Jeg har nå vært i en utrolig belastende konflikt med min allmennnyttige utleier i snart 3 års tid som følge av problemer med fukt og mugg i leiligheten min som ble sagt å være nyoppusset, men dessverre ikke var noe annet enn en virkelig stygg "fix and flip" hvor man kun hadde lagt nye gulv over råtne og mugne sponplater.
Etter mange omstendigheter og med hjelp fra kommunens Miljøenhet fikk jeg dem til slutt til å utføre en MVOC-analyse etter at ingen av deres indikasjonstester kunne vise på noen fukt, hvorpå de prøvde å dumforklare meg ved å si at dersom det ikke fantes fukt, så kunne det heller ikke finnes mugg.
Men siden det luktet sterkt av mugg i så godt som hele leiligheten, nektet jeg å la dem rømme fra sitt ansvar med en så dum bortforklaring, spesielt med tanke på at det på badet var rød mugg både langs gulvet og på veggene ved innflytting.
Tydeligvis hadde det vært en tidligere vannskade/oversvømmelse på badet som førte til at de da renoverte i leiligheten. Men i stedet for å gjøre som de sier at de gjør ved vannskader, hadde de kun fjernet ca 70 cm av sanden og bjelkelaget utenfor baderomsdøren for deretter bare rett på betongen kaste på et par nye lekter og legge nytt gulv over det, noe som igjen førte til at det oppsto et nivåforskjell mellom de to bjelkelagene som man fra starten av hadde prøvd å skylde på at sanden skulle ha flyttet på seg.
Verdt å nevne er at bygningen er fra -71 og at man aldri har gjennomført noen som helst undersøkelse av byggematerialet før man bare begynte å skjære i vegger og rive i leiligheten. Saneringsfirmaet (ved navn Stahrebolaget) brukte heller ikke noen som helst avskjerminger mellom rommene for å beskytte mine eiendeler eller ventilasjonssystemet mot å bli forurenset av muggsoppsporer, sand, eller annet byggestøv.
Dessuten finner jeg det ubegripelig hvorfor man ikke fra starten av tok hit en sugebil for å suge ut sanden fra både gangen, kjøkkenet og soverommet, men kun brukte den for å få bort sanden i soverommet. Årsaken til at soverom, gang og kjøkken ble revet ut var på grunn av at materialprøver man hadde tatt av sanden viste forhøyede verdier av både Aspergillus Versicolor og Penicilium Crysogenum i alle disse prøvene.
Nå er det snart gått to år siden denne "renovering/sanering" ble gjennomført, og problemene vedvarer fortsatt, men det lukter ikke lenger like mye mugg i leiligheten. Likevel kommer det fortsatt luftdrag da og da, spesielt i stuen siden det rommet aldri ble tatt hånd om.
Dessverre har det nå begynt å komme en veldig sterk søtaktig og stikkende lukt som er verst på soverommet hvor det er lagt en ny linoleumsbelegg. Noe jeg tror skyldes at man ikke har ventet lenge nok mellom det at man støpte de nye gulvene i leiligheten før man gjorde overflatebelegget.
Leser man i tillegg gjennom produktinformasjonen for gulvstøpen man har brukt, som er av typen Weber.floor 130 Core, er tørketiden for opptil 80 mm sjikt 5 dager og for 100 mm 7 dager, men her ventet man kun 3 dager før man la nye gulv, og siden sjiktet var mellom 80-100 mm i så godt som hele leiligheten har man altså ikke ventet lenge nok før overflatebelegget ble gjennomført.
Derfor mistenker jeg at lukten som kommer fra soverommet nå skyldes forsåpning av limet man har brukt når man la inn det nye linoleumsbelegget i soverommet. I tillegg har leiligheten også blitt rammet av en slags heksesot som er umulig å bli kvitt. Uansett hvor mye jeg støvsuger, tørker vått eller vasker i all almennhet, blir jeg aldri kvitt dette forbanna støvet.
Så snart jeg har tørket av en overflate, kan man nesten banne på at det har kommet tilbake etter bare noen timer igjen, og vi skal ikke snakke om at luftrenseren har brukt opp 3 stk. HEPA-filtere på ca 1½ års tid, når disse filtrene skal holde i minst ett år før de trenger å byttes ut.
Likeså er jeg bekymret for at veggene man har kuttet i inneholder asbest, noe som Stahrebolaget vil hevde ikke er tilfelle. Likevel har jeg aldri sett gipsplater som har fibre tynne som hårstrå i seg, og med tanke på at de ikke har brydd seg det minste om å ellers skjerme leiligheten under arbeidet, samt med det faktum at man påstår å ha gjennomført RF målinger i betongen før man støpte de nye gulvene, men jeg så aldri så mye som et eneste borehull noe sted i hele leiligheten.
Hva tror dere at det kan være for materiale, for det kan vel ikke være vanlig gips i alle fall eller innbiller jeg meg bare? Og hva har dere av tips på hva pokker man kan gjøre for på noen måte å få bukt med dette når min utleier nekter å ta ansvar for noen av de skadene dette tullet har forårsaket både meg og mine eiendeler.
De har tilbudt meg fortrinn i boligkøen, men ellers tenker de ikke å kompensere meg for noe som har ført til at de nå har trukket tilbake sitt løfte om fortrinn i boligkøen etter at jeg sa at jeg vil ta hele saken opp til Husleietvistutvalget om nødvendig. Fylkesmannen har allerede, etter min anke av Miljønemndas beslutning om å avskrive saken, valgt å støtte min linje og sendt hele saken tilbake for videre behandling siden det i mellomtiden har kommet fram nye opplysninger i form av en ny MVOC jeg har latt OCAB gjennomføre, som denne gangen viste enda høyere emisjonsverdier enn hva som overhodet fantes før renoveringen, og da ble denne luftanalysen tatt ca 1½ år etter at renoveringen ble fullført.
Hvis det er en leiebolig så burde det selvklare valget være å flytte i stedet for å kjempe. Ikke så rart at de trakk tilbake tilbudet om fortrinnsrett!
Om det er en leiebolig så burde det selvfølgelige valget være å flytte istedenfor å stri. Ikke så rart at de trakk tilbake tilbudet om fortrinnsrett!
Ja, det er en leiebolig. Dessverre er det ikke så enkelt å bare flytte hux flux, først må man finne en leilighet man har råd til og så må man som oftest ha stått lenge nok i boligkø for i det hele tatt å kunne få en ny leiebolig, med mindre man har flaks og finner en privat utleier uten køsystem.
Men du synes altså at jeg bare skal ignorere fullstendig at jeg har blitt svindlet på denne leiligheten av kommunens egne allmennyttige selskap og dessuten godta at jeg har betalt dem nesten 100,000 NOK for mye i leie basert på de fradragene de ga meg (som var 35% redusert leie i 3 måneder) når feilen har eksistert her siden jeg flyttet inn, spesielt når Jordabalken er ganske tydelig i sitt 12 kap, 11§ 3-4 punkt?
3. For den tid leiligheten er i mangelfull stand har leietakeren rett til en rimelig reduksjon av leien.
4. Leietakeren har rett til erstatning for skade, om utleieren ikke viser at mangelen ikke skyldes hans forsømmelse.
Og da har vi ikke engang regnet med de materielle skadene de har forårsaket meg her i leiligheten sammen med de fysiske besværene jeg har fått som følge av eksponeringen jeg har blitt utsatt for her i leiligheten, som astmatiske plager med kronisk rhinitt og det faktum at jeg også har utviklet allergier som jeg tidligere ikke hadde?
I forbindelse med at jeg flyttet hit kjøpte jeg nemlig nye møbler og innredning til hele leiligheten også, noe jeg sikkert har brukt rundt 100,000 NOK på bare i seg selv.
Det er i hvert fall ingen asbest i gipsplatene så akkurat det trenger du ikke bekymre deg for. Det ser ut som helt vanlig gips.
For øvrig synes jeg du skal melde det inn til husleienemnda så du får en objektiv vurdering og deretter kan gå videre. Uansett utfall bør du definitivt lete etter en annen leilighet.
Det er i hvert fall ingen asbest i gipsplatene så akkurat det trenger du ikke bekymre deg for. Det ser ut som helt vanlig gips.
For øvrig synes jeg du bør anmelde dette til husleienemnda slik at du får en objektiv vurdering og deretter kan gå videre. Uansett utfall bør du definitivt lete etter en annen leilighet.
Håper det løser seg til det beste.
Krysser også fingrene for at det ordner seg snart, er disse veggene også av gips da eller? Synes det ser ut som en slags armering eller lignende der nederst på den, og en bekjent av meg som selv jobber med nettopp sanering av asbest har sagt at det med ganske så stor sannsynlighet kan dreie seg om asbest.
Forhåpentligvis så er det jo ikke det, men uroen sitter liksom igjen.