalt i stedet for å pusse om hele ovnen.
Er det skriblet med blyant? Har du prøvd å få det bort med et viskelær? Ellers kan du prøve med kjøkkensvamp og polerende rengjøringsmiddel.
Hva slags hus er det? Ovnen på bildet ser ut til å være fra et godt stykke inn på 1900-tallet. Sannsynligvis er innrammingen enten noe gammelt gjenbrukt eller risset med et forfalsket årstall.
Er det skriblet med blyant? Har du prøvd å få det bort med et viskelær? Ellers kan du prøve med kjøkkensvamp og polerende rengjøringsmiddel.
Hva slags hus er det? Ovnen på bildet ser ut til å være fra et godt stykke inn på 1900-tallet. Sannsynligvis er innrammingen enten noe gammelt gjenbrukt eller risset med et forfalsket årstall.
A Avemo skrev:Jag skulle tänka mig att man kan knacka bort putsen i närheten av sprickorna och putsa om lokalt i stället för att putsa om hela spisen.
Är det klottrat med blyerts? Har du provat att få bort det med ett suddgummi? Annars går det att prova med disksvamp och polerande rengöringsmedel.
Vad är det för hus? Spisen på bilden ser ut att vara från en bra bit in på 1900-talet. Förmodligen är inramningen antingen något gammalt återanvänt eller ristad med ett förfalskat årtal.[/QUOT
Tack för svar. Bilden är inte optimal ser jag nu, spisen är säkerligen renoverad i omgångar o förmodligen på 60-talet då en stor renoveringen ägde rum i huset. Den sitter i en kalkstensgård från 1752 och har flera andra spisar från 1700-talet så jag tror ändå att den är från rätt årtal.
Jag har knackat bort runt stora sprickan och putsat igen m vanligt c-bruk, samma som den är putsad i. Det jag är nyfiken på är i det gröna , alltså i öppningen, vilket bruk jag ska använda där. Antar att det är sandsten då det är väldigt mjukt.
A Avemo skrev:Jag skulle tänka mig att man kan knacka bort putsen i närheten av sprickorna och putsa om lokalt i stället för att putsa om hela spisen.
Är det klottrat med blyerts? Har du provat att få bort det med ett suddgummi? Annars går det att prova med disksvamp och polerande rengöringsmedel.
Vad är det för hus? Spisen på bilden ser ut att vara från en bra bit in på 1900-talet. Förmodligen är inramningen antingen något gammalt återanvänt eller ristad med ett förfalskat årtal.
Bygningsveteran
· 2 741 innlegg
Dumt spørsmål, har den sprukket?
Det er ikke slik at omfanget er gjort i 3 deler som er satt sammen på stedet.
Typ 1 overligger og 2 stolper slik at det bare er skjøten mellom disse som har sprukket.
Det er ikke slik at omfanget er gjort i 3 deler som er satt sammen på stedet.
Typ 1 overligger og 2 stolper slik at det bare er skjøten mellom disse som har sprukket.
Så kan det absolutt være. Skulle dog ønske å fôre dem sammen med egnet materiale.A Argastesnickaren skrev:
Klikk her for å svare