Har opprettet mange tråder nå da vi skal totalrenovere kjøkkenet vårt i huset fra 1913, men prøver å spre dem i riktig forum for å få mest/best svar:)
Nå gjelder det altså gips.
I øvrige rom vi har renovert har vi brukt rep-gips som er 6mm for at disse platene følger skjevheten i de gamle veggene som er ganske skjeve og ujevne, og dette har vi ikke ønsket å skjule da det er et gammelt hus og det føles helt ok at alt ikke er helt rett.
Men på kjøkkenet har vi tenkt å bruke vanlig gips, 12mm, for å få det litt mindre skjevt da det letter monteringen av kjøkkenskapene (Ikea), som man jo vil ha så rette som mulig.
For hvis jeg har forstått det riktig så følger ikke en 12mm gipsplate med veggens ujevnheter som en 6mm gjør og man setter vel gips også bak der hvor kjøkkenstammene skal stå?
Men da er spørsmålet, når man skrur fast skinnene for skapstammene, er det risiko for at man sprekker gipsen da, når det kan være noen luftlommer mellom treveggen og gipsen?
Veggene er for øvrig liggende bord med sagflisisolasjon bak.

pass på at du har absolutt stumt der du skal skru!

Haba_tsutt skrev:
sørg for at du har absolutt stumt der du skal skru!
Jeg har aldri brukt 12mm gips tidligere, men den føles jo veldig hard og stiv, merker man om den ikke ligger tett inntil veggen, eller banker man med noe og lytter?

Når skruen du fester platen med synker igjennom er det ikke stivt bak, du kan kjenne med tommelen at det flekses. Platen gir etter når du skrur inn og slipper hodet når den fjærer tilbake. Hvordan jeg vet? :rolleyes:

Jeg har en opplegg å teste hver 30 cm med en rettholt der skruene havner, at veggen er rimelig rett. Deretter shims der det er for mye luft før gipsplaten går på.

Tenker også å bygge en konsoll for å distansere ut skinnen i midterste delen av et u-kjøkken for 70 cm benkeplate og da får man jo rett for hele skinnen på den måten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.